search

Podcast: TV Ishøj hælder i retning af ’en propagandamaskine’

Bør Ishøj Kommune lade skatteyderne betale for en kommunal tv-kanal? Eksperterne i ’Budskab’ er uenige

På den ene side lyder TV Ishøj ’som en kommunal udgave af det kinesiske stats-tv’. Men alligevel kan der være ’rigtigt mange saglige grunde’ til at drive en kommunal tv-kanal i Ishøj. For eksempel hvis Ishøj har relativt mange indbyggere, som er læsesvage eller i det hele taget har svært ved at forstå ’traditionel kommunal kommunikation’.

Sådan lyder det fra Asbjørn Haugstrup, administrerende direktør og partner i Radius Cph., i denne uges ’Budskab’.

”Som et kommunikationsværktøj synes jeg egentlig, at det kan være udmærket, hvis man har fundet ud af, at det er den korteste vej fra kommune til den målgruppe, man skal nå,” siger han.

Den skattefinansierede tv-kanal TV Ishøj og Ishøjs borgmester, Ole Bjørstorp, fik den helt store tur i mediemøllen, da eksperter og lokale oppositionspolitikere tidligere på ugen kritiserede kanalen for at give borgmesteren for meget taletid.

En opgørelse fra kommunen viser, at borgmester Ole Bjørstorp fra Ishøjlisten har medvirket 53 gange på kanalen fra 28. februar 2020 til 2. marts 2021. I samme periode har kun tre andre byrådspolitikere medvirket i samlet syv indslag.

Det fik kritik. Samtidig viste en undersøgelse i Journalisten blandt Dansk Journalistforbunds kommunikationsmedlemmer i kommuner og regioner, at 41 procent mener, at kommunikationen i kommunerne og regionerne er for positiv.

Tv, som borgmesteren benytter

TV Ishøjs tv-indslag laves af to video-reportere, som også løser andre kommunikationsopgaver i kommunen. Indslagene bringes på en flowkanal og på Youtube og Facebook. På TV Ishøj kan man blandt andet se borgmester Ole Bjørstorp, når han indvier kommunens nye kunststi, et nyt herberg og nye foreningslokaler i ’Brohuset’, hvor han blandt andet gav en kommentar om, at der nu blev ’liv og glade dage’ i huset.

Frem til april i år lavede TV Ishøj også foromtaler af byrådsmøder i form af interviews med borgmesteren.

Indslagene får Ida Strand, kommunikationschef i Kræftens Bekæmpelse, til at undre sig over, hvorfor Ishøj Kommunes ikke har ”ringet efter TV Lorry eller lokalpressen”.

”Vi har jo en fint fungerende presse i Danmark, og jeg synes, det er deres job at lave denne her type kommunikation til borgerne og sikre, at det bliver uvildigt og ikke en propagandamaskine, som det måske lidt hælder til i denne her sammenhæng,” siger hun i ’Budskab’.

Selv mener Ole Bjørstorp ikke, at der er noget problem med tv-kanalen.

”Vi har valgt at have en tv-kanal, som en borgmester kan benytte sig af. Hvis der kommer en anden borgmester, vil han også kunne bruge den,” har han sagt til DR.

Ole Bjørstorp tilføjede også, at alle byrådsmedlemmer har mulighed for at komme til orde på kanalen, når den transmitterer byrådsmøderne fra Ishøj, og at det ikke er ham, som udvælger, hvem der kommer med på optagelserne til TV Ishøjs øvrige tv-indslag.

Så kritisk som en pjece

Asbjørn Haugstrup mener, at TV Ishøjs format kræver, at de er meget tydelige med, at de er en kommunikationskanal for kommunen, og at tv-kanalen forvaltes ’ordentligt’.

”Det vil blandt andet sige, at borgmesteren skal mødes af de spørgsmål, som man må forvente, at borgerne havde lyst til at stille, hvis det ikke var envejs-kommunikation,” siger han.

Han sammenligner det med, hvis Ishøj Kommune udgav en pjece om, hvordan besøgende på kommunens plejecentre skal gebærde sig.

”I den pjece ville der jo heller ikke være kritiske spørgsmål. Der ville bare være informationer,” siger Asbjørn Haugstrup.

Ida Strand mener, at det er ”svært” at forvalte en tv-kanal, som har til huse på borgmestergangen. Skal det gøres troværdigt, skal redaktionen efter hendes mening have fuld redaktionel frihed.

”Det kan man måske godt, hvis man har nogle meget klare aftaler, men det virker ikke til at være tilfældet her,” siger hun.

Kommunikationsafdelingen i Ishøj Kommune har takket nej til at kommentere.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen