search

Nyt ungdomsmedie vil have massivt fokus på brugerinddragelse

Det nye medie Kiosk har et ønske om at skabe en blanding mellem et socialt medie og et nyhedsmedie, hvor brugerinddragelse og engagement er i højsædet

”Jeg frygter, at de klassiske medier kan komme til at tabe den digitale generation med deres formidling,”

Sådan lyder det fra Lasse Handberg, chefredaktør for det nye netmedie Kiosk, som gik i luften den 17. januar 2021.

Mediet vil have brugerne, særligt de unge, inddraget og engageret mere end nogensinde før.

”Vi er i sat i verden for at innovere og nytænke, hvordan vi formidler journalistik. Det er i høj grad en form for demokratiseringsøvelse, hvor brugere ikke kun får nyheder fra os, men også er aktivt med til at udvikle dem,” siger han.

Konkret skal brugerne, udover at kommentere på indlæg, også selv skrive ind med deres egne ideer, historier eller kildeforslag. Kiosk kigger derefter ideerne igennem og beslutter, hvilke de vil udgive eller arbejde videre med.

Ifølge Lasse Handberg skal det give brugerne en følelse af, at de selv er en del af mediet og ikke blot tilskuere.

”Brugerne skal føle, at de har en direkte måde, hvorpå de kan påvirke vores redaktionelle linje. Vi vil gerne være en platform, hvor folk selv er med til at fylde indholdet ud, i stedet for et klassisk nyhedsmedie,” siger han.

Modellen fra de sociale medier

Værterne, som Kiosk kalder deres journalister, skal helst allerede have en stor følgerskare og skal brænde for et helt bestemt emne hver. De skal også kunne omsætte indlæggene fra brugerne til journalistik, men i modsætning til et tip i mailboksen, så kan brugerne selv stemme om, hvilke historier de vil have prioriteret.

Lasse Handberg fik meget af inspirationen til Kiosk fra de sociale mediers indtog i Danmark. Dengang mente han, at det var et totalt opgør med medievirkeligheden, og nu var alle selv deres eget medie.

”Vi har selvfølgelig et publicistisk ansvar og er derfor ikke helt ligesom de sociale medier. Men vi ved bare fra forskellige fokusgruppeundersøgelser, at brugerengagement oftest leder til en god kvalificeret debat, og det vil vi gerne udnytte,” siger han.

Inspirationen fra de sociale medier kan ses på Kiosks opbygning. På hjemmesiden bliver man opfordret til at oprette en profil, kommentere indlæg i store talebobler og uploade sine egne billeder, videoer og historier.

Nytænkning af aflønning

Fokus på engagement og brugernes aktivitet kan også ses i måden Kiosk aflønner deres værter. Værterne får en grundløn, men får også bonusser, alt efter hvor meget engagement de skaber på artiklerne. Det vil dog ikke lede til clickbait, mener Lasse Handberg.

”Clickbait er som bandet, der spiller på dækket af Titanic, imens det synker, så vi vil meget gerne undgå det. Antallet af kliks er heller ikke noget, vi måler i forhold til bonusser lige nu. Vi er mere fokuseret på, hvor længe brugerne bliver på siden, og om de kommenterer og engagerer sig i historierne,” siger han.

Håbet er, at måden at aflønne værter på vil gøre, at de hele tiden har fokus på at gøre deres indhold relevant for de unge og mere internetvante brugere. Der er dog stadig mange usikkerheder omkring, hvordan det konkret skal gøres.

”Modellen er ikke endelig, og vi kommer sikkert til at ændre den i fremtiden. Men vi håber, at den vil have en positiv effekt for både brugere og værter,” siger han.

Kiosk har modtaget 3 millioner kroner i opstartsstøtte fra Slots- og Kulturstyrelsens innovationsfond og er også tilmeldt Pressenævnet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen