
Ekstra Bladet måtte afveje, om man ville bringe GLS’ kommentar, eller om man ville stå fast på at citere en med fuldt navn og titel. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Det var en meget aparte situation, Ekstra Bladets journalist stod i i går, og som endte med, at en talsmand fra GLS blev citeret uden navn og titel.
Det siger ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet Henrik Qvortrup, efter at avisen i går bragte et interview med en talsmand for fragtvirksomheden GLS.
”Vi har bragt en række artikler om i bedste fald meget frisk kørsel og vel mere præcist vanvidskørsel fra GLS-chaufførers side, og så er det helt oplagt at få en kommentar fra virksomheden selv,” siger Henrik Qvortrup.
Ekstra Bladet havde i løbet af weekenden forsøgt at få en kommentar fra GLS, der vendte tilbage på Ekstra Bladets henvendelser i går. Her oplyste GLS, at Ekstra Bladet skulle få kommentaren fra en person ved navn Kasper, der kunne træffes på et bestemt telefonnummer.
Men da journalisten havde gennemført interviewet og skulle have Kaspers fulde navn og titel, ville Kasper hverken oplyse sit fulde navn eller sin titel.
”Så står vi med et valg om, at hvis han ikke vil oplyse det, så kan vi slet ikke bringe, hvad GLS mener. Ellers kan vi acceptere, at det er underligt at citere Kasper fra GLS, men det er trods alt bedre end ingenting med de artikler, vi har kørt hen over weekenden,” siger Henrik Qvortrup.
Ekstra Bladet endte med at udgive interviewet alligevel og skriver i artiklen, at talspersonen ’ikke ønsker at oplyse hverken navn eller stilling’.
”Stillet over for de alternativer vælger vi, hvad jeg blankt erkender ikke er optimalt, at citere en mand kun med et fornavn,” siger Henrik Qvortrup.
Ved I, hvem den her mand er?
”Worst case er det en, der pranker GLS. Det er mareridtsscenariet, at det viser sig ikke at være en fra GLS. Men vores folk er 100 procent sikre på, at den her mand er talsperson fra GLS i den her sag. Men det er klart, at når en mand bare kalder sig Kasper, er der en latent risiko for, at vi bliver taget ved næsen.”
Var på plads at få kommentar
Henrik Qvortrup føler sig dog ”fuldstændigt overbevist” om, at Kasper faktisk er talsperson for GLS.
”Der går nogle mails frem og tilbage fra GLS’ officielle adresse, og vi bliver henvist til ham på det nummer. Det passer bare, og det er en GLS-mand. Det er vi helt sikre på. Men vi anerkender, at den tvivl, der også nagede hos mig, da du gjorde mig opmærksom på sagen, er, om vi bliver holdt for nar.”
”Vi har fået at vide af GLS, at hvis vi skulle have en kommentar til det her, så var Kasper vejen ind. Vi vurderede, at det var på sin plads at få en kommentar fra GLS, selv om det kun var et fornavn.”
Kunne I ikke have ventet, til der var en direktør eller lignende, der ville sige noget og lægge navn til?
”Vi bragte de her artikler, og det vælter ind med henvendelser om GLS’ kørsel og forretningsmetoder, så jeg tror ikke, at det bliver sidste gang, vi tager fat i GLS. Og vi er nødt til at høre, hvad de her mennesker siger om kritikken. Når vi retter en officiel henvendelse til GLS, og vi får en officiel mail tilbage, hvor der står, at vi skal have den fra Kasper på et bestemt nummer, ville det være underligt, hvis vi ikke indhentede den kommentar.”
Er det noget, man kommer til at acceptere fremover fra jeres side?
”Jeg ville da hellere have været det her foruden og citeret med fuldt navn og titel, men det er dog bedre, at vi har et fornavn, frem for at der ikke var et navn.”
Mest af alt undrer Henrik Qvortrup sig over, at GLS vælger at stille med en talsperson, der hverken vil oplyse sit navn eller sin titel.
”Det er da mystisk, at Kasper ikke vil stå frem med sit efternavn. Og det er en mærkelig situation at være i, men vi vurderede, at hensynet til at give læserne syn for, hvad GLS mener om det her, var større end behovet for fuldstændigt at få fastlagt, hvad Kasper hedder til efternavn, så længe vi er overbeviste om, at Kasper tegner GLS, og det er vi.”
Kasper fra GLS bekræfter overfor Journalisten, at “vi anonymt udtalte os til Ekstra Bladet i går morges omkring en artikel, de havde en GLS-chaufførs kørsel”. GLS er ikke vendt tilbage på spørgsmålet om, hvorfor Kasper skulle være anonym i sine udtalelser.
Opdateret 15/9-2021 kl. 9.09 med kommentar fra GLS.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.