search

Presse-fotos.dk tilbyder ”som udgangspunkt” ingen betaling til fotografer

Fotografer for fototjenesten presse-fotos.dk ”modtager som udgangspunkt ikke honorar,” står der i freelancekontrakt. ”Helt ude i hampen,” siger formand for Pressefotografforbundet. Presse-fotos.dk har ingen kommentarer

Fototjenesten presse-fotos.dk får skarp kritik for, hvordan tjenesten aflønner freelancefotografer.

En kontrakt, som Journalisten er i besiddelse af, fastslår, at fotografer for tjenesten ”modtager som udgangspunkt ikke honorar for det leverede materiale”.

Freelancefotografer, der arbejder for fototjenesten, får ”alene” honorar, hvis materiale bliver bragt af Ekstra Bladet, BT, TV, TV 2 og lokalaviser.

Den maksimale betaling for ét billede eller én video bragt af medierne er 300 kroner. Billeder bragt af TV 2 Lorry eller Newsbreak giver ingen betaling.

Formand for Pressefotografforbundet Lars Lindskov er forarget over kontrakten.

”Jeg synes, det er helt ude i hampen for at sige det mildt,” siger Lars Lindskov.

”Den skal betales ordentligt. Det skal alt indhold i medierne. Det er med til at underminere branchen. Beløb fra nul til 300 kroner er ikke noget, man kan basere et arbejdsliv på,” siger han.

DJ advarer mod kontrakten

Journalisten har tidligere beskrevet, hvordan presse-fotos.dk har fået kritik af flere fotografer for dårlig opførsel ved ulykkessteder. En kritik, stifter af presse-fotos.dk Mathias Øgendahl generelt har afvist over for Journalisten – selvom han dog har fortalt, at fotografer har haft venner og kærester med ud ved opgaver på ulykkessteder.

”Af og til har vi folk med, fordi det, vi laver, er interessant. Det kan være praktikanter, kærester eller venner,” har Mathias Øgendahl fortalt.

Ligeledes har Journalisten for nylig beskrevet, hvordan trafikoffer Anette Johansen har følt sig krænket af fotografer fra presse-fotos.dk, imens hun sad fastklemt i sin forulykkede bil. Det afviste Mathias Øgendahl at kommentere på.

I Lars Lindskovs optik er freelancekontrakten hos presse-fotos.dk udtryk for en uordentlig virksomhed.

”At du har fotografer til at arbejde for så lille en løn er i min verden medvirkende til, at det nok er fotografer med andre moralske eller etiske retningslinjer end professionelle fotografer,” siger Lars Lindskov.

”Med de lønninger kan det kun være noget for folk, der bare synes, det er meget, meget spændende med blå blink. Ud fra et medieetisk synspunkt er det dybt uheldigt.”

Formand for Dansk Journalistforbund Tine Johansen er også kritisk over for kontrakten og advarer imod den.

“Presse-fotos.dk slår bundrekorden,” siger DJ’s formand Tine Johansen om kontrakten i en pressemeddelelse på DJ’s hjemmeside.

“Jeg opfordrer de pressefotografer, der har modtaget denne kontrakt, til at henvende sig i DJ. Og jeg mener oprigtigt talt ikke, at ordentlige danske medier kan være tjent med billeder, der er taget på denne baggrund.”

Lindskov: Medier bør droppe samarbejdet

Lars Lindskov mener, at medier, der samarbejder med presse-fotos.dk, bør ophøre samarbejdet med dem.

”Jeg er helt med på, at økonomien er presset i mediebranchen, men det fratager ikke medierne retten til at tænke selv,” siger han.

”Når medierne bruger deres billeder, er de med til at blåstemple brugen af virksomheden og den måde, deres fotografer opfører sig på. Medierne bør klart sige, at det er uværdigt – både deres opførsel og den løn, de betaler.”

Journalisten har forelagt kritikken fra Dansk Journalistforbund og Lars Lindskov for Presse-fotos.dk. Fototjenesten har ikke ønsket at kommentere.

Sådan honorer Presse-fotos.dk ifølge freelancekontrakten:

“Honorar:

Fotografen modtager som udgangspunkt ikke honorar for det leverede materiale.

Der er alene aftalt honorar jf. følgende model:

BT (Berlingske media) og tilhørende platforme: Første billede 300 DKK. Følgende billeder 100 DKK. Video: 300 DKK.

Ekstra Bladet og tilhørende platforme: Første billede 300 DKK. Følgende billeder 100 DKK. Video: 300 DKK.

TV2 og tilhørende platforme: Første billede 300 DKK. Følgende billeder 100 DKK. Video: 300 DKK.

Lokalaviser: Første billede 150 DKK. Følgende billeder 50 DKK.

TV2 Lorry / Newsbreak og tilhørende platforme: Ikke honorar-givende.

Øvrige meder: Info ved salg”

Kommentarer
16
Benny Kühnell
25.06.20 14:24
Fototjenesten “Byrd” giver endnu mindre. Godt jeg ikke skal leve af at være pressefotograf men har andre indtægter. Sælger sjældent et foto og slet ikke til den pris. Så hellere undvære noget der kun giver underskud.
Fremhævet af Journalisten
Benny Kühnell
25.06.20 14:29
Medier vil i dagens Danmark have alting gratis. Eks. Har du billeder så send dem til os. Rendyrket tikkeri der ved lov burde forbydes.
Fremhævet af Journalisten
Jacob.
25.06.20 15:11
Hej Benny. Jeg leverer blandt andet gennem Byrd og kan ikke se det du siger. De har jo mødt den lave markedspris presset ned af blandt andre Pressefotos. Ofte giver Byrd mange salg, og så løber det i den grad op. Og så skal der jo leveres høj kvalitet for at imødekomme mediernes krav til selvsamme. Der er jo rent business når medierne vil have det billigt. Men leverer man ordentligt pressemateriale, så betaler de i den grad for det.
Fremhævet af Journalisten
Mikael Nielsen
25.06.20 17:49
Sjællandske Medier er stor aftager af fotos fra presse-fotos.dk. De har næsten - hvis ikke helt - droppet at købe fra de fotografer som tidligere leverede den efterhånden velvoksne koncerns medier. Kvaliteten er ofte meget ringe fra presse-fotos.dk, men det ser man vist stort på hos Sjællandske Medier.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
25.06.20 18:26
Hele problemet starter hos medierne, som ikke vil betale en rimelig pris 112-pressefotos, på den måde har de tvunget de proff. pressefotografer ud af dette marked, da de ikke vil bruge deres tid på, at lave billeder som ikke giver dem en rimelig indtjening.

Mange medier nøjes gladeligt med de billeder og videoklip som de får gratis fra læserne.

Og nu hvor medierne har fået skabt en jungle for 112-pressefotos, så himler den op over, at den pludselig opdager, at det er jungleloven der styrer den del af branchen
Fremhævet af Journalisten
Flemming Hansen
25.06.20 19:31
Er indehaveren af fototjenesten presse-fotos.dk medlem af DJ?
Hvis ja, er det rimeligt at man kan det, når man i den grad udbytter andre?
Hvis nej, kan vedkommende ekskluderes?
Hvis nej, skulle vi ikke få set på de vedtægter!
Fremhævet af Journalisten
Benny Kühnell
25.06.20 23:03
Køber aldrig mere en avis på papir eller nettet. Når medierne vil have gratis fotos eller næsten vil jeg heller ikke betale for avisen. De skriver med stavefejl og “langekøer” da man mest bruger Journalistelever der jo er billig arbejdskraft. Sørgeligt.
Fremhævet af Journalisten
Daniel Mathiasen
26.06.20 01:57
Benny, betaler SN dig minimum DJ listeprisen, når du levere til SN?
Fremhævet af Journalisten
Benny Kühnell
26.06.20 11:59
@Daniel Mathiasen.
Du kan sikkert godt forstå jeg ikke ønsker kommunikation med dig.

Med venlig hilsen Benny Kühnell
Fremhævet af Journalisten
Daniel Mathiasen
26.06.20 13:36
Det tager jeg som et klokkeklart nej. Men du levere da ellers til SN, det er set for ganske nylig. Så du kan godt sidde her og spille stor, men din forretning er baseret på at levere gratis til SN....
Fremhævet af Journalisten
Benny Kühnell
26.06.20 16:10
@Daniel Mathiasen.
Som nævnt ønsker jeg ikke at kommunikerer med dig da du Og to andre af mig er meldt til politiet. Du for dine meget grove udtagelser om min person.
Fremhævet af Journalisten
Peter Sørensen
26.06.20 17:57
Hold da op hvor pyntet i på historien fint kun at ligge dele af kontrakten op og ikke det hele så folk for den rigtige sandhed

Presse-foto.dk er klart den bedste udbyder af billeder og video samtidig med at de giver rigtig mange penge til velgørenhed det synes jeg ikke i skriver noget om men det er jo nok ikke en god historie for jer når i sikkert samarbejder med Byrd

Fortæl nu den sande historie istedet for at fortælle løgne om andre det ville være god presseskik
Fremhævet af Journalisten
Daniel Mathiasen
26.06.20 19:01
Benny, nårh hvor fint ;)
du må endelig hilse politiet, du må lige sige til hvis du mangler min fødselsdag eller andet, som du kan oplyse til politiet... :)

- lad mig høre hvilken paragraf jeg er anmeldt for.

jeg glæder mig meget, det må være for relativt kort tid siden, eller også gider politiet bare ikke beskæftige sig med din overflødige anmeldelse, da jeg intet har hørt...
Fremhævet af Journalisten
Jacob
27.06.20 10:00
Jeg syntes det er fint der bliver taget hånd om disse "pris-krige", men P-F er jo ikke de eneste der dumper udbetalingen til deres fotografer, Øxenholt Foto går det også og her der er priserne 350 kr. for et billede album (min. 3 billeder) til store medier, og 250 kr. for et billede album (min. 3 billeder) til små medier dvs. Lokalavisen og Newsbreak. og en video fik man 500 kr. for og det var "med moms" så vist du var moms registeret så skulle du lige hive 25% ud af beløbet til skattefar, så kan i selv prøve og regne efter hvor meget der reelt er tilbage til fotografen.

Yderligere måtte du IKKE sælge dine foto/video til andre uden om Øxenholt.
Fremhævet af Journalisten
Per øxenholt
27.06.20 12:56
Jacob

Ved ikke hvor du har priserne fra... de er næsten rigtige bortset fra at alle priser er plus moms hvis du har et CVR. Nr.

Men spørg dog mig hvis du er i tvivl om vores priser, vi er ikke lukket land. Og samenlign gerne mine priser med Byrd og PF der ligger jeg jo så højere, her er intet fordækt
Fremhævet af Journalisten
Per Øxenholt
27.06.20 16:17
Sjovt nok er du tilfreds med priserne ved Byrd som ligger under mine? Er du med til at pris Dumpe markedet ja det er du jo så.

Syntes måske lige du skulle klappe hesten lidt ;-)

Og ja hvis man kører for mig så sælger jeg billederne det har jo ingen formål at være med her hvis man selv vil sælge varen. Så det er jo et valg man tager om jeg med kontakterne sælger varen Eller man selv vil. Der er helt fritvalg.


Per Ø
Fremhævet af Journalisten