Krab: Derfor skal Berlingske Media fyre

”Vi reagerer ikke på det akutte annoncetab, vi reagerer på, at det har udløst en økonomisk recession,” siger koncernchef Anders Krab-Johansen. Berlingske Media nedlægger 25 stillinger

Berlingske Media skal fyre. 25 stillinger nedlægges i koncernen, heraf 10 redaktionelle.

Men sparerunden handler ikke kun om krisen lige nu, den skal også sikre mediehuset til den recession, som forventes bagefter, forklarer koncernchef Anders Krab-Johansen.

”Vi ser et brat annoncefald på omkring 30 procent. Vi forventer, at det vil rette sig frem mod sommeren, men det bliver et lavere niveau bagefter. Derfor er det ikke den akutte krise, vi reagerer på, det handler om at sikre årene fremad. Vi kan se frem til færre annonceindtægter, end vi havde regnet med,” siger Anders Krab-Johansen.

Berlingske Media forventer et annoncetab på 58 mio. kr. på grund af coronakrisen.

”Jeg er virkelig ked af det her”

Koncernen har været igennem en række sparerunder de seneste år. Men på det seneste har der været lys forude i koncernens økonomi. For kun halvanden uge siden fremlagde B.T. et regnskab med et overskud på 15,4 mio. kr.

Derfor er Anders Krab-Johansen også særligt ærgerlig over situationen.

”Jeg er virkelig ked af det her. Jeg synes, at Berlingske, Weekendavisen, B.T. og Euroinvestor virkelig havde et fantastisk momentum. Og jeg håber at kunne sige, at vi stadig har det fantastiske momentum, at vi kan komme igennem dette hurtigt, og at vi får en god platform for kritisk journalistik i fremtiden,” siger han.

Tillidsmand: Utidig omhu

Tillidsrepræsentant på Berlingske Ivar Carsten Carstensen mener dog, at ledelsen har været for hurtig til at gribe til fyringer.

”Jeg vil gerne anerkende, at vi mister mange penge i annonceindtægter. Men jeg synes, det er en urimeligt hård og hurtig reaktion fra ledelsens side. Folk sidder derhjemme og knokler, og så får de det her slag uden at kunne dele det med kollegerne,” siger Ivar Carsten Carstensen.

”Vores ledelse taler meget om rettidig omhu. Jeg synes, det er utidig omhu. Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke kunne vente en måned og få normaliseret forholdene først, så vi også kan mødes ordentligt og få et bedre overblik,” fortsætter han.

Anders Krab-Johansen, hvorfor ikke vente en måned?

”Vi reagerer ikke på det akutte annoncetab, vi reagerer på, at det har udløst en økonomisk recession i Danmark og hele verden. Når det sker, sætter annoncemarkedet sig på et lavere niveau. Jeg vil ikke påstå, at jeg kan se ind i fremtiden, men jeg ved, at jo længere vi venter med at agere, desto større skal genopretningen være. Derfor håber vi, at det nu bliver mindre indgribende.”

Andre løsninger trækker pinen ud

Hele den annoncefinansierede mediebranche er hårdt ramt af coronakrisen. Jysk Fynske Medier har fx lavet en utraditionel aftale med medarbejderne om, at langt de fleste går 10 pct. ned i løn til gengæld for et løfte om, at der ikke gennemføres fyringer i en periode.

Anders Krab-Johansen fortæller, at Berlingske Media har overvejet alternative løsninger for at finde pengene. Men:

”Vi har set på forskellige kollektive løsninger. Problemet med dem er, at de udsætter pinen og skaber en langvarig usikkerhed i hele organisationen. Det andet, som er vigtigt at forstå, er, at vi ikke har nogen likviditetskrise. Vi er en sund virksomhed, der går ind i krisen.”

Næsten ingen hjælp fra hjælpepakker

Berlingske Media har gennemgået de forskellige hjælpepakker, som på det seneste er meldt ud af regeringen. Men ifølge Anders Krab-Johansen er der ikke meget at hente for mediekoncernen – eller andre mediehuse.

”Bortset fra lidt på sygedagpenge, så passer de ikke til os, ligesom de ikke passer til andre medievirksomheder. Så har Danske Medier foreslået en hjælpepakke. Den vil afbøde dybden i slaget lige nu, men den afhjælper det ikke på langt sigt,” siger han.

Kan man som medarbejder i Berlingske Media være nogenlunde tryg ved, at I nu sparer det, der skal til – så der ikke kommer en fyringsrunde mere lige om lidt?

”Vi vil gøre alt i vores magt for ikke at gennemføre yderligere afskedigelser i forbindelse med denne krise. Derfor har vi lavet planen, så den også fungerer i 2021,” siger Anders Krab-Johansen.

0 Kommentarer

Læs også

Berlingske Media

Berlingske Media fyrer på grund af coronakrisen

24. MARTS 2020
Danske Medier i krise-appel: Flyt annoncekronerne til de pressede medier

Danske Medier i krise-appel: Flyt annoncekronerne til de pressede medier

20. MARTS 2020