search

Poul Madsen ser mindre clickbait i mediebilledet

Mange netmedier lavede i en periode mange overskrifter med clickbait, siger Ekstra Bladets Poul Madsen. Men nu er clickbait på retur på ”seriøse” netmedier, mener han. Michael Dyrby fra B.T. er uenig: ”De seriøse laver clickbait hver dag”

Journalisten kunne tidligere i dag fortælle, at clickbait er på retur.

Forklaringen er ifølge en rapport fra Reuters Institute for the Study of Journalism, at trafik globalt set betyder mindre for netmediernes økonomi, og derfor behøver de ikke lokke så mange læsere til med clickbait.

Den tendens genkender chefredaktør på Ekstra Bladet Poul Madsen. Han mener, at ikke-tabloide medier er blevet mere tilbageholdende med at lave rubrikker, der lover mere, end de kan holde.

”Jeg synes, det er godt, at brugerne kan se, at der er forskel. Det er jo frygteligt, hvis det hele ligner hinanden,” siger Poul Madsen.

Efterlignede Ekstra Bladet og B.T.

Han mener, at overskrifterne mange steder er blevet mere afdæmpede.

”Der var en tendens i 2017 og i begyndelsen af 2018 til, at andre medier desperat forsøgte at efterligne os, der er gode til at lave tabloid journalistik,” forklarer han.

Men nu har de ikke-tabloide medier ifølge Poul Madsen erkendt, at de ikke duer til at lave tabloide rubrikker.

”I stedet gør de det, de er bedst til. Og det vil være mit håb, at den udvikling fortsætter, så alle ikke gør det på den samme måde,” siger Poul Madsen.

”På B.T. og Ekstra Bladet er det en del af vores dna. Det er ikke noget, man lige lærer,” siger han.

De seriøse laver clickbait

Chefredaktør på B.T. Michael Dyrby kan ikke se en tendens til, at clickbait fylder mindre i mediebilledet.

”De seriøse laver clickbait hver dag,” skriver Michael Dyrby i en mail til Journalisten. 

”Du kan bare tjekke deres site lige nu,” skriver han.

For eksempel er det kendetegnende, at ordet ”her” optræder i mange overskrifter, påpeger han.

”Ordet ”her” er ord nummer ét i clickbait-håndbogen.”

Om B.T.'s egne clickbaitartikler siger Michael Dyrby:

”Vores forretningsmodel, gratis og annoncedrevet, betyder, at vi holder oplysninger tilbage, men vi skal ikke lokke med noget, der ikke findes i artiklen,” forklarer han.

”Vi skal heller ikke oversælge det, og vi skal passe på med at pumpe historier op, der ikke kan bære det.”

Slut med Clickbaitpokalen

På print uddelte fagbladet Journalisten i en årrække Clickbaitpokalen på Journalistens introsider. Clickbaitpokalen blev uddelt første gang i 2016, men redaktionen nedlagde prisen sidste år, fordi flere og flere nyhedsmedier har lagt lokkeoverskrifterne på hylden.

Den sidste Clickbaitpokal gik i oktober 2018 til B.T. for overskriften ”Dansk 90'er-gruppe med kæmpehit i bagagen genopstår efter 18 år”.
Gruppen var Juice.

Kommentarer
2
Jeppe Gaardboe
10.01.19 20:09
Kan man nå at indstille den
Kan man nå at indstille den her?:

https://politiken.dk/kultur/art6949859/Falsk-bedemand-tilst%C3%A5r-mord-over-for-Risk%C3%A6r-i-direkte-udsendelse-p%C3%A5-Radio24syv
Fremhævet af Journalisten
Filip Knaack Kirkegaard
11.01.19 10:11
Jeg er helt enig i, at
Jeg er helt enig i, at clickbait er på retur. Det hænger i mine øjne sammen med det stigende fokus på betalingsjournalistikken.

Men der er et forvirrende element i artiklens indledning... hvad er clickbait?

I artiklen står der: "Han (Poul Madsen) mener, at ikke-tabloide medier er blevet mere tilbageholdende med at lave rubrikker, der lover mere, end de kan holde."

For mig at se er det ikke alene, hvad clickbait er. Det kan også være at tilbageholde information alene med henblik på at få klik. Og det er klart, at hvis en hjemmeside er gratis, betaler man med sit klik (medmindre man da kan opkræve licens), og så er det klart, at der opstår clickbait.

Jeg mener, at "her"-nyheder ikke behøver være clickbait, eksempelvis "Her er fakta på regeringens udspil" er således udmærket en varedeklaration. Lister kan også være en fin varedeklaration. Nogle gange kan man også tilbageholde information af hensyn til læseren, eksempelvis hvis et firma er relativt ukendt, så skriver man, hvad det er for en type firma i stedet.

Men jeg ser nogle gange medier, hvis primære indtjening er abonnementsbetaling, som tydeligvis tilbageholder information med henblik på at få kliks, og det undrer mig. Der burde man køre fuldt efter at skabe kvalitet for brugeren i stedet for at jagte klik. Det vil ikke blot højne mediets egen troværdighed og betalingsvilligheden over for mediet, men også styrke journalistikkens anseelse i samfundet.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen