search

Poul Madsen og Kristoffer Eriksen taler om Jyllands-Postens tegning af coronavirusset, som Poul Madsen synes er ”røvkedelig”. Thomas Nielsen

i

Poul Madsen har en mission

”Vi skriger efter at vinde en Cavling igen.” Journalisten tilbragte 18 timer på Ekstra Bladet, hvor en ny, yngre chefredaktion har snøret arbejdsskoene, og hvor Poul Madsen tegner det klareste billede af fremtiden

Han står og tripper, Brian Weichardt. Med Ekstra Bladets røde mikrofon i hånden har han forsøgt at få et interview med statsminister Mette Frederiksen i næsten en måned. Først i Nyborg i begyndelsen af januar, så på Christiansborgs gange i går, og nu her i Industriens Hus tirsdag den 28. januar, hvor statsministeren holder tale.

”Det kunne have taget hende 30 sekunder at svare,” siger Brian Weichardt.

Men det gjorde hun ikke.

”Og så må det tage den måned,” siger han.

Mette Frederiksen skal holde tale om EU i dag, men Brian Weichardt vil ikke tale EU, han vil spørge børnenes minister, hvornår man er fattig i Danmark. Regeringen har nemlig sagt noget forskelligt før og efter valget.

”Der er total fattigforvirring fra børnenes statsminister.”

Før var Brian Weichardt politisk redaktør på Radio24syv, og nu er han på Ekstra Bladet for at sørge for, at politikere og magthavere ikke slipper udenom, når Ekstra Bladet skal have svar på et spørgsmål.

Mette Frederiksen træder ud i forhallen i rød kjole og opsat hår og omringes med det samme af diktafoner og mikrofoner. Ekstra Bladets røde er en af de forreste.

”Mette Frederiksen …” længere når Brian Weichardt ikke, inden hun bider ham af med et ”Kan vi lige starte på EU først?”

 

Poul Madsen har en mission 5

Brian Weichardt og Poul Madsen diskuterer Brian Weichardts historie, der ender med titlen ”Mette er fattig-forvirret”. Thomas Nielsen

Pouls plan

Poul Madsen har en mission. Ekstra Bladet skal ind i 2020’erne med et brag, braget skal komme fra den afslørende journalistik, som skal opprioriteres, og braget skal give genlyd i de danske hjem.

”I virkeligheden er det jo en genopfindelse af nogle dyder, som vi enormt gerne vil stå for. Vi vil gerne fastholde, at der skal være tid til afsløringerne i en travl hverdag,” siger chefredaktøren.

Missionen kort: Der skal laves færre artikler, og journalisterne skal arbejde mere fokuseret med enten breaking eller afsløringer. Avisens ene nye chefredaktør Pernille Holbøll skal sikre, at Ekstra Bladet er bedst på breaking. Og den anden nye chefredaktør, Kristoffer Eriksen, skal lede en dagsorden-redaktion, der leverer mindst en afsløring – hver dag.

Og så skal der luftes ud i noget af den lumre stemning, der også har kendetegnet Ekstra Bladet. Det sidste vender vi tilbage til.

En yngre chefredaktion

Første januar udvidede avisen chefredaktionen med to nye ansigter: Pernille Holbøll på 37 år, der tidligere har været digital chef på Ekstra Bladet, nyhedschef på Metroxpress og redaktør på TV 2. Og 33-årige Kristoffer Eriksen, der har været nyhedschef på Radio24syv og vært på DR’s ’Detektor’.

Anledningen kom oppefra. Poul Madsen havde før sommerferien sidste år et møde med Lars Munch, bestyrelsesformanden i JP/Politikens Hus. Lars Munch sagde, husker Poul Madsen, at det var godt, at Ekstra Bladet havde genvundet sin position som danskernes foretrukne nyhedsmedie, men at afsløringerne druknede i alt det andet stof.

Poul Madsen var enig.

”Vi syntes selv, vi var rigtig gode på politik, men at vi havde tabt det at lave afsløringer inden for erhverv og samfund helt generelt.”

Poul Madsen, chefredaktør, Ekstra Bladet

”Så bad han mig om at trække mig væk fra mit daglige arbejde, kigge på redaktionen og se på, hvad der skulle være Ekstra Bladets kendetegn, og hvordan vi kan styrke det i 2020’erne.”

”Vi syntes selv, vi var rigtig gode på politik, men at vi havde tabt det at lave afsløringer inden for erhverv og samfund helt generelt,” siger Poul Madsen.

Således altså Poul Madsens mission.

Journalisten brugte 18 timer på Ekstra Bladet en tirsdag i januar for at finde de visionære tanker fra hjørnekontoret.

Bedst på breaking

Pernille Holbøll, den nye chef for Ekstra Bladets breaking-satsning, går hurtigt, snakker hurtigt, vifter med armene, og hun når ikke altid at afslutte en sætning, før hun begynder på en ny.

På morgenmødet siger Pernille Holbøll ”videre, videre, videre, videre”, når snakken går i tomgang.

En del af Ekstra Bladets nye strategi, hvor breaking og den afslørende journalistik er blevet skilt ad, er etableringen af et såkaldt ”breaking-center”; et skrivebord midt i nyhedsredaktionen, hvor breaking-vagten bestemmer, hvilke nyheder der prioriteres. Journalisterne på de forskellige nyhedsredaktioner, krim, sport, underholdning, arbejder under breaking-centeret, som bestemmer, hvad der ryger ud på sitet med gul breaking-bjælke.

Nu sidder Pernille Holbøll yderst på en sofa med det ene ben foldet ind under sig og fortæller, hvorfor det nye breaking-center er vigtigt.

”Et af Ekstra Bladets fineste varemærker er, at når der sker noget, så går du ind på eb.dk. For at tage det varemærke og det løfte til brugerne alvorligt er det vigtigt, at man har de bedste folk siddende,” siger hun.

Fra Pernille Holbølls stol er Poul Madsens nye mission knap så meget en ny retning, som det er et fokus.

”Der har været et behov for, at vi fik fokus på, hvad vi skal,” siger hun.

Hendes tale er en maskingeværsalve, og når jeg åbner munden for at afbryde talestrømmen, rækker hun en pegefinger i vejret, ”jeg er ikke færdig”, siger fingeren, og hun fortsætter med sit salgspitch, og jeg lukker munden igen.

 

Poul Madsen har en mission 3

“Et af Ekstra Bladets fineste varemærker er, at når der sker noget, så går du ind på eb.dk,” siger Pernille Holbøll. Et nyt såkaldt “breaking-center” skal være med til at opretholde det varemærke. Thomas Nielsen

Tidligere på formiddagen fortalte jeg til nogle journalister, der stod og forberedte et tv-program om fodboldens transfervindue, at jeg var her for at portrættere Ekstra Bladets omstilling.

”Der er sgu altid omstilling her,” sagde den ene.

”Ja, du kommer bare igen om en måned,” sagde den anden.

”Det er det fede ved det her sted,” siger Pernille Holbøll, ”der er omstilling hele tiden.”

Men det er alligevel noget andet denne gang.

”Jeg synes, det adskiller sig, for uanset hvordan man vender og drejer det, så er det en ny konstruktion, hvor der er en Poul, og så er der to nye chefredaktører. Det signalerer selvfølgelig, at nu er det os, der skal være med til at løfte, men vi står på ryggen af Ekstra Bladet,” siger hun.

Skarpere på konfrontationer

Kristoffer Eriksen er løbet tør for oneliners, og han ligner en, der hellere vil befinde sig alle andre steder end midt i dette interview. Det sidste halve år har han ”ævlet så meget med journalister”, siger han, nu vil han bare gerne lave journalistik. Chefen for graverne på Dagsorden-redaktionen er stadig i sit introforløb og går og trykker hånd med marketing og salg, men han har en klar ambition for den nye redaktion:

De skal være bedre på konfrontationerne.

”Jeg synes, der er en tendens til i mange medier, at når man har lavet et kæmpestort journalistisk arbejde, så sender man en forelæggelsesmail afsted, og så får man et mailsvar, som ikke er noget svar eller ”ingen kommentar”. Det synes jeg skal være en af Ekstra Bladets helt store opgaver, at den ikke går længere.”

”Der skal sættes dagsorden for de penge, ellers ved jeg, at Poul bliver meget utilfreds med mig.”

Kristoffer Eriksen, chefredaktør, Dagsorden, Ekstra Bladet

Det sidste stykke tid har Ekstra Bladet blandt andet afsløret, hvordan borgmestre kører i tjenestebiler, når de ikke må, hvordan en chef i Postnord havde stjålet flaskepant for mange tusind kroner, og hvordan departementchefen i Skatteministeriet brugte sort arbejde til et privat byggeprojekt.

Det er den type afsløringer, der skal komme mange flere af fra de 20 journalister i den undersøgende gruppe.

”Der er rigtig mange mennesker, så det skal der selvfølgelig også komme enormt mange afsløringer ud af. Der skal sættes dagsorden for de penge, ellers ved jeg, at Poul bliver meget utilfreds med mig,” siger Kristoffer Eriksen.

 

Poul Madsen har en mission 1

Redaktørerne holder møde med journalisterne bag morgendagens forsidehistorie om et marketingfirma, der fupper kunderne. De lytter til ”the smoking gun”. En af casene i Jonas Skov og Heine Jørgensens artikel har nemlig optaget en telefonsamtale, hvor hun bliver forsøgt snydt. Thomas Nielsen

Side 9-pigen lever, og Poul Madsen er feminist

På hjørnekontoret (det ligger faktisk i et hjørne med udsigt over Rådhuspladsen) halvt sidder, halvt ligger Poul Madsen i en højrygget læderstol bag sit skrivebord. Kristoffer Eriksen står lænet op ad en kommode og spiser slik. Han synes, det er ”hysterisk”, at Kristian Thulesen Dahl gerne vil stille op til interview hos Radio4. Bare ikke på radioens hovedsæde i Aarhus, men i studiet i København.

Poul Madsen lyser op i stolen.

”Du skal med til kåring af Side ­9-pigen på fredag!”

Han bladrer i dagens avis. Side 9-pigen Holly er favorit til at vinde, hun har vundet to år i træk, men det er ikke hende, der er i avisen i dag.

En del af Poul Madsens mission med Ekstra Bladet i 2020’erne er, at der skal luftes ud i noget af det lumre, som Ekstra Bladet har stået for. Det skal gøre Ekstra Bladet mere attraktiv for kvindelige læsere, som ellers bliver ”frastødt” af noget af indholdet.

”Den der lummerhedsfornemmelse, der nogle gange har været, når vi har behandlet det her stof, den skal luftes helt ud og ikke komme tilbage,” siger han.

”Jeg har altid været feminist. Men de seneste år er jeg blevet opmærksom på, at det er vigtigt, at vi bevæger os i en anden retning.”

Poul Madsen, chefredaktør, Ekstra Bladet

I kårer Side 9-pigen fredag, er det ikke indbegrebet af Ekstra Bladet-lummerhed?

”Nej, det er simpelthen helt forkert. De piger, der stiller op, er nogen, som synes, det er fedt, og som elsker at få taget nogle fede billeder.”

Poul Madsen, er du simpelthen blevet feminist her i 2020?

”Jeg har altid været feminist. Men de seneste år er jeg blevet opmærksom på, at det er vigtigt, at vi bevæger os i en anden retning. Min ambition som chefredaktør er at lufte ud i den gamle mandehørm, men bevare kompromisløsheden i journalistikken.”

Poul Madsen siger, at sådan noget med at skrive ”lækker røv” i en rubrik, det skal de lade være med, og han siger, at en af Pernille Holbølls opgaver bliver at ”arbejde med sproget”.

”Vi skal ikke lyde som nogle gamle tosser, der ikke forstår en moderne tid,” siger han.

Pernille Holbøll mener, at Ekstra Bladet skal tale på samme måde til kvinder som til mænd.

”Der kan være nogle fordomme om Ekstra Bladet,” medgiver hun, ”at det er et maskulint mandemedie. Det kan der jo være noget om, fordi tabloid journalistik er hårdtslående,” siger hun.

Men det er en fordom, at kvinder ikke er skarpe og vil have tingene serveret fuldstændigt straight.

”Jeg tror bare, vi skal tage kvinder lige så alvorligt, som vi altid har gjort,” siger hun.

”Jeg vil godt stå på mål og sige, jeg synes ikke, Ekstra Bladet skal være plat.”

Pernille Holbøll, chefredaktør, Breaking, Ekstra Bladet

Men er der ikke en pointe i, at I nogle gange har en tone om kvinder og sex og seksualitet, som er hård, grænsesøgende eller plat?

”Det er der jo nogen, der mener, det har jeg da også hørt før. Jeg vil godt stå på mål og sige, jeg synes ikke, Ekstra Bladet skal være plat,” siger hun.

Da jeg går ind på eb.dk, kan jeg se, at rubrikker med ”lækker”, ”numse” og ”røv” virker til at være på retur. Ekstra Bladet bruger mest de frække ord om Side 9-pigerne (som Poul Madsen senere skriver en dundrende klumme til forsvar for, hvor dem, der kritiserer konceptet, bliver kaldt snobber og smagsdommere). En af undtagelserne er nyheden ”Brystbombe skilt efter 12 dage” om den tidligere Baywatch-stjerne Pamela Andersons skilsmisse.

Bukserne skal hives ned

Oppe på 5. sal under taget sidder redaktionen, der skal levere strømmen af afsløringer.

Journalist Jonas Skov er en del af Dagsorden-redaktionen. Han har sammen med journalist og tech-redaktør Heine Jørgensen afsløret tre unge mænd, der driver et fupfirma, hvor de snyder små forretninger. Artiklen udkommer på nettet i aften og er på forsiden af avisen i morgen tidlig. Den måde at udkomme med stoffet på er en del af ambitionen om, at Ekstra Bladets afsløringer skal stå skarpere i nyhedsbilledet.

 

Journalist Jonas Skov blev en del af Dagsorden-redaktionen, fordi han gerne ville dykke dybere ned i historierne. Thomas Nielsen

Jonas Skov er rolig og langlemmet, lyshåret og plysklippet. Han har blå øjne og en cowboyjakke, der matcher. Han siger, at Ekstra Bladets journalistik skal afsløre, når almindelige danskere fuppes.

”Og så skal den ramme noget, som er klassisk Ekstra Bladet, altså at hive bukserne ned på nogen, der ikke vil have hevet bukserne ned,” siger han.

På hans skrivebord står en beskidt kaffekop, der på den ene side er prydet med Assad og på den anden side Putin.

”Jeg har stjålet den hos en tysk diplomat i Beirut,” siger han.

Indtil oktober lavede han nyheder på Ekstra Bladet. Nu dyrker han udelukkende sine egne historier. Gerne kioskbaskere, der tager ”den lille mands” problemer alvorligt.

Han siger, at det kan være frustrerende at sidde i dagsorden-gruppen, fordi han skal ”opfinde den dybe tallerken hver dag”.

”Men de publicistiske dyder er måske mere fremtrædende heroppe, end de er andre steder på Ekstra Bladet,” siger han.

Fælles for hele Ekstra Bladet er, at man opfatter sig selv som et medie uden venner, siger han. Forleden var Jonas Skov i fitnesscenter, hvor han skulle forsvare dækningen af Henrik Sass, selv om han ikke var med på historien.

”Der er en stærk korpsånd omkring de ting, vi laver, især de ting, vi selv synes er rigtig gode. Og når der er kritik, så rykker man tættere sammen i bussen,” siger Jonas Skov.

Hvad er målet?

Kristoffer Eriksen vil ikke sætte nogen konkrete mål, da jeg spørger ham, hvad Dagsorden-redaktionen skal have opnået om et år.

”Det dummeste, jeg overhovedet kan gøre, er at svare konkret på det spørgsmål. For så bliver jeg holdt op på det om et år.”

Det mere forsigtige løfte, som han også tidligere har givet, er, at han gerne vil stå om et år og finde det umuligt at vælge de tre bedste historier fra det forgangne år.

”Vi skriger efter at vinde en Cavling igen, det er jo ligesom at vinde mesterskabet i fodbold.”

Poul Madsen, chefredaktør, Ekstra Bladet

Poul Madsen har med vanlig flair for store armbevægelser intet problem med at sætte konkrete mål.

”Det er en klar ambition, at vi skal vinde priser. Vores ambition er, at vi skal indstilles til Cavling hvert år. Om vi vinder, er også lidt et politisk spil. Men vi skriger efter at vinde en Cavling igen, det er jo ligesom at vinde mesterskabet i fodbold.”

Hvordan skal I tjene penge på at lave flere afsløringer?

”Økonomien ligger i, at folk kommer til at bruge mere tid hos os, fordi vi er i stand til at lave flere afslørende historier. Så folk kan sige ”lad os se, hvad Ekstra Bladet har til os i dag”. Jo mere tid du bruger hos mig, jo flere penge tjener jeg. Vi kommer til at arbejde med, at der er en betalt vinkel på vores afsløringer,” siger han.

Så hvis vi ser et år frem, hvordan kan vi så måle jer på, om den nye strategi er en succes?

”Det kan du på antallet af afsløringer. Jeg tør godt allerede nu erklære, at vores strategi er en succes, for vi har ikke på noget tidspunkt kontinuert haft så mange afsløringer, som vi har haft de seneste tre måneder, og det er simpelthen, fordi der er sket et skifte. Der er blevet mere tid til det.”

Brian bider sig fast i Mette

Tilbage i Industriens Hus vipper Brian Weichardt i sine brune sneakers. De andre journalister i klumpen spørger Mette Frederiksen om EU og techgiganter. Brian Weichardt kigger op i det høje loft. Der er mennesker, der skjuler deres utålmodighed godt – og så er der Brian Weichardt.

Han bryder ind i præcis det øjeblik, statsministeren er færdig med at svare på et spørgsmål.

”Hvorfor er der forskel på, hvad Socialdemokratiet mener er fattigt før og efter valget?” spørger Brian Weichardt.

”Det er der heller ikke, og det mener jeg også, jeg har svaret på,” siger Mette Frederiksen.

 

Efter spørgerunden takker Brian Weichardt de andre journalister for tålmodigheden med ham og hans ”fattige-børn”-spørgsmål, når de nu i virkeligheden hellere ville tale om EU med statsministeren. Thomas Nielsen

Mette Frederiksen har i en kampagnevideo sagt, at hun vil hjælpe børn, der føler sig fattige.

Brian Weichardt spørger, om statsministeren vil hjælpe børn, der føler sig fattige, uanset hvor mange penge de har, men det er et meget abstrakt spørgsmål, siger hun, og nej, det er det faktisk ikke, siger han.

”Du siger i videoen, at du vil hjælpe børn, der føler sig fattige.”

Mette Frederiksen svarer, at hun vil hjælpe alle børn, og så drejer hun en halv gang om på hælen og vender siden til Brian Weichardt.

Hans tre interviews bliver senere til artiklen ’Mette er fattig-forvirret’.

”Det her siger også noget om tilgængeligheden af landets statsminister,” siger han, da han lidt senere sidder oppe under skråvæggene på Dagsorden-redaktionen og hamrer i tasterne.

”Og det kan du ikke vise i en nyhedstrekant.”

Kommentarer
3
Jens Knight
25.02.20 13:09
Engang blev Ekstra Bladet taget seriøst af alle. I dag er det kun Ekstra Bladet, der tager Ekstra Bladet seriøst.
Fremhævet af Journalisten
Lars R. Mogensen
25.02.20 21:27
Ja, nemlig ja
Fremhævet af Journalisten
Allan S. K. Frederiksen
27.02.20 08:23
Poul Madsen har dygtigt gjort EB til en dagbladsversion af Se&Hør, krydret med politisk aktivistisk journalisme.

Hvis EBs kvalitet igen skal højnes, bør ledelsen udskifte Poul Madsen med en, som ikke sætter egne politiske idosynkrasier over seriøs behandling af emnerne.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen