search

Nyhedskamp: Kan B.T. overtage tronen på nettet fra Ekstra Bladet?

B.T. haler ind på Ekstra Bladet online. Ekstra Bladets Poul Madsen er imponeret, men mener, at B.T. er villig til at gå for langt for klik. Det afviser B.T.’s Michael Dyrby, som tror på et tronskifte

”Jeg tror på, at vi kan blive Danmarks største nyhedssite.”

Sådan lyder det fra B.T.’s chefredaktør, Michael Dyrby.

”At vi er gratis på alt, gør jo, at vi har forudsætninger for det. Vi kan også blive Nordens største. Men jeg kan ikke sætte en dato på, hvornår det sker.”

Traditionelt har B.T. ikke spillet i samme liga som Ekstra Bladet, når det gælder trafik på nettet. Men særligt i forhold til antallet af sidevisninger er noget ved at ændre sig . Og det går ikke ubemærket hen hos Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen.

”B.T.’s fremgang er imponerende. De er gået fra at være langt bagefter til at være cirka ligeværdige med os på det punkt,” siger han.

I juli måned havde eb.dk omkring 465 millioner visninger. Hos bt.dk var det tal 445 millioner. Næste på listen var tv2.dk med 140 millioner.

Særligt er trafikken hos B.T. blevet bedre, efter at de i 2018 relancerede bt.dk. Tidligere i år forklarede B.T. til Journalisten, at avisen har vendt et voldsomt underskud til millionoverskud.

Nærig med oplysningerne

Ekstra Bladet vil selvfølgelig helst være det medie med flest sidevisninger, siger Poul Madsen. Men han er ikke parat til at ”gå det ekstra skridt”, som han mener, B.T. går. Et skridt, der, ifølge ham, inkluderer ”kryptiske rubrikker”.

”Der er helt tydeligt forskel på, hvor langt vi vil gå. B.T. er mere nærig med oplysningerne. Det er deres mål og strategi, og det har de stor succes med,” siger han.

”De er verdensmestre i at få folk til at klikke på flest mulige historier. Men det er jo en balancegang. Bliver folk skuffede, når de klikker, og der så ikke er noget i historien? For os giver det ikke mening at jagte alle sidevisninger.”

Du mener ikke, at Ekstra Bladet også fra tid til anden laver rubrikker, der holder information tilbage?

”Jo, det gør vi da. Men vi fortæller for eksempel, at der er tale om Aarhus, når vi siger, at folk skal til at gå med mundbind i Danmark,” siger han og henviser til, at B.T. i den nyhed blot skrev ”en by i Danmark” i rubrikken.

Journalist og foredragsholder Jeppe Søe har på Twitter gjort opmærksom på samme eksempel:

En naturlig del af forretningsmodellen

I kommentarfeltet under tweetet er der dog også eksempler på tilfælde, hvor rollerne er byttet om. Og spørger man Michael Dyrby, skal Poul Madsen huske at feje for egen dør.

”Ekstra Bladet er mindst lige så god til det som os. I daglig sammenhæng er der ikke den store forskel,” siger Michael Dyrby.

Dog lægger han ikke skjul på, at det at holde oplysninger tilbage i overskrifterne er en naturlig del af B.T.’s forretningsmodel. Netop fordi relanceringen i 2018 betød, at alt indhold blev gratis.

”Hvis du vil læse en historie, skal du klikke, så vi kan eksponere dig for en annonce. Jeg synes ikke, at vi har strammet skruen yderligere, siden vi omlagde til den model i 2018. Men det er da en disciplin, der er svær, og som vi løbende ser på. Diskuterer, hvor meget oplysning vi skal holde tilbage, og hvornår det bliver latterligt.”

Poul Madsen nævner eksemplet, hvor I ikke skriver Aarhus i rubrikken. Er det i sådanne tilfælde, det er okay at holde information tilbage?

 ”Ja, den kan man diskutere. Der kunne vi også godt have skrevet Aarhus.”

Hvem lokker annoncørerne til?

Hvis man vil tale om, hvem der er Danmarks største nyhedssite, handler det ifølge Poul Madsen om, hvor de fleste danskere søger hen for at få deres nyheder. Hvem der har de fleste brugere. Og på det punkt er han ikke bange for, at B.T. overhaler.

Men Michael Dyrby mener, sidevisninger er måden at opgøre, hvem der driver det største nyhedssite.

”Det er selvfølgelig forskelligt, om man er B.T. eller DR. For nogle medier er antallet af brugere det vigtigste. Men for B.T. og Ekstra Bladet har man altså altid kigget på antal sidevisninger,” siger han.

”Det lyder som en klassisk manøvre, at man kigger efter andre skalaer at måle sig på, når man pludselig får konkurrence. Vi er endnu ikke nummer 1, men vi kan blive det. Og vi er ikke så langt fra.”

Også i forhold til annoncørernes betalingsvilje er de to chefredaktører uenige. Poul Madsen peger på, at det vigtigste er antallet af besøgende.

”Annoncørerne er jo interesserede i at komme i kontakt med flest mulige. Hvis man som annoncør møder den samme bruger, der klikker rundt syv gange, har man jo allerede mødt ham. Kommercielt er det mere interessant at møde tre forskellige brugere. Men dermed ikke sagt, at vi ikke også stræber efter at være det medie med flest visninger,” siger han.

Hos Michael Dyrby har forklaringen omvendt fortegn:

”Jeg vil ikke underkende vigtigheden af brugerne. Men brugerne skulle jo gerne bevæge sig rundt og se flere forskellige sider og annoncer. Hos os er sidevisningerne det vigtigste,” siger han.

Handler ikke kun om at køre hurtigst

Om der er et tronskifte på vej, er de heller ikke enige om. Poul Madsen mener, at Ekstra Bladet har en mere ”bæredygtig forretning på den lange bane”, fordi de spiller på flere parametre.

”B.T. har én strategi, og den er gratis. Vi vil udkomme med en papiravis hver dag. Vi vil have flest daglige brugere. Vi vil være bedst på video, og vi vil have folk til at betale for journalistikken. Og så vi vil selvfølgelig også gerne have flest sidevisninger,” siger han.

Men det giver ikke megen mening at snakke om, hvad der fungerer ude i fremtiden, mener Michael Dyrby. For ifølge ham er der ingen medier, der endnu har grejet, præcis hvordan man driver en bæredygtig medieforretning på langtsigt.

”Hos os forsøger vi at lave en strategi, hvor vi udelukkende tjener penge digitalt. Ud over annonceindtægter skal vi derfor selvfølgelig også kunne tjene penge på andre måder, og der skal vi jo finde ud af hvordan.”

Ifølge Poul Madsen kan man sammenligne B.T. og Ekstra Bladet med to hurtigtog.

”Før lå Ekstra Bladet langt foran, og nu er der så to store, som ligger head to head. Men hvis vi ikke synes, det skal handle om andet end at køre hurtigst, kører man ind i en mur uden at kunne fortsætte forretningen,” siger han.

Kommentarer
4
Niels Hansen
11.08.20 12:12
Ja, nu er bt.dk jo også sluppet af med den medarbejder, som igennem tiderne har lavet allerflest artikler for bt.dk

Hilsen Bittersmølf.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
11.08.20 13:24
En kamp om, hvem der kan skyde flest tomme kalorier ud i æteren... Men så længe folk åbenlyst helst vil æde nærringsfattig junkfood, så er det jo det, der bliver serveret, det kan man dårligt fortænke hverken EB eller BT i.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
11.08.20 19:37
På eb.dk og bt.dk kan man finde en skøn blanding af nyheder, underholdning og gossip, så de to medier konkurrerer med nogenlunde de samme “varer” om læsernes gunst, en markant forskel er dog, at der ikke er så meget kongerøgelse på eb.dk, og de varer som eb.dk tilbyder er på flere punkter en tak bedre end udbudet på bt.dk, hvilket kan ses på, at eb.dk tager betaling for en stor del af deres artikler, og bt.dk forærer det hele væk.
Fremhævet af Journalisten
Allan Kurt Andersen
18.08.20 14:44
Klart at BT kan gøre det billigere, de benytter jo i stor stil Presse-fotos.dk som i den grad underbetaler 'fotograferne' og stort set forærer materialet væk.

Så kan BT jo bruge de sparede penge andre steder, fremfor ordentlig kollegial opførsel.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen