Berlingske Media vil nedlægge 29 redaktionelle stillinger

Børneavisen Kids News lukker. Business.dk og mx.dk lukker, og sidelayout på BT og Berlingske lægges ud af huset. Sådan lyder hovedpunkterne i ny strategiplan for Berlingske Media

Ifølge Mediawatch står Berlingske Media med den nye koncernchef, Anders Krab-Johansen, over for en radikal digital omstilling af mediehuset, som skærer dybt i organisationen og ændrer det Berlingske Media, vi kender i dag.

Aok.dk og business.dk nedlægges som selvstændige sites og integreres i b.dk.

Mx.dk nedlægges og lægges under bt.dk.

Bt.dk bliver hovedmediet i BTMX og et rent gratis medie.

Børneavisen Kids News lukker.

Sidelayout af BT og Berlingske lægges ud af huset for at fokusere på digital produktion og udgivelse.

32 ansatte følger med til bureauet Wunderkind.

Derudover bliver 29 redaktionelle stillinger, 20 HK-stillinger samt 12 leder- og specialiststillinger nedlagt. I alt forlader 93 ud af 881 ansatte koncernen.

Dramatisk forandring

Til Berlingske siger Anders Krab-Johansen, at koncernen står foran en dramatisk og gennemgribende digital forvandling 

”Vores ambition er stor. Inden årets udgang skal vore titler være de førende digitale titler på hvert deres område,” siger Anders Krab-Johansen.
En af konklusionerne i den nye koncernstrategi er at skifte fra produktion af papiraviser til at producere indhold.

”Det betyder, at vi vil stå for journalistikken, mens vi lader et eksternt firma stå for produktionen af selve papiraviserne. Det er en stor beslutning, men nødvendig i bestræbelserne på at skabe en stærk fremtidssikker platform for Berlingske Media,” siger Anders Krab-Johansen.

Også nedskæringer i 2017

Berlingske Media har i de seneste år været igennem en række fyringsrunder. I 2017 skar BTMX 12 praktikstillinger, 14 redaktionelle stillinger – herunder alle de fuldtidsansatte fotografer på BT.

Anders Krab-Johansen blev præsenteret som ny koncerndirektør i Berlingske Media i juni 2017. Dengang sagde tillidsmanden på hans tidligere arbejdsplads, Børsen, at Berlingske Media ville få en chef, der er parat til at gennemføre store besparelser, hvis ejerne finder det nødvendigt.

”Alt, hvad der bliver betragtet som fedtet, bliver skåret væk. Alt, som ikke er nødvendigt for kerneproduktet, bliver skåret væk,” forklarede tillidsmand Nis Refslund Poulsen dengang.

Berlingske Media omfatter i dag aviserne Berlingske,  BT, gratisavisen MX og Weekendavisen. Dertil kommer et delt ejerskab af Radio24syv.

3 Kommentarer

Ulrik Baltzer
28. FEBRUAR 2018
Løfter på hatten for Anders
Løfter på hatten for Anders-Peter Landert, der havde regnet den ud, da han startede Wunderkind i 2014:

»Der er et paradigmeskifte på vej. Hvis mediebranchen skal overleve, er de nødt til at satse på kerneforretningen. Men for at turde det skal medierne have stærke og leveringsdygtige selskaber, som leverer det indhold, der ikke er kernen. Det kan vi,« siger han.

https://journalisten.dk/afgaaende-bt-boss-vil-give-outsourcing-et-bedre-ry
Øjvind Hesselager
28. FEBRUAR 2018
Kære Andreas

Kære Andreas

Tak for din reaktion.

Jeg støtter fuldt ud din tanke om solidaritet. Men vi forsøger altid at være præcise i forhold til hvor mange DJ-medlemmer, det berører, fordi de er vores primære modtagere.

Når artiklen fx i morgen bliver en del af nyhedsbrevet, er det kun medlemmer, der modtaget den.

Hvis vi skriver i rubrikken, at der bliver nedlagt 93 stillinger, vil mange af vores læsere tro, de alle er redaktionelle. Derfor skriver vi det i selve artiklen i stedet.

MVH

Andreas Rasmussen
28. FEBRUAR 2018
Jeg ved godt, at det skal gå
Jeg ved godt, at det skal gå stærkt, men jeg synes at rubrikken er lidt ærgelig. Det er ikke bare 29 redaktionelle stillinger, men samlet set 93 stillinger, der forsvinder. Det er vigtigt at vi som journalister viser solidaritet med alle dem, der mister sit job som følge af omstruktureringen - uanset om de er i DJ, HK eller et helt tredje sted.