’Løvens Hule’ for studerende skal sætte ild til nye medie-opfindelser

50.000 kroner, støtte fra designere eller udviklere og en chance for at teste sine idéer af. SDU indgår samarbejde med investeringsfirma, så journaliststuderende kan forvandle iværksætterdrømme til virkelighed

Nye medier, kreative løsninger på mediebranchens problemer eller måske det nye Facebook.

Ambitionerne er store i et nyt projekt, som skal sætte fut under idéudvikling og innovation i den danske mediebranche. I forbindelse med et uddannelsesforløb om innovation og entreprenørskab er journalistuddannelsen på SDU gået sammen med investorfirmaet FST Growth.

Her vil de studerende efter deres eksamen få mulighed for i et koncept inspireret af ’Løvens Hule’ at pitche deres idé til et nyt medie, et nyt koncept eller en ny teknologi i mediebranchen for direktør Morten Andersen fra FST Growth.

Han står klar med sparring, samarbejde eller en pose penge, hvis han tror på idéen.

”Mit håb er, at der sidder nogle kommende iværksættere, som rent faktisk kan lykkes, fordi de på et tidligt tidspunkt får økonomisk eller praktisk hjælp og sparring på deres projekt,” siger Morten Andersen.

”Det er klart, at kan vi lave det nye Facebook, ville det være forbi vores vildeste drømme lige nu. Men bare at få projekter i søen, som kan vise deres duelighed på markedet, ville være en kæmpe succes,” siger han.

Op til 50.000 kroner

Konkret kan de studerende få en pose penge på op til 50.000 kroner, hvis FST Growth finder de studerendes start-up-idéer eller koncepter spændende.

Men undervejs i entreprenørskabsforløbet vil Morten Andersen også give de studerende sparring på deres idéer, ligesom FST Growth vil give masser af praktisk hjælp til de idéer, de ser et lys i.

”Der er en masse kompetencer på SDU og i FST Growth, som de måske har brug for. Det kan være en udvikler, der kan give en teknisk vurdering af deres idé til en platform. Eller en designer, der kan sætte farver og form på deres idéer. Det kan vi hjælpe med,” siger han.

”Det kan også være, hvis vi vil gå videre med idéen, at de har brug for hjælp til husleje eller at betale regninger i en periode eller til at kunne sidde uforstyrret i et kontormiljø. Det kan vi dække,” siger Morten Andersen – der har investeret i flere virksomheder i Danmark og udlandet, hvor det kunne være muligt at teste et koncept af, hvis idéen passer til det.

På SDU er journalistisk lektor Lars Damgaard meget begejstret for samarbejdet. Han tror, det vil styrke entreprenørskabs-forløbet markant – ligesom han mener, der er brug for journalister, der er bedre til at starte en forretning.

”Vi vil gerne lave noget relevant for branchen. Vi er gode til at lave journalister. Men ikke mange af dem er uddannet til at lave virksomheder, skabe overskud og lægge en forretningsplan. Det er et fag, hvor de lærer det – og vi sætter strøm til det, ved at vi har en investor, for hvem det ikke bare er for sjov. De bedste idéer på forløbet kan blive til virkelighed,” siger lektor Lars Damgaard.

Ingen garantier

Foruden at få investeret i nogle gode projekter håber investor Morten Andersen, at de studerendes idéer kan give et skub til branchen.

”Mediebranchen har brug for endnu mere innovation. Og den har i særdeleshed brug for talenter, som har gode idéer og energien til at gøre en forskel. Der er brug for flere, som tager springet. Og måske er det lige det her, de har manglet. Vi ved det ikke, men vi kan håbe,” siger han.

Men der er ingen garanti for, at de studerende kommer igennem nåleøjet hos FST Growth, siger lektor Lars Damgaard.

”De går ikke videre med en idé, de ikke kan se en forretning i. Det kan være, de går videre med 15 idéer efter eksamen – eller kun én. Det er ligesom ’Løvens Hule’. Vi kan ikke garantere, hvad investoren vil investere i.”

0 Kommentarer

Læs også

Mediestøtte-topscorer sidder på pengetank på 50 mio. kr. til medieiværksætteri

Mediestøtte-topscorer sidder på pengetank på 50 mio. kr. til medieiværksætteri

14. MAJ 2020
DMJX

Panikdag er slut – provinsmedier og små steder i klemme

04. NOVEMBER 2020