search

Nordjyske undersøger, om de holder den etiske fane højt

Nordjyske Medier har udgivet sit første publicistiske regnskab. »Det er vigtigt, at vi midt i al hurlumhejet og hastværket husker at have etikken med, og at det, vi foretager os, stadigvæk er ordenligt og har stor kvalitet,« siger ansvarshavende chefredaktør. Regnskabet nævner ikke, om Nordjyske synes, de begik nogen fejl i 2015

Nordjyske Medier går nu i andre mediers fodspor og udgiver for første gang et publicistisk regnskab, hvor mediehuset vurderer egen journalistisk indsats i 2015.

Tidligere har Folkeskolen, Kristeligt Dagblad og Berlingske gjort det samme.

»Vi har ønsket at undersøge, om vi er på rette spor i forhold til de ting, vi gerne vil måles på. Formålsparagraf, presseetik og medieansvar for eksempel,« siger ansvarshavende chefredaktør Per Lyngby til Journalisten.

Er I så det – på rette spor?

»Det lader sig bedre besvare næste år, når vi har noget at sammenligne med. Men jeg kan sige, at jeg er tilfreds med det, vi har kunnet måle – om vi er gode nok til at bringe rettelser, om vi har kendelser imod os og den slags. På det niveau går det ganske udmærket med vores publicistiske indsats,« siger Per Lyngby.

Regnskabet på otte sider fokuserer blandt andet på Nordjyskes dækning af flygtninge- og migrantstrømmen, terrorangrebene I Danmark og dækningen af folketingsvalget.

Nævner ingen fejl

I regnskabet bliver det dog ikke nævnt, om Nordjyske synes, de har begået nogen fejl i løbet af 2015.

Hvorfor nævner I ikke den sag fra august, som I selv var ude og beklage, hvor et foto blev billedmanipuleret, så et logo fra TV 2 Nord forsvandt?

»Det kunne man også sagtens have haft med som et eksempel på, hvad vi ikke må gøre. Og jeg tror også, man kan finde andre eksempler. Men det var en enkelt medarbejder, der begik en fejl, som vedkommende selv og vi har beklaget stærkt,« siger Per Lyngby.

Tidligere har Berlingske i deres redaktionelle årsregnskab påpeget en fejl i en quiz som en af årets fem fejl, Folkeskolen beklagede blandt andet en forkert graf i deres. I skriver ikke noget om, at I begik fejl i 2015. Er det ikke lidt for meget at gøre ud af det at lave et publicistisk regnskab, når I åbenbart gør det så godt?

»Det er din konklusion. Vi skriver, at vi i gennemsnit bringer 10-11 rettelser i avisen per måned. Spørgsmålet er i virkeligheden, hvor mange rettelser andre medier bringer,« siger Per Lyngby,

I regnskabet fremgår det, at Nordjyske i 2015 i to sagsforløb, der omfatter i alt tre sager, er blevet indbragt for Pressenævnet. I ingen af sagerne fik Nordjyske dog kritik af Pressenævnet.

Det går rasende stærkt

Baggrunden for, at Nordjyske nu laver publicistiske årsregnskaber er, at medieverdenen har ændret sig, så det i dag går »rasende stærkt«, siger Per Lyngby.

»Det er vigtigt, at vi midt i al hurlumhejet og hastværket husker at have etikken med, og at det, vi foretager os, stadigvæk er ordenligt og har stor kvalitet,« siger Per Lyngby.

»Der kan man med sådan et årsregnskab gå ind og vurdere indsatsen på nogle meget fair kriterier og se, om der er sket en positiv udvikling, og om vi holder den etiske fane højt.«

I skriver, at beslutningen om brugen af tegninger fra Charlie Hedbo førte til selvransagelse på redaktionen. Men hvad gik den selvransagelse egentlig ud på?

»At redaktionen måtte forholde sig til det pres, der var fra omgivelserne i forbindelse med omtalen af angrebet på Charlie Hebdo og en genoplivning af alle overvejelserne i forbindelse med Jyllands-Postens Muhammed-tegninger.«

»Og at redaktionen i forbindelse med angrebene mod Krudttønden og synagogen i København forholdt sig til, hvilke artikler der kunne kommenteres,« siger Per Lyngby.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen