search

De sidste rester af Format lukker: ”Etablerede medier har virkelig svært ved at ramme unge”

Nichemedierne Skærm og Shero, der var de sidste rester af Format, bliver lukket af Ekstra Bladet. At det ikke lykkedes at lave holdbar ungdomsjournalistik, ærgrer Gregers Lohse, der var redaktionschef på Skærm, da det startede

Er det helt umuligt at få fat i unge med almindelig journalistik?

”Det tror jeg bestemt ikke, det er. Men jeg tror, det kræver tålmodighed, og at man giver dem muligheden for at fejle.”

Sådan siger Gregers Lohse, der var redaktionschef på nichemediet Skærm om film og serier, da det gik i luften. Ekstra Bladet har ifølge Mediawatch valgt at lukke Skærm samt ungdomsmediet Shero. Begge var de sidste rester af Format – ungdomsmediet, Ekstra Bladet lukkede i 2018.

Ifølge Ole Sloth, administrerende redaktør på Ekstra Bladet, tjener de to medier ikke penge nok.

“De to sites opfyldte hver især ikke vores krav til indtjening,” skriver Ole Sloth til Mediawatch.

Det ærgrer Gregers Lohse, der i dag er redaktør for interne medier hos DSB, at det ikke lykkedes at holde liv i Skærm.

”Det var klart det af medierne, der havde det største potentiale. Det var et nichemedier, der tog film og serier alvorligt og skrev om det på en mere personlig måde end andre medier,” siger han.

For høje måltal?

Journalisten udredte i 2018, hvordan flere tidligere ansatte på Format mente, at JP/Politikens Hus havde urealistiske forventninger til, hvor hurtigt mediet skulle vokse. En af kritikerne dengang var Gregers Lohse, der sagde:

 Det var helt vildt, hvad vi skulle opnå bare de første måneder. Vi skulle vokse os større end flere af de store mediesites derude.

Fra chefredaktør på Ekstra Bladet, Poul Madsen, lød svaret:

”Man vurderede ikke forkert. Grundlaget har bare ændret sig. Og de mennesker, der har lavet beregningerne, de er her stadig.”

I dag mener Gregers Lohse, at der skulle have været større plads til at fejle på både Format og Skærm.

”Det kan man diskutere, om vi fik mulighed for på Skærm og Format. Men jeg tror helt sikkert, der er klar efterspørgsel på troværdig og velskreven journalistik hos de 20-30-årige, der var vores målgruppe,” siger han.

Helt konkret synes han, det var svært for Skærm at udvikle sin egen redaktionelle linje.

”Skærm fik lang tid, og mediet fik også sin egen lille zone på Ekstra Bladets forside, som kunne generere trafik. Men det var meningen, det skulle stå på egne ben. Jeg tror, det blev Skærms endeligt, at det lagde sig lidt for meget op af EB, så det blev svært at se forskel. Det overflødiggjorde nok stoffet lidt,” siger han.

Medier forstår ikke at ramme unge

Siden Format lukkede har ungdomsmediet Vice også sat skodder for vinduerne på sine danske medier.

Det er i Gregers Lohses øjne et tegn på, at det er svært at få fat i de unge.

”Vi havde nogle gode idéer til, hvordan man kunne ramme de mennesker, som er kategorisk svære for mange medier at få fat i. Men jeg må også konstatere, at det er sværere end som så.”

Han mener, at klassiske medier har grundlæggende svært ved det.

Mange af de etablerede medier har virkelig svært ved at ramme unge og tjene penge på det. Format og Skærm er gode eksempler på det. Vi havde nogle meget klare mål for kliktallene, men ikke rigtig nogen klar plan for, hvad det var for noget indhold, der skulle hjælpe os med at nå det mål. Det skulle jo være den anden vej rundt.”

Han finder også lukningen ærgerlig for de mennesker, der ikke skal arbejde for de to medier længere.

”Jeg kan se, at Ole Sloth fra Ekstra Bladet siger, at projekterne ikke er helt skrinlagt. Så det kan være, der kommer nye tiltag. Men det er møgærgerligt. Jeg har selv prøvet at blive fyret, og det er benhårdt. Det er aldrig rart at få at vide, at man ikke er en del af holdet mere.”

Ole Obitsø er tidligere journalist på Format.

Kommentarer
2
Henrik Lind Jørgensen
16.01.20 17:34
Meget fint, at I deklarerer, at Ole Obitsø har arbejdet der. Sådan! Det er vel lidt af en gåde, hvordan man får "de unge" til at interessere sig for journalistisk stof. Det er i hvert fald svært at finde hoved eller hale i, hvad de ønsker - hvis noget. Måske noget for Journalisten at tematisere. Ofte taler vi journalister meget om, hvordan vi får fat i de helt unge, men det er nok ikke alene umuligt - det er også lidt uinteressant. Sat på spidsen har dem på 16 hverken særligt mange penge eller stemmeret. Det har en på 26 ofte. Gid de unge dog ville fortælle, hvad de søger. Det må da være andet end shopping, Instagram, 12-tals-ræs og familiefødselsdage? Jeg undres. Heldigvis.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
16.01.20 19:23
De voksne skal bare acceptere, at de ikke magter at lave noget der interesserer de unge, de skaber selv deres informationskanaler på YouTube, Twitter, FaceBook, o.s.v., og det kommer Radio Laud også til at erkende.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen