search

Debat: Mediestøtten uddeles efter princippet: Dem, der i forvejen får, skal have endnu mere

”Fint nok med demokratiet, men hvem har fundet på, at det kun er forældede forretningsmodeller, der kan værne om demokratiet?,” spørger Kristoffer Granov og Alexander Rich Henningsen

Så kom den forventede redningsplanke til de gamle statsstøttede medier, hvis forretningsmodeller er baseret på en anden tidsalder og derfor selvfølgelig har brug for staten til at komme igennem pandemien. Pakken består ganske enkelt i kompensation for tab af annonceindtægter. Og det på trods af, at mediehusene selv fortæller, hvor store abonnentfremgange de har haft under krisen.

Vi ser det som dybt problematisk og bagstræberisk, at regeringen vælger at kaste en redningsplanke til gamle forretningsmodeller og ikke til medier, der rent faktisk skaber nybrud i journalistikken. Alle nyere medier, det vil sige medier opstået efter fremkomsten af internettet, kan ikke rigtigt bruge den her pakke til noget som helst. Præcis som ved de sidste adskillige medieforlig fører man således en mediepolitik, der kun er det af navn. I realiteten er der tale om brancheforeningen Danske Mediers afpresning af politikerne med den velkendte sang om deres helt særlige betydning for demokratiet. Og fint nok med demokratiet, men hvem har fundet på, at det kun er forældede forretningsmodeller, der kan værne om demokratiet? Eller er mediepolitkerne så bange for medierne, at de ikke vil lave politik, der kan bringe det danske mediebillede ind i det nye årtusind sammen med resten af samfundet?

Hvor lidt mon den her pakke betyder for et nyt, reelt innovativt medie som Zetland, der ikke baserer deres journalistik på annonceindtægter? Hvor lidt mon den betyder for Føljeton, der rent faktisk har opfundet en helt ny måde at drive et medie på? Hvor lidt mon den betyder for Heartbeats, der forleden måtte fyre seks medarbejdere?

Det kan undre, at dette land åbenbart ikke kan fremelske en eneste kulturpolitiker med visioner på medieområdet. Vi troede engang på Uffe Elbæks og Marianne Jelveds nye medieforlig, men de små positive fremgange blev pulveriseret af bureaukrati, detailstyring og god gammeldags inkompetence i Kulturstyrelsen. I dag er loven – og forvaltningen af den – et resultat af et uskønt parløb mellem politkere uden visioner for medieområdet og embedsfolk, der intet ved om realiteterne i branchen og ingen reel indsigt har i, hvad det vil sige at bedrive seriøs journalistik. Mediestøtten uddeles efter et matthæusprincip: Dem, der i forvejen får, skal have endnu mere. Mens de nye og små medier, der skaber reel journalistisk innovation, holdes udenfor.

Af Kristoffer Granov og Alexander Rich Henningsen, hhv. chefredaktør og redaktionschef, ATLAS Magasin

Kommentarer
8
Frederik Holgersen
03.04.20 12:52
Fik Atlas ikke selv 1.8 millioner kroner i mediestøtte? Så Atlas burde da være de sidste, der skulle brokke sig over statsstøtte.
Der ud over er deres pointe vel god nok, men mangler det åbenlyse, at de store statsstøttede og statsfinansierede medier den seneste måned har holdt igen med enhver form for kritik af Mette Frederiksen. Det var jo nok også smart, for ellers havde de ikke fået endnu en stor pose af andres menneskers tvangsinddrevne penge.
Fremhævet af Journalisten
Center for Podcasting
03.04.20 17:06
Citat, Søren Brunsgaard, formand for Center for Podcasting

"Mediepolitikerne har i går eftermiddags vedtaget en hjælpepakke på 180 mio kr til den danske "mediebranche". Jeg er på mange måder glad for at se den iver politikerne har vist for at at komme Mediedanmark til undsætning og hjælpe nu da nøden er stor. Lad mig da i samme ombæring også lykønske alle de skrevne medier og lokalradioerne.

Men tillad mig lige at bryde den gode stemning med et lille ‘piv’ herude fra kulden. Politikernes fælles stedbarn, podcasting og lyd, har igen ikke modtaget nogensomhelst håndsrækning, og tæller man midler eller anden støtte hertil ender vi stadig på et stort rundt 0. I 2020!

Jeg er SÅ træt af politiske strækkeøvelser og positive tilkendegivelser om lydens potentiale, for lyd bliver altid glemt.
Jeg er alvorligt bekymret for, hvad denne aftale betyder for de medieforhandlinger, der skulle finde sted her snart, og hvor podcasting og lyd endeligt skulle gøre sin entré i et politisk anerkendt mediebillede. Er kassen allerede gjort op nu? Er pengene hentet i de initiativer, man har haft i støbeskeen på podcastings vegne og enten ikke har fået udmøntet eller trukket tilbage ved genåbningen af medieforliget?

Det er på samme tid paradoksalt, men også typisk, at i takt med at lyd og podcasting igen viser sit værd i disse tider og coronaen har gjort, at vi har taget jætteskridt i den digitale omstilling på medieområdet, undervisningsområdet og kommunikationsområdet, ja så spiller det gode, gamle, reaktionære mediesystem med sine muskler og tvinger alt tilbage til status quo.

Center for Podcastings sag har aldrig været vigtigere, og nu er den formentligt blevet lidt sværere. Send budskabet videre til dine venner og visk det gerne i øret på din yndlingsmedieordfører. De må gerne få det at vide flere gange."
Fremhævet af Journalisten
Foreningen af Lokale Fritstående Journalistiske Internetmedier
04.04.20 13:08
"Foreningen af Lokale Fritstående Journalistiske Internetmedier, som tæller over 20 medlemmer, glæder sig over, at Corona hjælpepakken til medierne også omfatter de lokale, fritstående digitale nyhedsmedier, som foreningens medlemmer har kæmpet for at få med i hjælpepakken."

Venlig hilsen
Foreningen af Lokale Fritstående Journalistiske Internetmedier
Michael Kjær
Fremhævet af Journalisten
Peter H. Ellebøjl
04.04.20 20:57
Det er korrekt, at medierne er ramt på annoncerne og ikke abonnementerne. Faktisk er der kommet en mindre stigning her. Man skal dog ikke bilde sig selv ind, at de øgede abonnementssalg tilnærmelsesvist kan opveje de gigantiske annoncenedture, de traditionelle mediehuse har. Et tab som de i øvrigt kun delvist kompenseres for.

Debattørerne synes, det er underligt, at Zetland ikke får penge, fordi Zetland ikke har annonceindtægter, som mediet kan tabe. Øhhh okay. Hvis det ikke har del i annoncenedturen, skal det da heller ikke have del i støttepakken.

Atlas Magasin, som de færreste kender og endnu færre læser, er lidt for negativ overfor den almindelige presses demokratiske vigtighed. Som om det bare er noget, man siger for at få penge fra staten. Prøv at se på det daglige nyhedsbillede i Danmark - også før covid-19. Det er dem, der holder magthaverne til ilden, sætter store samfundsdebatten i gang, afslører osv. Ikke Zetland eller Atlas.

Alt i alt et dårligt debatindlæg.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
05.04.20 14:15
Tja… de danske medier er efterhånden blevet et kæmpe stort beskæftigelsesprojekt, hvor journalisterne slår nogle koldbøtter til ære for skatteyderne, som giver dem supplerende bistandshjælp.


Hvornår lærer de danske journalister at lave nogle rigtige produkter, som de rent faktisk kan sælge og få penge for.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
06.04.20 09:33
@Niels: Du har fremført dine synspunkter i mange år. Mon ikke danske journalister havde lyttet - og reageret - hvis de virkeligt ville? Du må nok prøve at finde alternative medier. Både herhjemme og i udlandet, og ellers er der jo Netflix, Dplay, Viaplay - og en gåtur i solskinnet. Det gælder om at finde noget indhold i tilværelsen, når de traditionelle medier nu ikke kan bidrage med noget.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
06.04.20 16:10
@ Henrik Lind Jørgensen, sådan helt objektivt, så ville det være ok, hvis man fra politisk hold havde valgt, at støtte mediebranchen i et par år, så den kunne tilpasse sig markedet, og igen blive til en normal branche, der fungerede på alm. markedsvilkår.


Men medierne og journalisterne er tilsyneladende af den opfattelse, at mediestøtten og momsfritagelsen skal være nogle faste ydelser, som skatteyderne år efter år skal slippe ved “kasse et”, så de danske medier kan fungere, som et kæmpe stort beskæftigelsesprojekt.

Og da der ikke er nogen udsigt til, at journalisterne har planer eller ønsker om, at løse de strukturelle problemer der er i mediebranchen, så må det være helt i sin orden, at jeg og andre løbende kan påpege det urimelige i alle de støtteordninger som medierne får.
Fremhævet af Journalisten
Karsten Jensen
15.04.20 09:59
Mediestøtten har reelt været omdannet til erhvervsstøtte de senere år. Selv veletablerede medier hiver millioner ud af Statskassen.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen