search

B.T. har vendt dundrende underskud til millionoverskud

Markante nedskæringer på udgifter til aviser og ansatte har skabt et millionoverskud hos B.T. ”Vi har flyttet et medie fra at være truet på eksistensen til at være i god form,” siger Michael Dyrby. Han afviser, at det - trods flest næser i Pressenævnet i 2019 - har kostet journalistisk

Et minus i hele BTMX på 58 millioner kroner. Sådan så de bloderøde tal ud, da mediet lancerede sit regnskab i 2017.

Men i dag offentliggør BTMX et regnskab, der med et overskud på 15,4 millioner kroner ser markant lysere ud.

I topledelsen er ansvarshavende chefredaktør Michael Dyrby især stolt over, at den journalistiske del af virksomheden – det vil sige bt.dk og B.T.’s printavis – bidrager med et overskud på 42 millioner i 2019. En stigning fra 40 millioner kroner i 2018.

”Det er vigtigt for os, for det viser, at vi har flyttet et medie fra at være truet på eksistensen til at være i god form,” siger han.

”Og vi budgetterede faktisk kun med et overskud her på 34 millioner kroner, så det er endnu bedre, end vi havde satset på.”

Fyrede 30 i 2018, da MetroXpress lukkede

B.T. har siden 2018 været igennem store omvæltninger strategisk.

Gratismediet mx.dk blev lukket i starten af 2018, og fra starten af 2020 er B.T. kun udkommet med én udgivelse på print: B.T., der udkommer gratis på hverdage og som abonnementsavis i weekenderne.

Ændringen kostede allerede i 2018 fyringer for 30 ansatte i mediehuset.

Samtidig har BT lukket sit plusunivers online, så alle B.T.s historier nu udkommer gratis digitalt. Hele formålet har været at gøre B.T. til Danmarks største medie på mobil – en strategi, Journalisten skrev om i 2019. B.T.s trafik digitalt er steget med 61,8 procent digitalt fra 2018 til 2019 ifølge Dansk Online Index.

”Vi forfølger aggressivt en strategi, hvor vi vil være den største mobile nyhedsplatform herhjemme og har den største gratisavis – kombineret med, at vi også har abonnenter,” siger Michael Dyrby.

Har I konkret fået flere indtægter til abonnenter eller til annoncer?

”Vores digitale omsætning er steget, og det er på grund af annoncering til især videodelen af vores site. Og så er det lykkedes os at fastholde flere abonnenter, end vi havde forventet. Printannonceringen er heller ikke faldet så meget, som vi frygtede,” siger han.

Kan du uddybe, hvor meget i er faldet på abonnenter og steget på annonceindtægter?

”Nej. Der er lavet nogle estimater, og vi har været gode til at styre vores udgifter, imens vores indtægter har udviklet sig positivt.”

Har skåret 26 millioner kroner på ansatte

Og B.T. har i den grad styret sine udgifter.

Når man dykker ned i budgettet, kan man se, at omsætningen i BTMX fra 2018 til 2019 er faldet fra 340 millioner kroner til 298 millioner kroner.

Når BTMX alligevel har overskud, skyldes det, at der er skåret massivt på udgifter til eksempelvis print af aviser og drift af nyhedssitet mx.dk. Der er samtidig også skåret på udgifter til ansatte på i alt 26 millioner kroner fra 2018 til 2019.

Michael Dyrby vurderer, at omsætningen fremover kommer til at falde lidt, “men ikke meget mere”.

I har sparet markant på udgifter til ansatte. Trods jeres overskud, kan det så ikke svække jeres evne til at lave god journalistik?

”Man fjerner ikke 30 medarbejdere ustraffet. Det er ikke sådan, at de ikke har lavet noget. Men i 2018 udkom vi både med B.T. på print, med MX som gratisavis, bt.dk og mx.dk. Der var mange aktiviteter i gang, der ikke var ensrettede. Nu har vi kun én udgivelse, og journalisterne laver historierne én gang. Vi har fokuseret,” siger Michael Dyrby.

”Jeg synes ikke, vi er kommet til at lave dårligere journalistik. Det tyder vores trafiktal heller ikke på. Vi har også ansat tre nye redaktionelle medarbejdere på vores tv-del i 2019, og vi satser på at ansætte tre nye profiler i 2020,” siger han.

Fik flest næser i Pressenævnet

I 2019 var B.T. det medie i Danmark, der flest gange fik kritik i Pressenævnet – fem gange i alt ifølge en opgørelse lavet af Politiken.

Det ærgrer Michael Dyrby. Men han mener ikke, det hænger sammen med B.T.s strategi eller besparelser til medarbejdere.

Du synes ikke, det er et tegn på, at jeres strategi kan være et problem for jeres journalistik?

”Jeg synes ikke, man kan sætte ligningen op på den måde. Det er møgirriterende, at vi fik de påtaler, og nogle af dem er dumheder. Men jeg mener ikke, det er et udtryk for, at vi laver dårligere journalistik. Jeg synes, vi laver gedigen journalistik,” siger han.

I forbindelse med jeres nye, digitale strategi har I fået meget kritik for kun at fokusere på clickbait. Er det ikke bare det, I gør?

”Nej. Det gør vi ikke,” siger han.

”Men det er klart, at vores betaling er et klik. Derfor er det klart, at vi holder oplysninger tilbage på forsiden, så vi kan inspirere folk til at klikke videre på vores site. Vi prøver at lave tingene så interessante og pikante som muligt.”

Det, mener Michael Dyrby, dog ikke er det samme som clickbait.

”Vi vil ikke have overskrifter, der ikke er dækning for. Når du kommer ind på artiklen får du også en rubrik, der endnu klarere siger, hvad historien handler om. Det er skidt for os, hvis folk der føler sig snydt. Det ville være en meget kortsigtet strategi. Det gør vi os store anstrengelser for, at de ikke gør,” siger Michael Dyrby.

Kommentarer
2
Niels O. Hansen
17.03.20 10:09
Nu er jeg der jo heller ikke mere til at ødelægge forretningen.

Hilsen Bittersmølf
Fremhævet af Journalisten
Elisabeth Hansen
24.03.20 23:10
....10 dage senere. 25 fyres. Måske man skulle spørge lidt ind til bunden i deres forretningsstrategi
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen