data_usage

tophistorier

chevron_left
chevron_right

SENESTE NYT

08:03 Christian Lindhardt

Journalist fra bandlyst medie skal i fængsel

Under en demonstration mod militærstyret i Myanmar blev journalist anholdt og tæsket. Nu skal han i fængsel, skriver Ritzau.

En militærdomstol i Myanmar har ham tre års fængsel på grund af hans artikler.

Det oplyser journalisten Min Nyos arbejdsgiver, Democratic Voice of Burma (DVB), ifølge nyhedsbureauet AP.

Militæret i Myanmar, der overtog magten i landet ved et kup i februar, har trukket DVB’s senderettigheder tilbage og forbudt mediet at rapportere på alle former for platforme i landet.

Forrige gang, Myanmar var underlagt et militærstyre, fungerede DVB som et ulovligt oppositionsmedie.

DVB sendte fra Thailand og Norge og var i eksil indtil 2011, hvor en ny medielov åbnede for, at mediet kunne vende tilbage til Myanmar, der tidligere hed Burma, og sende frit.

12 maj
13:20 Anna Sol Jørgensen

Radio4 henter nyhedschef fra TV 2 for at styrke undersøgende journalistik

44-årige Jon Hasselbalch Mikkelsen er blevet ansat som nyheds- og aktualitetschef hos Radio4 fra 1. juli.

Det skriver kanalen i en pressemeddelelse.

Jon Hasselbalch kommer fra en stilling som redaktionschef og souschef på TV 2’s hovedkanal og har også en fortid som undersøgende journalist fra DR i Aarhus.

Ansættelsen sker som et led i at forsøge at styrke kanalens undersøgende journalistik og for at kunne skabe flere dagsordensættende historier.

”Vi ønsker at sætte dagsorden hver eneste uge med historier og programmer, der gør en forskel eller skaber forandring,” siger Anne-Marie Dohm, administrerende direktør for Radio4, i pressemeddelelsen.

”Med ansættelsen af Jon får Radio4 en virkelig stærk journalistisk chef med lang erfaring i, hvordan man laver landsdækkende indhold med et regionalt afsæt,” tilføjer hun.

 

13:09 Anna Sol Jørgensen

Nyt medie med Mads Brügger i spidsen skal finansieres af abonnementer

Mads Brügger regner med, at hans nye medie, der endnu ikke har et navn, skal i luften i starten af juni.

Det siger han til MediaWatch.

”Det er først og fremmest et nyhedsmedie – men jeg er en imperiebygger, så det kan sagtens knopskyde i alle retninger,” siger han til MediaWatch.

Mediet, der er etableret i aktieselskabet Major A/S med flere kendte navne fra dansk erhvervsliv i ejerkredsen, er blevet slået op på at skulle være helt og aldeles uafhængigt af statsstøtte og skal finansieres gennem abonnementssalg til private.

”Mediers troværdighed er meget på spil i de her år. Og det samme er spørgsmålet om forbindelse mellem stat og medier. Jeg synes, et af de mest uhyggelige øjeblikke var under den første nedlukning, da Kulturministeriet beordrede DR og TV 2 at sende alle medarbejdere hjem, og som viste sig at være en ulovlig instruks,” siger Mads Brügger til MediaWatch.

Han vil ikke sætte tal på, hvor mange abonnenter der skal til for at få mediet til at løbe rundt. Han siger dog, at han har sikret sig finansiering til de første tre år.

11:57 Anna Sol Jørgensen

Tidligere souschef i Venstre bliver pressechef i Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet henter Martin Lünell ind som presse- og kommunikationschef fra 1. juni.

Det skriver Martin Lünell på Twitter.

”Glæder mig rigtig meget til at blive en del af et vigtigt ministerium og gøre en forskel sammen med dygtige kolleger! Desværre betyder det også farvel til rigtig gode kolleger i Dansk Erhverv,” skriver han.

Martin Lünell kommer fra en stilling som politisk chefkonsulent hos Dansk Erhverv. Tidligere har han været særlig rådgiver for Anders Samuelsen, da han var udenrigsminister. Derudover har han været souschef i Venstre.

 

10:34 Anna Sol Jørgensen

Mads Brüggers nye medie skal være uafhængigt af statsstøtte

Der kommer ikke til at være penge mellem staten og Mads Brüggers nystiftede medie med navnet Mediehuset Friheden.

Det fremgår af Frihedens udgivererklæring, som Mads Brügger har delt på Twitter.

”Vi, stifter og ejerkredsen bag Mediehuset Friheden er gået sammen om et ideal. Det er idealet om, at en fri og uafhængig presse trives bedst uden statsstøtte. Man kan endda gå skridtet videre og sige, at en statsstøttet presse aldrig kan kalde sig fri og uafhængig,” indledes udgivererklæringen.

”Mediehuset Friheden er derfor uafhængig af statsstøtte. Vi ønsker ikke, at der skal være penge mellem medierne og staten, og vi går derfor forrest med et godt eksempel,” står der videre.

Friheden har Mads Brügger som direktør, mens bestyrelsen består af bestyrelsesformanden for Den Berlingske Fond og tidligere bestyrelsesformand for CEPOS, Bjørn Høi Jensen, som er tidligere partner i kapitalfonden EQT.

Derudover udgøres bestyrelsen af kreativ direktør og hovedaktionær i reklamebureauet Wibroe Duckert & Partners, mens det tredje navn bag medieinitiativet er Max Cantor fra investeringsselskabet Solix i Gothersgade.

09:50 Anna Sol Jørgensen

Rektor nægter at svare på spørgsmål om ulovlig tilbageholdelse af aktindsigter

Dagbladet Information og dets læsere kommer ikke til at blive klogere på, hvilken rolle rektor på Aarhus Universitet, Brian Bech Nielsen, har spillet i universitetets ulovlige tilbageholdelse af aktindsigter. I hvert fald ikke med rektorens hjælp.

Brian Bech Nielsen nægter nemlig at stille op til interview, efter at rektoren i sidste uge erkendte, at han selv havde været med til at træffe beslutning om at tilbageholde dokumenter. Det skriver Information.

Information havde en interviewaftale med rektoren i fredags, men efter at have fremsendt en efterspurgt spørgeramme aflyste rektor interviewet og ville kun svare skriftligt. De skriftlige svar efterlod dog stadig journalisten på Information med flere ubesvarede spørgsmål, som Brian Bech Nielsen mandag ikke ville svare på. Tirsdag lød det fra rektoren, at han ikke havde yderligere kommentarer.

Heller ikke Aarhus Universitets pressechef har kunnet være behjælpelig og skriver i en mail til Information, at ”rektor har sendt svar tidligere i dag”. Det tilsendte svar er det, hvor rektor afviser at stille op til interview.

Det hele udspringer af sagen om den omdiskuterede oksekødsrapport fra Aarhus Universitet. Den blev præsenteret som uvildig forskning, men interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer og slagterigiganten Danish Crown var med til at udarbejde den, og den blev senere trukket tilbage.

Mørklægningen af dokumenter i sagen er blevet kaldt særdeles kritisabelt af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, og i sidste uge blev en af chefjuristerne på universitetet fyret.

08:30 Anna Sol Jørgensen

Corydon: Vi stiller os til rådighed for efterforskning af corona-snyd

Børsens chefredaktør og administrerende direktør, Bjarne Corydon, er ikke overrasket over, at mediehuset er blevet politianmeldt efter snyd med corona-støtteordning.

Det siger han til MediaWatch, efter at Slots- og Kulturstyrelsen har anmeldt Børsen til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK).

”Jeg mener, det er helt i orden og rimeligt, og vi vil gøre vores bedste for at stille os til rådighed for efterforskningen,” siger Bjarne Corydon til MediaWatch.

Politianmeldelsen kom, få timer efter at det blev slået fast, at der er foregået snyd med støtteordningen for tab i annonceindtægter på Børsen, og at avisen uberettiget har modtaget 51.000 kroner fra ordningen.

Det er Børsen selv, der har bedt advokatfirmaet Plesner om at lave en undersøgelse efter et tip fra en whisteblower. Sagen har kostet fire medarbejdere jobbet i mediehuset.

 

08:22 Anna Sol Jørgensen

Storbritannien vil straffe hadefulde kommentarer med million-bøder

Sociale medier skal kunne straffes med bøder i millionklassen, hvis de ikke formår at holde hadefulde og racistiske beskeder væk fra deres platforme.

Det fremgår af et nyt lovforslag fra den britiske regering, skriver nyhedsbureauet Reuters ifølge Ritzau.

”Det er på tide, at teknologifirmaerne bliver holdt ansvarlige, og at det britiske folk bliver beskyttet mod den slags,” siger indenrigsminsiter Priti Patel.

Målet med lovforslaget er at styrke ytringsfriheden og sikre, at den politiske debat og journalistisk indhold bliver beskyttet. Ifølge lovforslaget skal sociale medier kunne straffes med bøder på op til 10 procent af deres omsætning. Dog maksimalt 18 millioner pund. Det svarer til næsten 156 millioner kroner.

08:17 Anna Sol Jørgensen

Washington Post hyrer for første gang en kvinde som chefredaktør

Den amerikanske avis The Washington Post får for første gang en kvindelig chefredaktør, skriver Ritzau.

Det er 55-årige Sally Buzzbee, der kommer fra nyhedsbureauet Associated Press (AP), der skal lede nyhedsredaktionen på avisen.

Sally Buzzbee har brugt hele sin karriere i journalistik hos AP, hvor hun forlader stillingen som redigerende chefredaktør og selskabets vicepræsident.

 

11 maj
15:58

TV 2 og regionale medier samarbejder om kandidat-test

TV 2 , TV 2 Regionerne og Jysk Fynske Medier udvider samarbejdet om en lokal kandidattest op til efterårets kommunalvalg med flere lokale og regionale medier.

Målet er ifølge en pressemeddelelse at gøre kandidattesten, som udvikles hos TV 2, mere lokal og få den bredere ud til danskere i hele landet.

Til kommunalvalget 2021 vil TV 2’s kandidattest også blive brugt af Sjællandske Medier, Det Nordjyske Mediehus, Lolland-Falsters Folketidende, Bornholms Tidende og Der Nordschleswiger.

I 2017 blev TV 2 og TV 2 Regionernes kandidattest til kommunalvalget brugt mere end 2,2 mio. gange, oplyser TV 2.

13:44 Anna Sol Jørgensen

Tre medarbejdere og en chef ryger ud fra Børsen efter snyd med støttekroner

Børsen har stoppet samarbejdet med tre medarbejdere i annonceafdelingen, ligesom Børsens kommercielle direktør, Frederik Gundorph Olesen, har forladt sin stilling.

Det oplyser Børsen i en pressemeddelelse, efter at en advokatundersøgelse har slået fast, at der er foregået snyd med Børsens ansøgninger i forbindelse med kompensationsordningen for tabte annonceindtægter under coronakrisen.

Undersøgelsen giver ikke anledning til at tro, at direktøren har været skyld i eller været bevidst om fejlene, men som direktør er det ifølge Børsen hans ansvar at sikre, at sådan nogle fejl ikke kan finde sted.

Det er en ekstern advokatundersøgelse, der har bekræftet de oplysninger, der i april kom fra en whistleblower. Tippet fra whistebloweren fik administrerende direktør og chefredaktør Bjarne Corydon til at bede et advokatfirma om at se sagen igennem,

”Det er meget alvorligt og på ingen måde i overensstemmelse med Børsens værdier. Børsen skal ikke modtage en krone mere i kompensation, end vi er berettiget til. Jeg vil gerne undskylde sagen over for læsere, myndigheder og det øvrige samfund,” siger Bjarne Corydon i pressemeddelelsen.

Børsen har modtaget 50.842 kroner i støtte på et forkert grundlag og vil tilbagebetale beløbet øjeblikkeligt.

13:32 Anna Sol Jørgensen

Advokatundersøgelse bekræfter snyd med corona-midler hos Børsen

En ekstern advokatundersøgelse bekræfter snyd med corona-støtteordning hos Børsen.

Det siger administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør Bjarne Corydon i en pressemeddelelse.

”Advokatundersøgelsen bekræfter desværre de oplysninger, som jeg for nogle uger siden blev gjort bekendt med via en whistleblower. Det er meget alvorligt og på ingen måde i overensstemmelse med Børsens værdier. Børsen skal ikke modtage en krone mere i kompensation, end vi er berettiget til. Jeg vil gerne undskylde sagen over for læsere, myndigheder og det øvrige samfund,” siger han.

Bjarne Corydon iværksatte undersøgelsen i april, efter at han havde fået et tip om, at der muligvis var blevet udskudt annonceaftale i en periode for at få udbetalt flere penge fra kompensationsordningen, end Børsen ellers var berettiget til.

Undersøgelsen konkluderer, at der er blevet udskudt annonceordninger for 158.319 kroner uden rimelig begrundelse. Samtidig var avisens annonceindtægter dog overvurderet med 94.767 kroner, så annonceomsætningen bliver rettet til 63.552 kroner.

Med en kompensationsgrad på 80 procent betyder det, at Børsen har modtaget 50.842 kr. i støtte på et forkert grundlag. De penge tilbagebetales straks, lyder det i pressemeddelelsen.

13:11 Anna Sol Jørgensen

Google tilbød betalingsaftale til danske medier op til ny copyright-lov

Google forsøgte i starten året at få betalingskonceptet Google News Showcase solgt ind til danske medier op til fremlæggelsen af ændringen af ophavsretsloven.

Det skriver MediaWatch, der har fået aktindsigt i dialogen mellem Kulturministeriet og parter med interesse i lovforslaget, der blev fremlagt i marts.

Her fremgår det, at Google har tilbudt at lancere Google News Showcase i Danmark.

”… derfor tilbyder vi nu danske medier at betale dem for at fremvise en udvidet del af deres indhold. Det sker i form af tjenesten News Showcase, som vi allerede har indgået aftale om med i alt 450 udgivelser i 12 lande. Senest i Frankrig, hvor vi har aftalt med den franske medieorganisation, at Google betaler medierne for større uddrag af deres indhold på Google News,” skriver Googles politiske chef i Norden, Christine Sørensen, i mailen til to embedsmænd i ministeriet.

Danske Medier har også haft planlagt et møde med Google den 25. februar for at få demonstreret News Showcase, men det blev aflyst for ikke at mudre den politiske proces, siger EU Policy Officer i Danske Medier Allan Sørensen til MediaWatch.

 

11:55 Anna Sol Jørgensen

Arbejdsgiverdelen af Danske Medier ryger ind under Dansk Erhverv

Arbejdsgiverorganisationen i Danske Medier, Danske Medier Arbejdsgiver, bliver optaget under Dansk Erhverv.

Det skriver Danske Medier i en pressemeddelelse.

Sammenlægningen forventes at ske i løbet af sommeren eller det tidlige efterår. Det kommer udelukkende til at påvirke arbejdsgiverspørgsmål, mens alt andet kommer til at forblive under brancheorganisationen Danske Medier, som fortsætter uafhængigt af Dansk Erhverv.

11:17 Rikke Simone Jørgensen

16 personer i medierelaterede brancher har anmeldt corona som arbejdsskade 

16 personer i brancher relateret til mediebranchen har anmeldt Covid-19 som arbejdsskade. Det viser tal fra Arbejdsmarkedets Erhverssikring, AES.

Syv af anmeldelserne kommer fra medarbejdere i branchekategorien ”udgivelse af aviser og dagblade”, og seks anmeldelser er fra ”tv-virksomhed”-branchen.

Af hensyn til den enkelte anmelder kan AES ikke oplyse, hvilke af de otte andre brancher de resterende tre anmeldelser kommer fra.

Antallet af anmeldte arbejdsskader omfatter alle ansatte i de enkelte brancher, og det er derfor uvist, om anmeldelserne kommer fra for eksempel journalister og redaktører eller fra sekretærer og receptionister.

