search

Google-topboss: Danske Mediers krav vil skade internettet

Google vil gerne betale danske medier, men ikke på de præmisser, som medierne kræver. Nu går Google-topboss i rette med ”misforståelser” og ”fejlopfattelser” i den danske debat

Google vil gerne betale penge til de danske medier. Men ikke på de præmisser, de danske medier kræver.

Sådan lyder det fra en af Googles absolutte topbosser, Richard Gingras. Som Vice President of News er han Googles øverste chef for alt, hvad der har med medier at gøre. Det gælder både samarbejder og sammenstød.

Og lige nu er der stiv modvind for Google i Danmark. Derfor taler Journalisten med Richard Gingras, som er klar på at blande sig i den danske debat. Han mener, kampen mellem Google og medierne bærer præg af nogle ”alvorlige misforståelser” og ”fejlopfattelser”.

For eksempel er han lodret uenig i mediernes præmis: At Google udnytter mediernes indhold og bør betale for det.

”Jeg hører tit fra udgivere, at Google stjæler indhold eller udnytter det på unfair vis. Det er slet ikke tilfældet. Vi linker til deres indhold, vi driver trafik til udgiverne. Uanset hvordan man måler det, så skaber vi en overordentligt stor værdi i det økosystem, som udgiverne er afhængige af,” siger han.

”Og vi tager ikke engang penge for det. Det er gratis for udgiverne at stå i vores enorme nyhedskiosk,” tilføjer han.

Politisk opgør i Danmark

Kampen mellem Google og mediebranchen er højaktuel i Danmark. Et nyt lovforslag er på vej, og medierne er i offensiven.

I sidste uge dannede seks mediechefer fælles front i et debatindlæg. DR, TV 2, Egmont, JP/Politikens Hus, Jysk Fynske Medier og Berlingske Media krævede, at tech-giganterne tager mere ansvar – og betaler medierne.

”Det handler i al sin enkelhed om at sikre danske medier betaling for deres indhold i de tilfælde, hvor det er relevant. At skabe et lovgrundlag, så tech-giganterne ikke frit kan udnytte artikler, billeder, videoklip og interviews på deres platforme og tjene penge på det uden at sende en del af pengene tilbage til medierne,” lød det fra mediebosserne i indlægget, som blev bragt i flere af deres udgivelser samtidig.

Politikerne rasler også med sablerne. Kulturminister Joy Mogensen åbnede Mediernes Årsdag med at varsle et politisk opgør med ”magtfulde multinationale tech-giganter” som opfører sig ”skruppelløst og råt”.

”Vi skal holde Google op på deres oprindelige motto, som faktisk var ”Don’t be evil”,” sagde Joy Mogensen.

Nu er lovforslaget i høring, og regeringen er klar til at kræve penge fra Google til medierne.

”Vores politiske kompas ser sådan ud, at de store tech-giganter i dag tjener styrtende med penge på at videreformidle andres indhold uden at betale for det,” sagde Socialdemokratiets medieordfører, Kasper Sand Kjær, tidligere på ugen til Politiken.

Google: Vi tjener næsten ingenting på nyheder

Richard Gingras sukker, da jeg gengiver nogle af de aktuelle citater fra den danske debat. Han kalder argumenterne ”uheldige”.

”Nyheder er vigtige for samfundet, men de er kun en lillebitte del af vores produkt og en endnu mindre del af vores omsætning,” siger han.

Han har fået friske tal for Danmark, som viser, at kun 2 procent af alle Google-søgninger er nyhedsrelaterede. Google ønsker ikke at oplyse antallet. Han peger også på, at Google kun bringer annoncer på få nyhedsrelaterede søgninger. Hvis du for eksempel søger på ”Brexit” eller ”folketingsvalg”, får du ingen annoncer.

”I Frankrig eller Australien omsætter vi for under 10 millioner dollars om året på nyhedsrelaterede søgninger. I Danmark vil tallet være endnu lavere. Vi tjener intet af betydning på mediernes indhold,” siger Richard Gingras.

Forstår ikke Danske Mediers argument

For Danske Medier er ubalancen dog åbenlys. Her kæmper man for, at Google skal betale så meget som muligt for at gengive eller henvise til mediernes indhold. Det gælder både overskrifter, visse links og korte uddrag (såkaldte ”snippets”). Hvis de vises i søgemaskinen, bør Google betale.

”Et link eller en overskrift repræsenterer en værdi for det pågældende medie,” siger Danske Mediers adm. direktør, Louise Brincker.

Er det ikke snarere en fordel end en ulempe for medierne at optræde i søgeresultater, som skaber trafik?

”Det er en brug af mediets indhold, som mediet ikke har givet tilladelse til. Derfor skal mediet kompenseres på helt almindelig vis,” mener Louise Brincker.

Hun siger, det handler om den værdi, et link skaber for Google – også selv om Google ikke tjener annoncekroner på det.

”Det afgørende er hensigten med et link. Hvis en tech-virksomhed linker på en sådan måde, at brugeren får sit behov stillet uden at følge linket, så fjerner man værdi fra mediet, og så bør man betale,” mener Louise Brincker.

Det afviser Richard Gingras.

”Nej, jeg forstår ærligt talt ikke det argument. Vi tager ikke mere, end vi giver, uanset om man taler om omsætning eller værdi. Jeg kan ikke se den ubalance,” siger han.

”En af de vigtigste kampe i moderne mediehistorie”

Kampen mellem Google og medierne er vigtig, uanset hvem man spørger. Direktør i JP/Politikens Hus Stig Kirk Ørskov har kaldt det for ”en af de vigtigste kampe i moderne mediehistorie”. Og Richard Gingras mener, man risikerer at ødelægge det frie internet.

Til gengæld stopper enigheden der.

For eksempel er Danske Medier og Google lodret uenige om, hvad det danske lovforslag bør ende med. Medierne vil gerne have en ”australsk løsning”, mens Google helst vil have en ”fransk løsning”.

I Australien vil et lovforslag tvinge Google (og andre tech-giganter) til at betale medierne, også for links og korte uddrag. Det vil altså koste penge for Google, når en artikel dukker op i et søgeresultat.

I Frankrig har Google omvendt indgået en aftale direkte med en gruppe udgivere om at betale for indhold. Hvad aftalen præcis vil betyde, er stadig usikkert.

Det australske forslag har fået Google til at true med at lukke dele af aktiviteterne ned i Australien. Richard Gingras mener, det kan skade det frie internet, hvis man skal betale for at linke.
”Man skaber en farlig præcedens. Internettet er et rigt miljø, netop fordi man kan linke frit til alt,” siger han.

Noget lignende sagde Tim Berners-Lee, en af hovedmændene bag World Wide Web, i sidste uge til Guardian. Han advarede mod det australske forslag, som ”risikerer at bryde med et fundamentalt princip på nettet ved at kræve betaling for at linke mellem indhold online”.

Google: Uforeneligt med vores principper

Richard Gingras vil ikke sige, at Google trækker sig ud af Danmark, hvis vi vedtager en ”australsk løsning”. Men han kan ikke se, at det er foreneligt med Googles principper at betale for links eller snippets.

I har sagt, at I trækker stikket i Australien, hvis forslaget bliver vedtaget. Vil I også trække stikket i Danmark, hvis vi ender med at vedtage lignende lovgivning?

”Alle scenarier er forskellige, men jeg synes, vi har været meget klare i mælet om, hvilke principper vi kan tilslutte os. Det handler ikke om manglende vilje til at investere i medieindustrien. Spørgsmålet er, hvordan vi gør det uden at skade de grundlæggende principper og forvride øko-systemet på internettet.”

Kan man undgå at forvride de principper, hvis I bliver pålagt at betale for snippets eller links?

”Nej. Som vi har sagt i Australien – det mener vi ikke,” siger Richard Gingras.

Vil betale medierne – hvis begge parter vinder

Han håber i stedet på en ”fransk løsning”. Topchefen vil gerne bruge anledningen til at invitere de danske medier i forhandlingslokalet. Målet er at blive enig med så mange som muligt om at rulle Google Showcase ud i Danmark.

Google Showcase er en milliardsatsning, som Google lancerede i oktober 2020 for at imødekomme medier (og politikere). Kort sagt er det et samarbejde, hvor Google betaler penge for journalistisk indhold, kuratering og i visse tilfælde adgang gennem mediernes betalingsmure. Showcase er et godt eksempel på et samarbejde mellem Google og medierne, hvor begge parter får noget igen, forklarer Richard Gingras.

”Det er et projekt, vi også meget gerne vil bringe til Danmark,” siger han.

Google-topboss: Danske Mediers krav vil skade internettet 2

Google vil gerne samarbejde med danske medier, hvis begge parter får noget ud af det, siger Richard Gingras, som (selvfølgelig) blev interviewet på Google Meet.

 

Opdateret 30/1 klokken 11.54: Danske Medier har efter publicering henvendt sig til Journalisten for at præcisere. Adm. direktør Louise Brincker siger i denne artikel, at Danske Medier ønsker betaling, når Google bringer visse links – men her ønsker Danske Medier at korrigere sig selv. Foreningen ønsker betaling for overskrifter og korte uddrag, som bringes i søgeresultater, men ikke for links.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen