
Lars Boje Mathiesen fik vekslet en debat i folketingssalen om gratis menstruationsprodukter til masser af opmærksomhed på sociale medier. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix. Collage: Journalisten
Nye Borgerliges folketingsmedlem Lars Boje Mathiesen røg ud i et vaskeægte stormvejr efter en debat i folketingssalen om gratis menstruationsbind på offentlige toiletter.
Ifølge eksperterne i ’Budskab’ er der dog ikke tale om en shitstorm, for den massive opmærksomhed gavner Lars Boje Mathiesen.
”For ham er det en rigtig lækkerbisken at blive kastet ud i det her stormvejr. Han vil jo gerne stille sig op imod de her – som han kalder det – krænkelsesparate nyfeminister. Det, at han kan være i opposition til dem, gavner kun hans sag,” siger Anna Rørbæk, selvstændig i Rørbæk Kommunikation.
Forslaget om gratis menstruationsprodukter kom fra partiet Frie Grønne – et forslag, Lars Boje Mathiesen kaldte ’fuldstændigt ligegyldigt’.
”Så laver jeg afføring i mine bukser. Skal vi til at have underbukser på offentlige toiletter? For det kan også være, jeg pludselig har behov for det, det er også tilgængelighed. Ahh, måske vil man nok sige, at jeg har et ansvar for at tage et par underbukser med i lommen, hvis jeg tror, jeg ikke kan styre min afføring,” sagde han blandt andet fra Folketingets talerstol.
Han fik også sagt, at kvinder jo bare kan tage p-piller uden pauser, hvis de ikke ønsker at bløde. Og foreslået skattefinansieret mad til mænd, der behøver et større kalorieindtag end kvinder.
Sådan fik han effektivt sat kog i debatten på blandt andet Twitter.
Jeg er virkelig, virkelig overrasket over at en voksen mand tror at kvinder kan holde deres menstruation inde og ‘styre deres periode’ som han kan styre sin afføring. Tror han, at vi bare går og giver los i underbukserne som udslag af en form for dovenskab? https://t.co/TRBk1ERiB2
— Ane Cortzen (@Ane_B_Cortzen) May 20, 2021
Jeg befinder mig muligvis i den værste tid i mit liv, men jeg vil dog alligevel lige benytte muligheden her til at sige til Lars Boje fra Nye Borgerlige, at hvis han kun går på toilettet én gang om måneden, men til gengæld en uge i træk, så skal han altså gå til lægen.
— Sandie Westh (@SandieWesth) May 21, 2021
Lars Boje Mathiesen har netop lagt et videoklip fra folketingsdebatten med sine udtalelser op på sin Facebook-side med teksten:
”Så er den gal igen! Jeg har nok igen krænket en bunke identitets politiske korrekte, men det tager jeg nu ganske roligt. Og nej, jeg siger ikke menstruation og afføring er det samme, men jeg laver en humoristisk beskrivelse, for at se om der overhovedet er nogle grænser for, hvad disse folk mener staten skal blande sig i, og kræve at nogle finansierer i ligestillingensnavn. Og så elsker jeg at de ingen humor har..
Et opslag, som i skrivende stund har fået 6.700 reaktioner – alle positive – og 218.000 visninger.
Talerstolen på Facebook
Thomas Hundsbæk, kommunikationschef i 3F, kalder Lars Boje Mathiesen et ’virkelig interessant facebook-fænomen’, fordi han rammer sin målgruppe så rent med sine opslag.
”Han er så ren i sin kommunikation, at de folk, der gider ham derude, de er ekstremt loyale over for hans budskaber og også meget hurtigt reagerende.”
Han mener, der er en tendens lige nu, hvor flere politikere bruger Folketingets talerstol som platform for indhold til deres SoMe-kanaler.
”Men Lars Boje Mathiesen har perfektioneret den disciplin. Jeg tror faktisk aldrig nogensinde, han går på talerstolen på Christiansborg, hvor formålet ikke er at finde de der gyldne 20-25 Facebook-sekunder, som taler til hans følgere, som er rigtigt, rigtigt mange.
Lars Boje Mathiesen har omkring 85.000 brugere, som liker ham på Facebook. Til sammenligning har Venstre-formand Jakob Ellemann-Jensen omkring 32.000 og Konservatives formand, Søren Pape Poulsen, omkring 74.000.
Engagerer med forargelse
Marcus Stoltze, kommunikationsrådgiver ved Operate og ekspert i politisk kommunikation på sociale medier, mener, Lars Boje Mathiesens effektive gennemslagskraft på Facebook skyldes to ting:
”Han er supergod til at opbygge et brand omkring sig selv. Han har en stærk kernefortælling. Han er denne her person, som ikke finder sig i noget pis for at sige det mildt. Han har et visuelt brand, han har denne her hvide skjorte på typisk, vesten, der strammer lidt hen over brystkassen, alle ved, hvem Lars Boje er,” siger han.
”Den anden pointe om, hvorfor han klarer sig rigtigt godt, er, at Lars Boje er supergod til at aktivere stærke følelser i de brugere, der sidder med deres telefon eller computer og scroller ned gennem deres facebookfeed. En af de følelser, som han arbejder allermest med, og som vi ved, virker rigtigt godt i forhold til at skabe engagement på Facebook, det er forargelse,” fortsætter Marcus Stoltze.
Selv har Lars Boje Mathiesen sagt i et interview til B.T., at han ikke har ’den store forkromede Facebook-strategi’.
”Jeg er bare en ganske almindelig familiefar, der ikke pakker tingene ind. Jeg er ikke bange for at blive udskammet,” lød det fra politikeren.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.