Corona kan anerkendes som en arbejdsskade, hvis man har fået sygdommen i forbindelse med sit arbejde. Der skelnes mellem, om arbejdsskaden skal anerkendes som erhvervssygdom eller en ulykke.

11:08 Anna Sol Jørgensen

Kun hver femte på Den Uafhængige er kvinde: ”Vi vil gerne have flere”

20 journalister, fire af dem kvinder. Fire partnere, en af dem kvinde. Fire i advisory board, kun en af dem kvinde. Tre redaktører, alle mænd. To podcastværter, begge mænd. Fem morgenværter, alle mænd.

Det er kønsstatistikken på Den Uafhængige, der har Asger Juhl som stifter og chefredaktør.

”Vi har over flere gange søgt om at få værter og journalister tilknyttet. Vi opdager meget hurtigt, at der er meget, meget få kvinder, der søger, i forhold til mænd. Så vi er faktisk ude ad flere omgange og skrive specifikt på sociale medier, at vi gerne vil have, at kvinder søger,” siger Asger Juhl i et interview med ’En Uafhængig Morgen’ på sin egen frekvens.

Flere af de mandlige værter har omtrent samme alder som Asger Juhl selv, ligesom tre af dem har en baggrund på Radio24syv.

”Det er ikke noget tilfælde. Der er flest mænd, fordi der er flest mænd, der har søgt. Ud af de værtstests, vi har lavet, tog vi bare dem, der var bedst,” siger Asger Juhl, der ikke kan huske, hvor mange henholdsvis kvinder og mænd, der har søgt om job på Den Uafhængige.

Ifølge Asger Juhl har alle kvinder, der har søgt som vært, været til test, og Den Uafhængige lavede i sidste uge et opslag, hvor det blev understreget, at der gerne må komme flere kvinder til værtsposterne.

”Men vi kommer ikke til at sætte en kvinde, som er dårligere end de andre, bag en mikrofon, fordi det er en kvinde. Vi sætter de bedste bag mikrofonerne,” siger Asger Juhl.

 

10:08 Anna Sol Jørgensen

Chefredaktør beklager: Forelagde ikke far, at han skulle have solgt sin datter

KøbenhavnLIV beklager, at en far ikke blev forelagt anklager om, at han skulle have solgt sin datter til pædofile.

Det siger chefredaktør på avisen Jesper Gisli til Journalisten.

”Det er en fejl fra vores side, at vi ikke i første hug prøvede at finde faderen for at give ham mulighed for at give sit svar og en kommentar. Det er en fejl, og det beklager vi,” siger han.

”Det har jeg også beklaget over for faderen. Vi har fundet kammertonen, og han er meget tilfreds med den opdatering, vi har lavet,” fortsætter Jesper Gisli.

Der var ellers ikke meget at tage fejl af, da historien blev bragt første gang i sidste uge: ’Pernille blev solgt til en pædofil i en alder af otte år’, lød rubrikken. I artiklen retter 26-årige hjemløse Pernille de voldsomme anklager mod sin far. Anklagerne blev bare ikke forelagt faren, der en uge senere har afvist anklagerne og kaldt dem pure opspind.

Faderen fortæller, at artiklen har ført til, at han har fået trusler og overvejet at flytte eller skifte navn.

07:46 Anna Sol Jørgensen

Amerikansk tv-station dropper Golden Globe efter kritik

Den store amerikanske tv-station NBC kommer ikke til at sende næste års uddeling af tv- og filmpriserne Golden Globe.

Det skriver flere underholdningsmedier ifølge Ritzau.

Beslutningen er taget, efter at journalistgruppen Hollywood Foreign Press Association (HFPA), der uddeler prisen, har fået kritik for både sexistiske og racistiske kommentarer og for manglende diversitet, idet den ikke har nogen sorte medlemmer blandt sine 87 journalister.

Kritikken af HFPA har udløst en protest mod Golden Globe-uddelingen, og skuespilleren Tom Cruise er den seneste i rækken, der har afleveret sine tre Golden Globe-statuetter tilbage.

HFPA har tidligere oplyst, at gruppen vil forsøge at rekruttere sorte medlemmer, hvilket NBC godtog i første omgang. Nu er meldingen dog, at tv-stationen vil se, om det overhovedet får en effekt.

 

10 maj
15:17 Andreas Marckmann Andreassen

Tidligere fodboldekspert hiver sportskanal i retten

Den tidligere superligaangriber og fodboldekspert Peter Graulund hiver sin tidligere arbejdsgiver Nordic Entertainment Group (Nent) i retten for en uberettiget fyring. Det skriver Ekstra Bladet ifølge Ritzau.

Nent, der står bag TV3-kanalerne og blandt andet ejer rettigheder til at vise fodbold fra Superligaen, Premier League og Champions League, fyrede Peter Graulund i september sidste år.

Det skete, fordi Graulund ifølge Nent befandt sig i en dobbeltrolle uden arbejdsgiverens tilladelse.

Ifølge Nent var Graulund, der er registreret som agent, involveret i agentaffærer med AaB-talentet Marcus Hannesbo og FC Nordsjælland-anfører Magnus Kofod Andersen. Begge spillere har Mikkel Beck som agent.

Peter Graulund mener ikke, at han har gjort noget forkert, og derfor havner sagen nu i byretten. Sagen er berammet til næste forår, skriver Ekstra Bladet.

Nent-sportschef Kim Mikkelsen bekræfter over for avisen, at parterne skal mødes i retten i 2022. Han holder fast i, at Graulunds fyring var berettiget, da fodboldeksperten valgte at fortie ting over for sin arbejdsgiver.

12:35

Lime-redaktør beklager Mette Frederiksen-overskrift på forsiden

Overskriften ”Hele Danmarks Mette”, der sammen med et billede af statsminister Mette Frederiksen (S) pryder forsiden på Nettos kundemagasin Lime, var for unuanceret.

Det skriver ansvarshavende chefredaktør Pernille Kleding fra Aller-bureauet OTW, der producerer magasinet, i en kommentar til MediaWatch.

”Vi har journalistisk behandlet Mette Frederiksen som alle andre forsidekvinder. Men i den her situation så er overskriften på forsiden blevet for unuanceret, og det beklager vi,” siger hun i en skriftlig kommentar til MediaWatch.

Forsiden har mødt kritik på blandt andet Twitter, hvor den blandt andet er blevet kaldt for pr, som Socialdemokratiet ikke havde kunnet købe sig til.

Både Nettos administrerende direktør, Michael Løve, og administrerende direktør i Salling Group, Per Bank, har også på Twitter lagt afstand til forside-rubrikken, som de mener skulle have været mere neutral. Michael Løve har dog også lagt vægt på, at det langtfra er første gang, at en højtstående kvindelig politiker har været på forsiden af magasinet.

11:10 Anna Sol Jørgensen

Journalist modtog nye trusler efter dom i byretten

Lokaljournalist Chili Djurhuus havde ikke modtaget den sidste mail med trusler, da der i januar faldt dom i en sag, hvor en mand blev kendt skyldig i at fremsætte trusler på Facebook mod journalisten, der havde dækket den såkaldte barnekistesag.

Kort efter dommen modtog Chili Djurhuus så to nye mails med henholdsvis en dødstrussel og en trussel om voldtægt. Det skriver journalisten i en kommentar i Berlingske.

Ingen af de to mails har dog kastet en sag af sig, da de stammer fra krypterede mailadresser, som politiet ikke har beføjelser til at spore.

”Og det er et demokratisk problem, hvis politiet ikke har beføjelser til at efterforske disse typer døds- og voldtægtstrusler, for denne terrorbevægelse vil fortsætte med at lukke munden på folk, primært kvinder, der bruger deres demokratiske frie stemme, ved at sende krypterede mails, lige indtil den stoppes og dømmes for sine terrorhandlinger,” skriver Chili Djurhuus i kommentaren.

