B.T. lukker betalingsavisen på print i hverdagene

Fremover udkommer B.T. kun som betalingsavis på print i weekenderne, skriver Berlingske

B.T. laver en markant ændring i sin forretningsmodel.

Fremover vil B.T. ikke udkomme på print som betalingsavis i hverdagene. I stedet for vil den kunne fås gratis. Det skriver Berlingske.

Berlingske Media har siden en større sparerunde i 2018 udgivet avisen BT Metro, som var en omlægning af gratisavisen MetroXpress. I stedet for både at udgive en gratisavis og en betalingsavis skal der nu kun komme én gratisavis på hverdage.

“Denne model giver bedst mening for B.T. Vi ved, at de fleste abonnenter er særligt glade for avisen i weekenden, og det er også her, vi har det største løssalg. Derfor skaber vi en ny og større lørdags- og søndagsavis,” siger Michael Dyrby, ansvarshavende chefredaktør på B.T, til Berlingske om omlægningen.

Omlægningen kommer i forlængelse af en større ændring i den digitale strategi på B.T, som Journalisten for nylig har beskrevet.

Her har B.T. nedlagt sit betalingsunivers digitalt og sat alt ind på at være et gratismedie på nettet, som først og fremmest er rettet imod mobilen.

”Der var en smule dårlig mave om, hvorvidt det nu var det rigtige, vi gjorde,” har digital chef, Michael Jensen, forklaret om ændringerne.

Det er dog en taktik, som indtil videre har skabt stor vækst i mængden af trafik på bt.dk. Det er blandt andet sket med kortere rubrikker, som har affødt kritik af, at mediet har skruet op for clickbait. Det har digital chef, Michael Jensen, også afvist.

”Mange gør det til kynisk spekulation. Siger, at vi har taget clikcbait til et nyt niveau. Det kan jeg ikke tage helt seriøst. Det er der ikke tale om,” siger Michael Jensen.

5 Kommentarer

Lars Dideriksen
4. SEPTEMBER 2019
Jeg savner lidt journalisten giver nogle clickbait-eksempler til Hr. Redaktør. For det er så åbenlyst clickbait-overskrifter, at det skriger til himlen. Men han får bare lov til at sige "næ, det er det ikke."
Tilmed består sitets layout nu af enorme overskrifter, hvor den ene skriger højere end den anden. Jeg er en af dem, der nærmest får hovedpine af at se på det. Og ikke bare af æstetiske årsager. Men dem om det. Man har vel fundet frem til, at det passer til den primære målgruppe... Nærsynede der har problemer opmærksomheden? :-D
Ejvind Olesen
29. AUGUST 2019
Selvfølgelig er der salg i papiraviser. Se blot til udlandet. Men når man vælger at sætte alt ind på det digitale og samtidig favoriserer gratisudgaven af BT med blandt sen deadline og gøre livet umuligt for det, der engang var B.T.s flagskib, sporten(nu deadline ved 19-tiden) i betalingsavisen, skal det gå galt. Sjældent har man sent en så ødelæggende redaktionel effekt som med B.T. sport, der er i ren opløsning. Og det er ikke journalisternes skyld.
Niels Riis Ebbesen
27. AUGUST 2019
Hej Mads, mener du det bør være breaking news, at udviklingen har medført, at der ikke længere er salg i papiraviser.
Mads Hansen
27. AUGUST 2019
Det viser noget om tingenes tilstand, når det blot er en lille notits, at man lukker og slukker én af de tidligere største dagblade på print næsten hele ugen.
Niels Riis Ebbesen
26. AUGUST 2019
Tja... der bliver færre og færre, som vil købe og betale for daggamle nyheder på papir.

Flere

Læs også

B.T. har næsten fordoblet trafik efter hård start: ”Der var en smule dårlig mave”

Ultrakorte rubrikker og markante farver har næsten fordoblet B.T.’s trafik

14. AUGUST 2019
data_usage
chevron_left
chevron_right