Her er det danske Facebook-indhold, der skaber mest engagement

Danske nyhedsmedier ligger klart i front, når det kommer til antallet af interaktioner på dansk Facebook-indhold, mens politikere også ligger lunt i svinget. Se tallene her

TV 2 Nyhederne, Ekstra Bladet og B.T. ligger klart i front over det danske Facebook-indhold, der skaber mest engagement.

Det viser en analyse, som Center for Journalistik på Syddansk Universitet har lavet. Analysen har samlet data fra de – målt på engagement – knap 2.500 største dansksprogede sider på Facebook.

Konklusionen er ifølge manden bag analysen, journalistisk lektor Filip Wallberg, klar: Danske nyhedsmedier skaber uden tvivl værdi for Facebook, selv om de kun udgør en femtedel af de samlede danske Facebook-sider. Mediernes sider står nemlig for hele 52 procent af opslagene og 42 procent af interaktionerne på danske Facebook-sider.

Men hvilke nyhedsmedier, politikere og andre populære facebooksider skabte flest interaktioner i januar, som analysen dækker over? Vi har samlet tallene her.

Medier dominerer top 20

Nyhedsmedierne lægger sig klart i front, og i en top 20 er journalistiske medier klart overrepræsenteret.

Kun syv andre sider sniger sig med i en top 20. De syv er de danske håndboldherrer, statsminister Mette Frederiksen, Nye Borgerliges Pernille Vermund, instagrammeren Anders Hemmingsen, Kongehuset, Jodelgrin og X Factor-deltageren Michael Dandanell.

Med til den historie hører, at medierne også er dem, der står for langt størstedelen af opslagene fra danske Facebook-sider. Derfor vil det ifølge Filip Wallberg også gå synligt ud over danske brugeres Facebook-oplevelse, hvis dansk journalistik ikke blev delt på platformen, fordi kadencen simpelthen ville falde.

Mette Frederiksen hitter

Danske politikere formår også at skabe engagement på platformen.

Mette Frederiksen formåede med blandt andet makrelmadder, håndbold og corona i januar at lave 29 opslag, der skabte intet mindre end en god halv million interaktioner.

Efter hende kommer Nye Borgerliges formand, Pernille Vermund, der med 38 opslag skabte 380.563 interaktioner.

Hvad med resten?

Piller man medier, politikere og politiske partier ud af analysen, står man tilbage med en liste med en blandet landhandel af sider.

Januar var ifølge Filip Wallberg en temmelig gennemsnitlig måned, med den undtagelse, at der var VM i håndbold. Det gør også sit udslag i listen over sider med mest engagement, hvor håndboldherrerne topper.

Derudover finder man en god blanding af kendis-profiler, virksomheder som Novo Nordisk, Fitnessworld, Zoologisk Have, Dyreværnet og Lidl.

Og hvad så?

Analysen er lavet, efter at debatten om, hvorvidt techgiganter skal betale for journalistisk indhold på deres platforme, er blusset op.

Uagtet om man står i den ene, anden eller tredje lejr i den debat, mener Filip Wallberg ikke, at man skal overse det faktum, at journalistisk indhold udgjorde omkring halvdelen af interaktionerne på danske Facebook-sider i januar:

”De 16 millioner interaktioner er da helt sindssygt. Og måske kan vi bruge de tal, vi har fundet, til at vende narrativet lidt om, at mediebranchen nærmest altid er lillebror-agtig og kommer og beder Facebook om noget.”

”Mediebranchen betyder faktisk noget for Facebook og er vigtig. Medierne bidrager faktisk væsentligt til Facebooks feed, Facebooks indhold og den dataindsamling, der foregår,” sagde Filip Wallberg i går til Journalisten.

Analysen fra Syddansk Universitet er lavet ved hjælp af Facebooks analyseværktøj CrowdTangle. Analysen bygger på data fra danske Facebook-sider i januar og tæller alene interaktioner på sidernes egne opslag. Interaktioner på videredelinger på private profiler, i grupper og så videre tæller ikke med.

Rettet 25/2-2021 klokken 12:54: Det fremgik tidligere af artiklen, at der var tale om de danske Facebook-sider, der skaber mest engagement. Der er retteligt tale om det danske indhold, der skaber mest engagement.

0 Kommentarer

Læs også

Ny analyse: Dansk journalistik gav Facebook 16 mio. interaktioner i januar

Ny analyse: Nyheder skaber ”sindssygt” meget trafik på Facebook

23. FEBRUAR 2021
<span class=Zetland og Altinget: Facebook skylder os ikke noget">

Zetland og Altinget: Facebook skylder os ikke noget

23. FEBRUAR 2021
Joy Mogensen vil have tech-giganter til at betale for journalistik

Joy Mogensen vil have tech-giganter til at betale for journalistik

19. FEBRUAR 2021
Joy Mogensen vil have tech-giganter til at betale for journalistik

Joy Mogensen vil have tech-giganter til at betale for journalistik

19. FEBRUAR 2021