
Daniel TIdemann er journaliststuderende på DMJX. Foto: Anders Holst Pedersen
For nylig kunne man på forsiden af dagens online-udgave af B.T. læse den lokkende overskrift ”LIGE NU: advarer – mange ramt”. Som automatreaktion overvejer jeg med det samme, om der mon har været en tragisk skudepisode. Hvor mange er blevet ramt? Hvor alvorligt er omfanget? Trist og skuffet bliver jeg, når jeg så kan læse, at artiklen bag handler om noget så banalt som svindlere, der ringer og udgiver sig for at være nogens bankrådgiver. B.T.’s første udlægning af sagen er altså ganske enkelt ekstremt misvisende, og dag for dag medvirker B.T. og medieforbrugeren, der klikker på artiklen, til at forringe folkeoplysningen.
Jeg er TRÆT af skarptskårne clickbaitrubrikker og knaldgule breaking bjælker. Denne form for ”information” negligerer journalistikkens faglige kernebudskaber, som ellers burde være ethvert medies fornemmeste opgave at følge i kampen mod fake news.
Udbud og efterspørgsel
I sidste ende er det altid op til medieforbrugerne og ikke redaktørerne, hvad der klarer sig godt, og hvad der ikke gør. Det er jo udbud og efterspørgsel som alt muligt andet. Spørgsmålet herfra er i højere grad, hvor langt nogle medier er villige til at gå for at vinde danskernes opmærksomhed i Facebook-feedet. B.T. er tilsyneladende villig til at gå rigtig langt og i mine øjne også for langt. Heldigvis kan vi som medieforbrugere stoppe denne udvikling, hvis vi gider.
For at stoppe den misvisende udvikling, som vi alle samme medvirker til i moderne nyhedsjournalistik, kræver det faktisk intet andet end et kig i spejlet. Jeg er heller ikke fejlfri. Jeg klikker selv på B.T.’s misvisende ”journalistik” fra tid til anden i håbet om at blive klogere på verden omkring mig. Desværre har jeg måttet sande, at artiklerne bag B.T.’s sensationssøgende overskrifter kun gør det modsatte for mig. De gør mig ked af det. Det har vi et fælles ansvar for at modvirke. Ellers bliver den gode folkeoplysning udvandet, og det har historisk set vist sig at være en farlig vej at gå for alle demokratiske samfund.
Skadeligt for folkeoplysningen
Jeg håber snart, at de danske medieforbrugere får øjnene op for konsekvenserne af den udvikling, de bidrager til, og stopper med at klikke på B.T.’s sensationssøgende rubrikker i sine Facebook-feeds. B.T.’s journalistik handler ikke om folkeoplysning, men udelukkende om clicks og annoncekroner. B.T.’s succes er dybt skadelig for folkeoplysningen.
Daniel Tidemann er journaliststuderende på DMJX
B.T har haft mulighed for at kommentere dette indlæg, men er ikke vendt tilbage.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.