Debat: B.T.’s ”journalistik” er skadelig for folkeoplysningen

”Forleden kunne vi se B.T.’s chefredaktion juble over, at B.T. er blevet til Danmarks største nyhedssite. På Twitter ønskes folkene bag stort tillykke med den nye milepæl, men tilbage sidder jeg med en underlig følelse, for hvorfor er det overhovedet værd at fejre? For mig at se bør de danske medieforbrugere sige fra,” skriver journaliststuderende Daniel Tidemann

For nylig kunne man på forsiden af dagens online-udgave af B.T. læse den lokkende overskrift ”LIGE NU: advarer – mange ramt”. Som automatreaktion overvejer jeg med det samme, om der mon har været en tragisk skudepisode. Hvor mange er blevet ramt? Hvor alvorligt er omfanget? Trist og skuffet bliver jeg, når jeg så kan læse, at artiklen bag handler om noget så banalt som svindlere, der ringer og udgiver sig for at være nogens bankrådgiver. B.T.’s første udlægning af sagen er altså ganske enkelt ekstremt misvisende, og dag for dag medvirker B.T. og medieforbrugeren, der klikker på artiklen, til at forringe folkeoplysningen.

Jeg er TRÆT af skarptskårne clickbaitrubrikker og knaldgule breaking bjælker. Denne form for ”information” negligerer journalistikkens faglige kernebudskaber, som ellers burde være ethvert medies fornemmeste opgave at følge i kampen mod fake news.

Udbud og efterspørgsel

I sidste ende er det altid op til medieforbrugerne og ikke redaktørerne, hvad der klarer sig godt, og hvad der ikke gør. Det er jo udbud og efterspørgsel som alt muligt andet. Spørgsmålet herfra er i højere grad, hvor langt nogle medier er villige til at gå for at vinde danskernes opmærksomhed i Facebook-feedet. B.T. er tilsyneladende villig til at gå rigtig langt og i mine øjne også for langt. Heldigvis kan vi som medieforbrugere stoppe denne udvikling, hvis vi gider.

For at stoppe den misvisende udvikling, som vi alle samme medvirker til i moderne nyhedsjournalistik, kræver det faktisk intet andet end et kig i spejlet. Jeg er heller ikke fejlfri. Jeg klikker selv på B.T.’s misvisende ”journalistik” fra tid til anden i håbet om at blive klogere på verden omkring mig. Desværre har jeg måttet sande, at artiklerne bag B.T.’s sensationssøgende overskrifter kun gør det modsatte for mig. De gør mig ked af det. Det har vi et fælles ansvar for at modvirke. Ellers bliver den gode folkeoplysning udvandet, og det har historisk set vist sig at være en farlig vej at gå for alle demokratiske samfund.

Skadeligt for folkeoplysningen

Jeg håber snart, at de danske medieforbrugere får øjnene op for konsekvenserne af den udvikling, de bidrager til, og stopper med at klikke på B.T.’s sensationssøgende rubrikker i sine Facebook-feeds. B.T.’s journalistik handler ikke om folkeoplysning, men udelukkende om clicks og annoncekroner. B.T.’s succes er dybt skadelig for folkeoplysningen.

Daniel Tidemann er journaliststuderende på DMJX
B.T har haft mulighed for at kommentere dette indlæg, men er ikke vendt tilbage.

 

 

0 Kommentarer

Læs også

Clickbait er på retur – du gætter aldrig hvorfor

10. JANUAR 2019
BT har vendt dundrende underskud til millionoverskud

B.T. har vendt dundrende underskud til millionoverskud

13. MARTS 2020