Ny rapport: Kun ti medier står for 69% af misinformationen om klimaet

I en rapport fra Center for Countering Digital Hate (CCDH) konkluderes det, at blot ti medier står for langt størstedelen af klimamisinformationen online

Når misinformation om klima bliver spredt på de sociale medier, så er det overraskende få profiler, som står for det.

Det er konklusionen i en rapport fra NGO’en Center for Countering Digital Hate (CCDH), som målrettet arbejder imod misinformation og had på internettet. Rapporten viser, at blot 10 aktører står for 69% af klimamisinformationen på Facebook.

De ti aktører inkluderer blandt andet det amerikanske højreorienterede medie Breitbart, der tidligere blev drevet af Steve Bannon, den tidligere strategiske rådgiver for Donald Trump. Også andre aktører på listen hører til den politiske højrefløj i USA, for eksempel The Daily Wire.

Tilsammen har de “toksiske ti”, som rapporten vælger at kalde dem, næsten 186 millioner følgere på mainstream sociale medier.

Facebook som den store synder

Rapporten har også undersøgt, hvordan de sociale medier, som aktørerne er på, håndterer deres misinformation. Særligt er Facebook blevet undersøgt. Her konkluderer rapporten, at på trods af, at Facebook siger, at de vil markere opslag med misinformation, så var 92% af opslag med materiale fra de ti, helt uden markering.

Imran Ahmed, Chief Executive ved CCDH, kalder det i en pressemeddelelse uansvarligt af Facebook, når de ikke viser, at et opslag indeholder klimamisinformation.

”Klimakatastrofen udgør en eksistentiel trussel, men Facebook og Google – ligesom de gjorde med vaccinemisinformation – forværrer klimabenægtelse og misinformation, som har til formål at forsinke livsnødvendig handling, for at beskytte vores planet,” siger han.

Michael Khoo fra miljøorganisationen Friends of the Earth mener også, at Facebook har spillet en helt væsentlig rolle i at sprede aktørernes misinformation.

”Disse ekstremistiske medier ville ikke kunne overbevise mainstream amerikanere til at benægte klimaforandringer, hvis ikke det var for den fordel, Facebook har givet dem,” siger han i pressemeddelelsen.

Tjener penge på misinformation

Et andet kritikpunkt i rapporten er, at nogle af de “toksiske ti” også modtager penge direkte fra Google i form af Google AdSense. Hjemmesiderne har i de sidste seks måneder haft omkring 1,1 milliarder besøgende. Ifølge rapporten, giver det hjemmesiderne ca. 3,6 millioner dollars i reklamepenge, hvis de er en del af Google AdSense.

Faye Holder, fra tænketanken Influence Map, der undersøger, hvordan finans- og erhvervsliv påvirker klimaforandringer, mener, at man er nødt til at slå hårdt ned på de store tech-firmaer.

”Vores forskning viser, at de store tech-firmaer endnu engang ikke sætter handling bag deres offentlige udtalelser om, at de vil gøre noget ved klimamisinformation. Store tech firmaer har vist os, ligesom store oliefirmaer, at de ikke kan regulere sig selv,” siger han i pressemeddelelsen.

De “toksiske ti”, ifølge rapporten, er:

  1. Breitbart
  2. Western Journal
  3. Newsmax
  4. Townhall Media
  5. Media Research Center
  6. Washington Times
  7. The Federalist Papers
  8. Daily Wire
  9. Russiske statsmedier (RT.com og Sputnik News)
  10. Patriot Post
Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right