Berlingske Media fyrer på grund af coronakrisen

Berlingske Media nedlægger 25 stillinger på grund af coronakrisen. ”Jeg synes, det er en urimeligt hård og hurtig reaktion fra ledelsens side,” siger tillidsmand

Berlingske Media skal spare.

Coronakrisen forventes at koste mediehuset 58 mio. kr., og derfor har ledelsen besluttet at gennemføre en spareplan. Det fremgår af en mail, som netop er sendt ud til alle medarbejdere.

25 stillinger skal nedlægges, heraf 10 redaktionelle stillinger. Desuden skal der skæres i freelancebudgettet, og fem timeansatte stillinger nedlægges.

Sparerunden er fordelt på både Berlingske, B.T. og Weekendavisen.

Det bekræfter tillidsrepræsentant på Berlingske Ivar Carsten Carstensen.

”Jeg vil gerne anerkende, at vi mister mange penge i annonceindtægter. Men jeg synes, det er en urimeligt hård og hurtig reaktion fra ledelsens side. Folk sidder derhjemme og knokler, og så får de det her slag uden at kunne dele det med kollegerne,” siger Ivar Carsten Carstensen.

”Vores ledelse taler meget om rettidig omhu. Jeg synes, det er utidig omhu. Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke kunne vente en måned og få normaliseret forholdene først, så vi også kan mødes ordentligt og få et bedre overblik,” fortsætter han.

Koncernchef Anders Krab-Johansen er ked af at skulle skære ned, men han mener ikke, man kan vente.

Anders Krab-Johansen, hvorfor ikke vente en måned?

”Vi reagerer ikke på det akutte annoncetab, vi reagerer på at det har udløst en økonomisk recession i Danmark og hele verden. Når det sker, sætter annoncemarkedet sig på et lavere niveau. Jeg vil ikke påstå, at jeg kan se ind i fremtiden, men jeg ved, at jo længere, vi venter med at agere, desto større skal genopretningen være. Derfor håber vi, at det nu bliver mindre indgribende,” siger koncernchefen.

Læs hele Journalistens interview med Anders Krab-Johansen om fyringerne her.

Tre dage til at ønske frivillige fratrædelser

Berlingske Media har været ramt af flere store sparerunder de seneste år. I 2018 nedlagde mediehuset hver tiende stilling i en fyringsrunde, hvor 29 redaktionelle stillinger blev nedlagt. Siden har der dog været bedring at spore, og for blot halvanden uge siden præsenterede B.T. et overskud på 15,4 mio. kr. i årsregnskabet for 2019.

Det bliver muligt at ønske frivillige fratrædelser for medarbejderne på de tre medier. De har frist om tre dage.

”Vi har et kort vindue, hvor vi får mulighed for at ønske frivillige fratrædelser, og det er jeg selvfølgelig tilfreds med. Jeg håber, at vi kan komme så langt ned som muligt. Men hvor vi i andre runder har haft bedre tid og flere muligheder for at påpege besparelser, så er der jo virkelig høvlet ned i forvejen,” siger Ivar Carsten Carstensen.

Alle annoncefinansierede medier er hårdt ramt af coronakrisen, både i Danmark og i udlandet. Mange virksomheder er så pressede, at de dropper annoncer.
For eksempel forventer Jysk Fynske Medier at tabe 100 millioner kroner i annonceindtægter på grund af corona. Lolland-Falsters Folketidende frygter for sin eksistens. I fredags gik Danske Medier ud med en appel til annoncører om at flytte annoncekronerne fra internationale techgiganter til danske udgivelser.

Læs også Journalistens interview med DJ-formand Tine Johansen om fyringerne:
“Tænk på dem, der sidder mutters alene derhjemme og bliver opsagt”

Opdateret klokken 15.40 med kommentar fra Anders Krab-Johansen.

4 Kommentarer

Sys Andersen
24. MARTS 2020
For ringe. Prøv lige at tjekke, hvordan direktionen i Jysk Fynske Medier tackler krisen - og herfra er meldingen endda, at der er udsigt til et langt større tab. Iskold forretningsledelse duer ikke lige nu.
Erik Svarre
24. MARTS 2020
Den samlede dagbladsbranche i brancheorganisationen Danske Medier har netop henvendt sig til regeringen med en appel om en hjælpepakke målrettet branchen, som ikke får meget bistand fra de allerede vedtagne hjælpepakker til erhvervslivet. I betragtning af pressens eksemplariske public service-virksomhed i forbindelse med oplysning og information om corona-krisen kunne det da godt tænkes, at regeringen og Folketinget vil se med venlige øjne på appellen. I hvert tilfælde ville det i en tid, hvor der tales meget om samfundssind klæde Berlingske, hvis virksomheden afventede resultatet af branchens appel om hjælp. Dermed ville man også udvise rettidig omhu overfor de medarbejdere der netop nu gør deres yderste i bestræbelserne på udfylde mediehusets funktion i samfundet og ikke foretage en hovsa-løsning i forhold til en udvikling, som det er helt umuligt at forudsige noget om på nuværende tidspunkt.
Andreas Marckmann Andreassen
24. MARTS 2020
Kære Jens Ringberg. Tak for dit spørgsmål.

Da denne artikel blev skrevet, havde vi ikke hul igennem til Berlingske Medias ledelse endnu. Det fik vi, og Anders Krab-Johansen forholder sig til hjælpepakken i vores interview med ham her (som der også linkes til ovenfor) :
https://journalisten.dk/krab-derfor-skal-berlingske-media-fyre/

Mvh
Andreas, Journalisten
Jens Ringberg
24. MARTS 2020
Undren: Hvorfor spørger Journalisten ikke direktøren, hvorfor han ikke benytter sig af Folketingets hjælpepakke? De giver trods alt en vis økonomisk håndsrækning, så medarbejderne (eller nogle af dem) kan beholde deres tilknytning til virksomhederne.

Læs også

Lolland-Falsters Folketidende vil skære 10 procent i medarbejdernes løn 2

Lolland-Falsters Folketidende vil skære 10 procent i medarbejdernes løn

19. MARTS 2020
Danske Medier i krise-appel: Flyt annoncekronerne til de pressede medier

Danske Medier i krise-appel: Flyt annoncekronerne til de pressede medier

20. MARTS 2020
BT har vendt dundrende underskud til millionoverskud

B.T. har vendt dundrende underskud til millionoverskud

13. MARTS 2020

Berlingske Media vil nedlægge 29 redaktionelle stillinger

28. FEBRUAR 2018
Krab

Krab: Derfor skal Berlingske Media fyre

24. MARTS 2020
Tine Johansen

”Tænk på dem, der sidder mutters alene derhjemme og bliver opsagt”

24. MARTS 2020
data_usage
chevron_left
chevron_right