 

 

08:03 Anna Sol Jørgensen

Aarhus har fået sit eget lokale erhvervsmedie

Fredag fik Aarhus sit eget lokale erhvervsmedie, da erhvervslivaarhus.dk fra Jysk Fynske Medier gik i luften.

Mediet, der består af en journalist og en redaktør, kommer til at dække det lokale erhvervsliv i byen, der er Danmarks næststørste.

”Vi vil bringe alle gode kræfter sammen, løfte erhvervslivet i Aarhus. Vi skriver om erhvervslivet, vi skriver til erhvervslivet, til dem, som lever i det, skaber vækst, arbejdspladser og stolthed i og omkring Aarhus,” siger Henrik Skov Anhøj, redaktør på Erhvervsliv Aarhus, i en pressemeddelelse.

Erhvervsliv Aarhus er det første af en række nye erhvervsmedier, som er på vej fra Jysk Fynske Medier. Det udkommer udelukkende digitalt og primært gennem nyhedsbreve, men har altså også sin egen hjemmeside.

 

07:49 Anna Sol Jørgensen

Netto-direktør: Mette Frederiksen-forside skulle have været mere neutral

Det er inden for skiven, at Nettos kundemagasin, Lime, har statsminister Mette Frederiksen (S) på forsiden af dette nummer.

Rubrikken ’Hele Danmarks Mette’ skulle dog have været mere neutral.

Sådan er budskabet fra Nettos administrerende direktør, Michael Løve, efter at der på Twitter har været palaver om forsiden og interviewet med Mette Frederiksen. Kritikken har blandt andet være gengivet i Berlingske, og avisens ansvarshavende chefredaktør, Tom Jensen, har også delt forsiden på Twitter.

”Kære Tom Jensen, Lime er et kundemagasin til kvinder med en uafhængig redaktion. Der er lavet mange portrætter af kvinder gennem årene. Det ændrer ikke på, at Netto er politisk uafhængig, selv om overskriften nok kunne have været mere neutral,” skriver Michael Løve i et tweet til Tom Jensen.

Tweetet er ledsaget af et billede af en tidligere Lime-forside med Inger Støjberg. I et opfølgende tweet skriver direktøren, at overskriften ikke bare kunne, men skulle have været mere neutral.

Per Bank, der er administrerende direktør i Salling Group, der ejer Netto, havde inden Michael Løve også været på Twitter og kritiseret vinklingen af forsidehistorien.

”Redaktionel produktion af magasinet varetages af eksternt contentbureau, der i dette tilfælde burde have overvejet objektiviteten nærmere,” skrev han.

7 maj
14:56 Anna Sol Jørgensen

Sjællandske Medier har ansat journalistisk chefredaktør for tre dagblade

Søren Johannesen træder 1. juli ind i en nyoprettet stilling som journalistisk chefredaktør for Sjællandske Mediers tre dagblade, oplyser mediehuset ifølge MediaWatch i en pressemeddelelse.

Han skal dermed stå i spidsen for Dagbladet, Nordvestnyt og Sjællandske.

Den journalistiske chefredaktør kommer fra en stilling i Dansk Folkepartis presseafdeling på Christiansborg og har i 12 år frem til 2020 haft sin gang i Aller-koncernen. Her har han været redaktionschef og siden ansvarshavende chefredaktør for Familie Journalen.

14:45 Anna Sol Jørgensen

Asger Ladefoged vinder prisen for Årets Pressefoto

Berlingske-fotograf Asger Ladefoged vinder prisen for Årets Pressefoto, der netop er blevet uddelt.

Asger Ladefoged har også fået prisen for årets portrætserie, der også blev taget i Hviderusland, hvor han befandt sig i forbindelse med de store demonstrationer mod genvalget af præsident Aleksander Lukashenko, der også bliver kaldt Europas sidste diktator.

Adskillige demonstranter, journalister og menneskerettighedsforkæmpere er blevet anholdt i forbindelse med demonstrationerne i Hviderusland. Asger Ladefoged selv har også været tilbageholdt af politiet i forbindelse med sit arbejde.

data_usage add

Flere nyheder

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen