Halvanden mio. kr. til USA-medie: Nu er det slut med, at alt er gratis

”Alle er selvfølgelig velkomne i butikken, men vi tror mere på tanken om enkelte superbrugere,” lyder det fra netmediet Kongressen.com, der nu vil gå fra gratismedie for alle til betalingsmedie for de få

Der er glade dage hos nichemediet Kongressen.com, som laver journalistik om amerikanske samfundsforhold. Ikke alene er der præsidentvalg i USA og derfor ild i biksen – mediet har også fået det næsthøjeste beløb udbetalt i mediestøtte fra Medienævnets innovationspulje.

1,65 millioner kroner bliver sendt i deres retning, og det skal ikke gå ubemærket hen, lyder det fra Lasse Pedersen, der er Head of Content i produktionsselskabet Kiss. For omkring en uge siden blev det offentliggjort, at selskabet har købt halvdelen af Kongressen.com, hvor Anders Agner er chefredaktør og stifter.

”Kongressen har været et gratis tilbud i mange år, og vi synes faktisk, indholdet er så godt, at vi kan begynde at tage penge for det,” siger Lasse Pedersen.  

Det er derfor udviklingen fra gratismedie til abonnementsmedie, Kongressen.com har søgt innovationsmidler til. I stedet for at lægge alt gratis på nettet, skal der i fremtiden være betalingsmur på dele af produktet, ligesom mediet i højere grad vil fokusere på at producere indhold til dem, der arbejder professionelt med USA.

”Alle er selvfølgelig velkomne i butikken, men vi tror mere på tanken om enkelte superbrugere fremfor 20.000 abonnenter,” siger han.  

 Kommerciel og publicistisk fremtid

Forretningsmodellen kan derfor sammenlignes med Watch Medier og Altingets nicheportaler, hvor virksomheder, interesseorganisationer og andre interesserede køber sig adgang til indhold. Dog understreger Lasse Pedersen, at han betragter det som et nybrud:

”Traditionelt har denne her model været brugt til indhold, der handler om Danmark. Vi kigger jo ud til USA, så det er helt nytænkende.”  

Ud over at opbygge et betalingsmedie, vil Kongressen.com også udvikle andre indtægtskilder. Det kan eksempelvis være foredrag, netværksmøder og events, fortæller Lasse Pedersen. Med tiden drømmer mediet også om ved hjælp af det store amerikanske netværk at arrangere rejser for professionelle til USA.

Lasse Pedersen tror på et både kommercielt og publicistisk potentiale. 

”De traditionelle medier nedlægger arbejdspladser. Vi tror på, der ligger både en kommerciel og publicistisk fremtid i nichemedierne,” siger han.

Ifølge Lasse Pedersen tilbyder Kongressen.com noget, andre medier ikke har. Han peger på, at traditionelle medier ofte har et stort fokus på Trump, hvem der er præsident, og hvad der foregår i og omkring Det Hvide Hus.

”Vi synes, det er lige så interessant, hvad der foregår på delstatsniveau, i Senatet eller i Kongressen. For hvis man er dansk virksomhed, der eksporterer vindmøller, er det altså mindst lige så vigtigt, hvordan lovgivningen er i Massachusetts.”

0 Kommentarer

Læs også

'Hus Forbi' er topscorer i mediestøtte til innovation

Hus Forbi er topscorer i mediestøtte til innovation

03. NOVEMBER 2020
Opsang til danske medier: Jeres dækning af USA er skæv 1

Opsang til danske medier: Jeres dækning af USA er skæv

02. SEPTEMBER 2020
Opsang til danske medier: Jeres dækning af USA er skæv 1

Opsang til danske medier: Jeres dækning af USA er skæv

02. SEPTEMBER 2020
data_usage
chevron_left
chevron_right