search

Journaliststuderende frygter at tabe faglighed under corona

En undersøgelse fra UCN viser, at seks ud af ti studerende mener, at de har fået mindre ud af undervisningen, når den har været online. Det er et billede, som også tegner sig på journalist- og kommunikationsuddannelserne

For mange studerende har det meste af 2020 stået på onlineundervisning. Klasseværelset er blevet erstattet med soveværelset, og videochatprogrammet Zoom er blevet lige så normalt som skolebøger.

Det kan ses på, hvor meget læring de studerende føler, de har fået i løbet af året. En undersøgelse fra University College Nordjylland (UCN), som blev udsendt til 85.000 studerende fordelt på ni institutioner, viser, at seks ud af ti studerende føler, at de har fået mindre ud af onlineundervisningen sammenlignet med den fysiske undervisning.

Det billede kan de studerende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX, også genkende.

”Underviserne har været superdygtige til at omstille sig lynhurtigt, men onlineundervisning kan ikke erstatte det fysiske. For eksempel det at vende sig mod sidemakkeren og få et begreb opklaret under en forelæsning, kan man virkelig mærke mangler. Det påvirker det udbytte, man får af undervisningen,” siger formand for de studerendes fagforening KAJ, Markus Valentin.

Kildekontakt over Zoom

Særligt for journalistuddannelsen er, at den involverer meget kildekontakt og opgaver ude af huset, hvilket ikke er muligt for tiden.

”Kildekontakten fungerer jo fint over telefon og Zoom, men man mangler at komme ud til kilderne i virkeligheden. Noget af glæden ved studiet forsvinder for nogen, når man ikke kan komme ud fysisk,” siger Markus Valentin.

På Syddansk Universitets (SDU) journalistuddannelse kan man også mærke effekten af de store mængder onlineundervisning

”Mange af de praktiske fag på studiet har været udfordrende. For eksempel var det meget svært for tv-nyhedsholdet, da de ikke kunne komme ud til kilder og filme. Jeg er bange for, at man kan tabe noget faglighed på den måde,” siger Vilas Holst Jensen, der er formanden for de studerendes fagforening KaJO på SDU.

Ensomhed og fællesskab på nye måder

Det er ikke kun fagligheden, onlineundervisningen påvirker. Det kan også mærkes på de studerendes psykiske tilstand. Det har ledt til, at studievejledningen på DMJX modtager flere henvendelser fra studerende om ensomhed, fortæller studievejleder Joan Husted.

Hun fortæller, at det særligt er de mange timer alene, som påvirker de studerende.

”Det sociale i at være studerende savner mange lige nu. Det er for mange meget hårdt at skulle sidde derhjemme alene foran en skærm, og vi har fået en del henvendelser om ensomhed og mistrivsel, også fra studerende, vi normalt ikke ser i studievejledningen,” siger hun.

Manglen på det sociale er også grunden til, at DMJX nu har sat ind og arrangeret sociale arrangementer online. Joan Husted håber, at det vil hjælpe de studerende, som for tiden kæmper med de store mængder onlineundervisning.

”Vi har arrangeret undervisningsdage, hvor der er stort fokus på trivsel. Vi har også arrangeret online yogaaftener, fodboldarrangementer, tegneaftener og andre initiativer. Vi håber, at det kan vise de studerende, at de ikke er alene i den her situation,” siger hun.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen