search

Podcast: GLS’s anonyme talsmand er ”utroværdigt og ansvarsfralæggelse”

Det gavner langt fra GLS’ krisekommunikation, når virksomheden stiller med en anonym talsmand, siger eksperterne i ’Budskab’

Det var ikke optimalt, at Ekstra Bladet citerede en anonym talsmand fra GLS i forbindelse med, at avisen havde bragt flere historier om GLS-chaufførers hasarderede kørsel. Det sagde Ekstra Bladets ansvarshavende chefredaktør, Henrik Qvortrup, i sidste uge til Journalisten.

Set fra et kommunikationsperspektiv er det heller ikke optimalt at svare på kritik på den måde midt i en krise, siger eksperterne i ’Budskab’.

”Hvis man udsender budskaber med anonyme talspersoner, kan man lige så godt udsende budskaber om, at man ikke vil stå ved det, man siger og gør,” siger Asbjørn Haugstrup, der er administrerende direktør i PR- og kommunikationsbureauet Radius CPH.

Henrik Qvortrup selv fandt det også højst besynderligt, at GLS stillede med en person med navnet ’Kasper’ og ikke ville sætte efternavn eller stilling på vedkommende, da GLS vendte tilbage på Ekstra Bladets henvendelser.

”Det er en meget speciel situation. Ikke mindst synes jeg, at det er temmelig aparte, at GLS har en talsperson, der ikke vil stå frem med navn. Det mindes jeg ikke at have oplevet før,” sagde Henrik Qvortrup således søndag i ’Presselogen’ på TV 2 News.

Svært at have tillid til en anonym

I Ekstra Bladets interview lagde talsmanden sig fladt ned og tog afstand fra chaufførernes adfærd og sagde, at GLS har nultolerance over for det. Men det klinger hult, når man ikke stiller med en person med fuldt navn og stillingsbetegnelse, mener Ida Strand, pressechef i Kræftens Bekæmpelse.

”Det er både utroværdigt, og det er en form for ansvarsfralæggelse,” siger hun og påpeger, at GLS står i en dårlig situation, når der kommer offentlig kritik af nogle GLS-chaufførers vanvidskørsel.

”Det er ikke bare en krise. De overtræder loven og bringer folks liv i fare. Der er kun én ting at gøre, og det er at gå ud og lægge sig ned og tage et ansvar på sig. Det er svært for os udefra at have tillid til, at de gør noget, når der ikke er en person, navn eller titel knyttet op på det,” siger Ida Strand.

Den anonyme talsmand stillede op til interview med Ekstra Bladet sidste mandag, og siden da har Ekstra Bladet bragt flere historier om chaufførers kørsel. Da der dukkede endnu en video op, der viste en chaufførs ulovlige kørsel på danske veje, leverede GLS Danmarks driftsdirektør, Henrik Nyegaard, så et skriftligt citat.

”Som tidligere understreget tager vi afstand fra adfærd og kørsel, som strider mod lovgivningen. Vi går ind i alle sager, der kommer til vores kendskab, og agerer på sagen,” skriver han til Ekstra Bladet.

Men et skriftligt svar rækker ikke til at rette op på den utroværdighed, den anonyme talsmand kastede over GLS’ krisekommunikation, lyder det i ’Budskab’.

”For man tager ikke noget ansvar. Man siger i GLS, at man også synes, det er for dårligt, men man har jo nogle vognmænd til at køre for sig, så det er sådan en tredjeparts-ansvarsfralæggelse, der sker. De kommer ikke med nogen forsikring i form af en handleplan eller at fortælle, hvad man har tænkt sig at gøre ved det her,” siger Ida Strand.

Krisen kan vokse

For nuværende er det stort set kun Ekstra Bladet, der har dækket sagen, men det er en historie, der potentielt kan vokse, hvis der kommer flere videoer, mener Ida Strand.

”Hvis jeg var dem, ville jeg ret hurtigt lave en handlingsplan og være proaktiv ved at sige, at vi ikke kan have samarbejdspartnere, der handler på den her måde og gøre noget og true med at afslutte samarbejdet eller andet for at signalere, at man virkelig tager det her seriøst.”

Asbjørn Haugstrup understreger, at det vigtigste for GLS er, at der sker noget bag linjerne, som ikke nødvendigvis bliver oplyst til Ekstra Bladet. For eksempel i form af en sms-kampagne til alle chaufførerne om at overholde færdselsloven.

”Det er det afgørende, for når man kører rundt med så mange lastbiler, er der risiko for, at der på et tidspunkt sker noget, og så bliver det først rigtig, rigtig slemt, for nu har de fået advarslen. Og i fuld offentlighed,” siger Asbjørn Haugstrup.

Journalisten kontaktede i sidste uge GLS’ presseafdeling for at få bekræftet, at det rent faktisk var en GLS-ansat, der havde udtalt sig til Ekstra Bladet, ligesom der blev spurgt til, hvorfor GLS stillede op med en anonym talsperson. Der kom svar tilbage fra Kasper, som er den anonyme talsmand. Han bekræftede, at GLS havde givet interview til Ekstra Bladet, men svarede ikke på, hvorfor det foregik anonymt.

GLS er heller ikke vendt tilbage i denne uge, da redaktionen på ’Budskab’ spurgte igen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen