search

Den gode vinder-kommunikation: Vi har ingen interesse i at buldre

Eksperterne i ’Budskab’ var begge parter i det kæmpestore trafikforlig, som blev præsenteret i denne uge. I podcasten taler de om, hvordan vindere og tabere kommunikerer bedst oven på en politisk aftale

Finansminister Nicolai Wammen og den lange række af forligspartier havde dårligt nået at præsentere den kæmpestore infrastruktur-plan til 160 milliarder kroner mandag, før det væltede ud med nyheder og reaktioner fra interesseorganisationer og andre parter om trafikaftalen.

Blandt andet fra Søren Søndergaard, presse- og kommunikationschef ved Danske Havne, og Emil Nielsen, pressechef ved Danmarks Naturfredningsforening. I ’Budskab’ fortæller de om deres strategi for, hvordan deres kommunikation om trafikforliget skal bringe deres organisationer bedst muligt videre til næste politiske slag.

Søren Søndergaard medgiver, at Danske Havne var ’lidt en vinder’ ved forliget.

Brancheorganisationen udsendte en pressemeddelelse med overskriften: ”Flot aftale, men uddybning af sejlrender mangler stadig”. Her roser de politikerne for at afsætte otte milliarder kroner til adgangsveje til havnene, men sender også lidt malurt i deres retning for ikke at have fundet penge til at grave sejlrenderne dybere.

For Danske Havne var det vigtigt at kvittere for ’de gode ting, der er i aftalen’, fortæller Søren Søndergaard.

”De politikere, der har lavet den, skal forstå, at vi er glade for deres arbejdsindsats og det, de har nået, som er godt. Det er vigtigt for os, for vi skal jo tale med de politikere de næste mange år,” siger han.

Omvendt lød overskriften fra Danmarks Naturfredningsforening: ”Infrastrukturaftale rammer forbi klimamålet”.

Emil Nielsen vil ikke direkte kalde Danmark Naturfredningsforening for en ’taber’ ved forliget. Men han mener, aftalen var ’skæv’, og at foreningens kommunikation kan opsummeres til ’behersket frustration’.

Ingen græshopper på asfalt

Foreningens præsident, Maria Reumert Gjerding, skrev i et skuffet opslag på Facebook, at ”Med så stort et beløb burde vi komme tættere på vores grønne målsætninger – ikke længere væk”.

Og i TV 2 Nyhederne om aftenen kunne man blandt andet høre foreningens lokalformand fra Viborg sige, at:

”Der gror ingen blomster på asfalt, der lever ingen græshopper på asfalt,” og at:

”Det er helt uforståeligt, at man på et tidspunkt, hvor man skal reducere udslippet af CO2, finder på at bygge en motorvej.”

For Danmarks Naturfredningsforening handler kommunikationsopgaven i vid udstrækning om at løfte lokalafdelingernes kritik og frustrationer op på et nationalt plan og om ’gedigen politisk kommunikation’, siger Emil Nielsen. De vil være aktive og synlige over for den brede befolkning.

”Vi har en interesse i at gå ud og præge dækningen af den aftale, det vil sige, hvad er det for en vinkel, medierne skal lægge ned over den aftale.”

Mere pres til efteråret

Danmarks Naturfredningsforening ser trafikaftalen i sammenhæng med kommende politiske aftaler og det klimamål, som de fleste partier har tilsluttet sig.

”Når man laver en stor infrastrukturplan, der ikke leverer på klima, så skal vi som interesseorganisation bruge det som anledning til at opbygge et forøget pres på, at når de efter sommerferien skal i gang med at forhandle om landbrug og andre klimaaftaler, så skal de levere mere der,” siger Emil Nielsen.

Derfor kommer Danmarks Naturfredningsforening blandt andet til at være aktiv i sin kommunikation hen over sommeren, når der efter hans forventning løbende kommer rapporter om iltsvind.

”Det er for os en trædesten til at gå ud og levere kommunikation og efterlyse politisk handling,” siger Emil Nielsen.

Skal ikke ud og buldre

Danske Havne lavede ikke et stort opsøgende pressearbejde for at få deres budskaber bredt ud, men fokuserede på at få direktøren og bestyrelsesformanden i relevante fagmedier.

”Vi har ikke haft nogen som helst interesse i at buldre ud og stå og være forsmåede over de ting, vi ikke har fået,” siger Søren Søndergaard.

”Så vil vi hellere arbejde fremadrettet politisk i forhold til at få ordførere, politiske partier og beslutningstagerne på Christiansborg til at forstå, at det, vi kalder ’blå vandveje’, skal med i andre aftaler. Nu kom de ikke med i infrastrukturaftalen, det er en kæmpe mangel, men så får vi dem igennem på andre måder. Det tror vi ikke, vi får ved at buldre ud,” fortsætter han.

Derfor var Danske Havnes kommunikation også primært møntet på andre interessenter på trafikområdet frem for på den brede befolkning.

”I befolkningen kan det godt blive lidt for vidtløftigt at tale om blå motorveje, blå vandveje og dybe sejlrender på vej til et fodbold-EM og sommerferie og godt vejr.”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen