search

Ørskov til regeringen: Kræv penge fra tech-giganter til medier

Australien vil tvinge Facebook og Google til at betale for nyheder. Stig Ørskov opfordrer kulturministeren til at gøre det samme med ny lov, som er på vej. ”Regeringen har chancen nu”

Skal Google og Facebook betale, når dine artikler dukker op i søgeresultater eller på sociale medier?

Det spørgsmål er højaktuelt i Australien, hvor en ny lov kan blive den første nogensinde, der tvinger tech-giganter til at betale medierne for det indhold, der optræder på deres platforme.

Lovforslaget fremlægges i det australske parlament i denne uge, og hele verden følger med.

Stig Kirk Ørskov, adm. direktør i JP/Politikens Hus, er begejstret for forslaget.

”Det afgørende greb i det australske forslag er, at man indfører forhandlingstvang. Når vi banker på hos Google eller Facebook for at forhandle en fair betaling for vores indhold, så siger de ”det kan I godt glemme” – hvis de overhovedet åbner døren,” siger han.

”De behøver ikke os, men vi behøver dem”

Ifølge Stig Kirk Ørskov, som også er både næstformand i Danske Medier og World Association of Newspapers, er der tale om ”en af de vigtigste kampe i moderne mediehistorie”.

Det australske forslag lægger op til, at tech-giganter som Google og Facebook skal tvinges til at forhandle aftaler med medieudgiverne om at betale for det, der deles. Hvis parterne ikke kan blive enige, vil en uafhængig mægler lave regnestykket for dem.

”Tech-giganterne vil ikke betale for vores indhold, og hvis vi ikke vil dele det gratis, så siger de, at vi kan blive væk. Men det kan vi ikke, fordi de har så dominerende en position,” siger Stig Kirk Ørskov.

”De behøver ikke os, men vi behøver dem. Det giver en kæmpe ubalance i forhandlingskraft. Hvis alle danske medier boykottede Google eller Facebook, så ville vi skade os selv mere end dem,” fortsætter han.

Håber, at Joy Mogensen følger med

Men ifølge Stig Kirk Ørskov har Danmark en gylden chance for at regulere tech-virksomhederne ligesom australierne, fordi en ny lov er på vej.

Netop i disse dage sidder Kulturministeriet og lægger sidste hånd på et lovforslag om ophavsret på nettet. Sidste år vedtog EU et direktiv om ophavsret. Et EU-direktiv sætter en række minimumsstandarder, som alle medlemslande skal implementere ved lov. Og den lov bør strammes – inspireret af det australske forslag – mener Stig Kirk Ørskov.

”Jeg håber virkelig, at Joy Mogensen læser det australske forslag grundigt. Regeringen har chancen nu for at gøre Danmark til et foregangsland,” siger han.

Et af de mest omdiskuterede elementer i copyright-direktivet er, at der indføres en slags ”forhandlingsret” mellem udgivere og tech-giganter. Her skal de blive enige om, hvordan tech-virksomhederne vil betale for det indhold, der bruges på deres platforme.

Opfordrer til at stramme loven

Journalisten har tidligere beskrevet striden om direktivet, og der er stor uenighed om, hvor mange penge det reelt vil indbringe til udgivere og journalister.

Netop derfor opfordrer Stig Kirk Ørskov til, at den danske regering strammer loven mere, end direktivet lægger op til. Der skal blandt andet være konsekvenser, hvis medier og tech-virksomheder ikke kan blive enige om honorering.

”Den danske regering har muligheden nu for at gribe ind over for det urimelige misbrug af mediernes indhold,” siger han.

Facebook: ”Ikke fair”

Men det australske forslag har også fået massiv kritik fra tech-giganterne. Facebook har truet med at blokere alle australske brugere fra platformen for at undgå at betale. Da Journalisten interviewede Facebooks nordiske topchef, Martin Ruby, om forslaget i september, kaldte han det ”ikke fair”.

”Medierne overvurderer den kommercielle værdi, nyheder har for os,” sagde han med henvisning til, at kun 4 procent af indholdet på Facebook er nyheder.

Martin Ruby kritiserede også forslaget for at undervurdere den værdi, som Facebook skaber den anden vej.

”Forslagets præmis er, at det ensidigt er til Facebooks fordel, når der deles nyheder på vores platform. Det er vi ikke enige i. Vi sender masser af trafik til medierne hver dag. De første fem måneder i år sendte vi 2,3 mia. klik til de australske udgivere – ganske gratis,” sagde han til Journalisten.

Samme toner lyder fra Google, som har peget på, at Google driver 3.000 klik i sekundet fra søgemaskinen til medieudgivernes hjemmesider.

Har lyttet til Google og Facebook

Den kritik har de australske lovgivere lyttet til, og derfor har tech-virksomhederne fået en vigtig indrømmelse. Det skal med i regnestykket, hvor meget værdi delingerne skaber for medierne i form af trafik.

Stig Kirk Ørskov bakker op om den ændring.

”Det er helt fair. Det handler om at skabe en balanceret forhandlingsposition. Selvfølgelig indgår der værdiskabelse på begge sider af bordet, og det skal med i regnestykket,” siger han.

Du plejer ikke ligefrem at være fan af mere regulering fra staten. Hvorfor er det en god idé her?

”Fordi markedet ikke kan løse problemet selv. Det er da ulykkeligt, at staten er nødt til at blande sig. Men når giganter som Google og Facebook bruger bøllemetoder, så må vi have hjælp af myndighederne til at skabe en lige forhandlingsposition,” siger Stig Kirk Ørskov.

Journalisten har været i kontakt med Facebook, som henviser til dette interview fra september. Google har ikke ønsket at lade sig interviewe til denne artikel.

 

<span class="rodt">Overblik/</span> Forstå konflikten mellem tech-giganter og Australien

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen