search

Lokalavis får alvorlig kritik for at anklage far for at sælge datter til pædofil

KøbenhavnLIV hørte ikke faren, da hans datter i lokalaviser anklagede ham for at have solgt hende til en pædofil i en alder af otte år

Det var en fejl fra avisens side, at redaktionen i maj ikke i første omgang forsøgte at kontakte faren, da hans datter Pernille i avisen anklagede ham for at sælge hende til en pædofil i en alder af otte år.

Det erkendte chefredaktør på VanløseLIV Jesper Gisli i maj.

Artiklerne med de grove beskyldninger blev bragt i en artikel, der udkom i flere af lokalaviserne under mediehuset KøbenhavnLIV, og fejlen fra avisens side viser sig at være så grel, at Pressenævnet nu udtaler alvorlig kritik af avisen, efter at faren har klaget til nævnet.

Det fremgår af en kendelse fra Pressenævnet.

”Pressenævnet finder, at oplysningen om, at [Klager] skulle have solgt sin datter [Datteren] som 8-årig til en pædofil mand i Spanien, er en meget alvorlig beskyldning, der kan være skadelig, krænkende eller virke agtelsesforringende for [Klager]. Pressenævnet finder, at Vanløse LIV ikke har haft tilstrækkeligt grundlag for at offentliggøre den alvorlige beskyldning, som ikke er nærmere dokumenteret, og som ikke har været forelagt for [Klager],” fremgår det af en kendelse fra nævnet.

Ikke nok at opdatere artikel

Da avisen efter en uge blev opmærksom på fejlen, blev den oprindelige artikel opdateret med et afsnit i bunden, og det blev tilføjet i rubrikken, at faren afviste anklagerne.

”Det er simpelthen løgn, det Pernille fortæller. Ifølge hende skulle jeg have solgt hende til en pædofil i Spanien, da hun var otte år. Det er helt vildt. Pernille og jeg var på ferie i Thailand, da hun var 9 år, sammen med Pernilles storebror, Patrick. Jeg havde fået penge for noget arbejdsskade, og vi havde en dejlig ferie. Så hun var selvfølgelig ikke i Spanien. Og jeg er ikke blevet skudt i knæet,” sagde faderen til avisen.

Faren har fortalt, at artiklen har ført til, at han har fået trusler og overvejer at flytte eller skifte navn. Jesper Gisli forklarede til Journalisten, at han på det tidspunkt beklagede over for faren, og at de sammen havde fundet kammertonen, og at han var tilfreds med den opdatering, avisen havde lavet.

Men det er ifølge Pressenævnet langtfra nok, at avisen opdaterede sin artikel:

”Uanset, at Vanløse LIV har bragt en beklagelse på netavisen og har fjernet onlineartiklen, udtaler Pressenævnet på den baggrund – og navnlig under hensyn til beskyldningens grove karakter – alvorlig kritik af Vanløse LIV for uden tilstrækkeligt grundlag at have offentliggjort den nævnte beskyldning,” står der i kendelsen.

VanløseLIV skal nu bringe en artikel om, at Pressenævnet udtaler alvorlig kritik af avisen på både nettet og i avisen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen