search

Hård kritik af fototjeneste: Fotografer fjoller og går for tæt på ulykkessteder

Fotografer fra fototjenesten presse-fotos.dk opfører sig så dårligt på ulykkessteder, at det skader redningsarbejdernes tillid til fotograferne, lyder kritik fra seks fotografer. Indehaver af fototjenesten afviser klart

”Synes du, blå blink og krimistof er spændende? Har du lyst til adrenalinkick? Så kan du blive en del af vores team.”

Sådan lyder det på hjemmesiden for freelancefototjenesten presse-fotos.dk under fanen ’Bliv fotograf’.

De formuleringer er noget af det, som er faldet seks uafhængige fotografer for brystet. Mest er de dog stødt over, hvad de har oplevet, når de har været på arbejde på ulykkessteder. Derfor rejser de nu sammen en kritik.

Ifølge de seks fotografer møder fotograferne fra presse-fotos.dk alt for talstærkt op på ulykkessteder, nogle gange sammen med deres venner, de opfører sig ofte upassende og ude af trit med situationen, og så går de ofte alt for tæt på ulykkerne til stor gene for pårørende og nogle gange også redningsarbejdere.

De seks fotografer har valgt at rejse kritikken, fordi det rammer alle fotografers samarbejde med politi og redningsarbejdere, hvis nogen fotografer ikke kender kodeks for professionel opførsel på ulykkessteder.

”Når en indsatsleder vil bruge tid på at give mig en briefing, så er det, fordi han stoler på, at jeg kan finde ud af at bruge de informationer rigtigt. Vi får nogle gange sværere ved at dække nogle ting, som vi synes skal ud i offentligheden,” siger Jacob Gren, freelancefotograf, som sælger gennem billedbureauet Byrd.

”Af og til er vi flere fotografer til stede, end der er redningsfolk. Det er fuldstændigt forkert. Jeg er begyndt at få kommentarer fra politi og redningsfolk,” siger Kenneth Meyer, pressefotograf for Ekstra Bladet siden 2008.

Stifter og indehaver af presse-fotos.dk Mathias Øgendahl afviser klart kritikken.

”Vi har et stramt etisk regelsæt, som alle fotografer skal leve op til. De ved, hvordan de skal opføre sig, hvor de skal stå, og at de skal følge anvisningerne fra redningsarbejderne og politi,” siger han.

Læge skubbede kamera væk

De seks fotografer står imidlertid fast på kritikken, som de også har rejst for Dansk Journalistforbund.

Problemet, når presse-fotos.dk stiller med ’for mange’ fotografer, er ifølge dem, at hvis politi og redningsarbejdere mener, der er for mange fotografer på et ulykkessted, så bliver alle fotografer vist bort.

Et andet kritikpunkt går på, at presse-fotos-fotograferne går for tæt på ulykkesstedet i forhold til de andre fotografer. Det oplevede Kenneth Meyer blandt andet, da han var ude til en episode i Nyhavn den 26. januar, hvor en mand var faldet i vandet.

”Jeg kom lidt sent, så manden var hevet op af vandet, da jeg ankom. Jeg kunne se en af de fotografer, der står helt oppe ved siden af ambulancen og tager billeder. Jeg ser lægen tage fat i hans kamera og skubbe det væk,” fortæller han og tilføjer:

”Det ødelægger al den tillid, vi har opbygget til de her folk.”

Drak øl med unge 40 meter fra ulykke

Et tredje kritikpunkt handler om, at fotograferne fra presse-fotos.dk fjoller og opfører sig upassende på ulykkessteder.

Som eksempel fortæller Jacob Gren om en dykkerulykke i Øresund i juli sidste år, hvor presse-fotos.dk ifølge ham stillede med syv fotografer, der stod sammen og grinede. Det skulle senere vise sig, at dykkeren var omkommet ved ulykken.

”Så er der en af dem, som får kontakt til nogle unge mennesker, der sidder og drikker øl. Og så får han en øl af dem. Så sidder han 40 meter fra, hvor redningsmandskabet arbejder, og drikker øl og fjoller med nogle unge,” siger Jacob Gren og fortsætter:

”Det er der, jeg får lyst til at køre min vej. Jeg synes, man har respekt, når nogen er kommet til skade.”

Presse-fotos.dk bliver også kritiseret for altid at kreditere Mathias Øgendahl på deres billeder, også når fotografen er en helt anden.

”Det er et problem for troværdigheden,” siger Kenneth Meyer.

Indehaver afviser kritik

Selv afviser Mathias Øgendahl, at der er et problem.

Han vil ikke afvise, at en fotograf på et tidspunkt har grinet, men understreger, at alle på hans hold er blevet undervist i etik.

Han ser det ikke som problematisk, hvis presse-fotos.dk sender mange fotografer til et ulykkessted.

”Af og til har vi folk med, fordi det, vi laver, er interessant. Det kan være praktikanter, kærester eller venner, men alle, der kører med, skal følge samme retningslinjer som fotograferne,” siger Mathias Øgendahl.

Og mange fotografer samme sted giver bedre billeder, siger han.

”Jeg har ikke set noget sted, at der står, at man maks må være to fra samme sted.”

Han er også uenig i, at hans fotografer skulle gå for tæt på redningsarbejdere på ulykkessteder.

”De følger retningslinjerne og ved, at de ikke må gå i vejen,” siger Mathias Øgendahl.

”Det er mig, der har leveret billederne”

Han er helt uforstående over for beskrivelsen af, hvordan fotograferne opførte sig ved dykkerulykken i Øresund.

”Selvfølgelig drikker vi ikke øl på et gerningssted, men lad mig svare alligevel. Vi underviser i, hvor man må stå, og hvordan man opfører sig. Vi kan selvfølgelig hverken acceptere grin eller øl på et gerningssted. Det er så absurd, at det er svært at forholde sig til spørgsmålet,” siger Mathias Øgendahl.

Det er til gengæld korrekt, at billederne enten står krediteret med hans navn eller med ’presse-fotos.dk’.

”Det er ikke noget, vi som medie går så meget op i. Det er op til medierne, hvad de vælger. Det er mig, der har leveret billedet, selv om det ikke er mig, der har taget det,” siger han og tilføjer:

”Hvis du kan dokumentere, det er et problem, så gør vi noget ved det.”

Ifølge Mathias Øgendahl er hans fotografer drevet af at fortælle historier.

”Det her er ikke et spørgsmål om adrenalin og at få et kick. Vi vil fortælle historier med respekt for alle,” siger han – og afviser, at der skulle være et problem med formuleringen fra hans hjemmeside om at ”få et adrenalinkick” ud af at blive fotograf hos presse-fotos.dk.

”De andre synes også, blå blink er spændende. Ellers var de blevet bryllupsfotografer,” siger han.

Kommentarer
29
Andreas Søndergaard
18.02.20 14:10
"Af og til har vi folk med, fordi det vi laver, er interessant. Det kan være praktikanter, kærester eller venner" siger Mathias Øgendahl og bekræfter dermed fuldstændigt den tilsyneladende berettigede kritik.

At køre ud til alvorlige ulykker skal da ikke være som at drive taxi-virksomhed med tilbud om guidede ture ud i død og ødelæggelse.
Fremhævet af Journalisten
Mikael Nielsen
18.02.20 15:33
medierne der benytter presse-fotos.dks tjeneste står vel inde for tjenesten og dennes fotografer og anser dem for at være på højde med deres egne fotografer og de er vel også alle medlemmer af Pressefotografforbundet - eller er de underbetalt billig uuddannet arbejdskraft i ulige konkurrence med profesionelle fotografer som skal leve af jobbet?
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
18.02.20 15:57
Helt enig med Andreas' kommentar. Jeg studsede især over kommentaren om, at man tilsyneladende slæber gud og hvermand med ud på opgave, fordi det er spændende. Allerede der forsvinder enhver påstand om seriøsitet jo som dug for solen.

Hvad er meningen med at tage andre med? Er man på arbejde eller er man ude at jagte spænding med vennerne?

Hvis det er det sidste, så skulle man overveje at finde andre græsgange, hvor man ikke risikerer at trampe rundt oven i pårørende, som græder over, at far er slået halvt eller helt ihjel.
Fremhævet af Journalisten
Bo Rasmussen
18.02.20 16:37
Hej. Den er da helt afsporet den her debat.
For det første så skal vi skildre en hændelse. Det at lægen skubber et kamera væk er jo hans beslutning. Faktisk har lægen ikke ret til dette. Det er egenligt selv tægt.
Det er somme tider lidt provokerende at folk skubber eller truer med“at smadre mit kamera “
Jeg skildre hvad det sker, men overholder retningslinier for god etik.
Personligt har jeg aldrig fået kritik af min opførsel / adfærd på et foto job.
Og selv journalister er drevet af spænding og lysten til at skildre en begivenhed.
Kh Bo
Fremhævet af Journalisten
Christian larsen
18.02.20 16:53
Nu har jeg gennem længere tid fulgt de forskellige pressefotografer. Jeg her set hvordan deres konkurrence fungere, jeg har set hvordan deres døgnrytme er.
-Stor respekt til dem for presse-fotos.dk de detikere deres liv til det de laver, flere af dem har fuldtidsjob ved siden af, og dække stadig historier døgnet rundt. De læber fra familen, middagen eller familiekomsammen nå det gælder

Dem omtalte Kenneth Meyer, er nok et af de mest respekt løse fotografer jeg har mødt, han følger hans egne regler, fordi han mener at har været i spiller/gamet længst tid. Og derfor er klogere end andre.

Den kritik der kommer mod presse-fotos.dk virker ubegrundet, det virker som at andre fotografer har ondt et vis sted, fordi at presse-fotos.dk/Mathias Øgendal har vokse sig så store at andre fotograf virksomheder ikke længere kan være med på det level!

Feks.. øxenholt foto, de kæmper en lang og sej kamp, får at kan følge med på det tempo som presse-fotos.dk er op på. De er starter på Sjælland, med et par enkelte fotografer, for at kæmpe sig ind på markede.
-Daniel M er den mand der skal gøre det, han er nok en af de største personskiftede mennesker jeg har mødt, jeg har mødt Daniel 2-3 gange og alle gange har det været ren blærerøv, lige ind til at han forsvinder for de enkelte mennesker så sviner han dem til.

Lad os indse at ingen andre mennesker, kender til det at være pressefotograf end dem der er det eller har fulgt dem og være med det på de forskellige udkald osv..

Giv jeres tip til de rigtig hvilket er presse-fotos.dk!
Goddag
Vh Christian Larsen
Fremhævet af Journalisten
Anthon unger
18.02.20 17:42
Hvor i er han respektløs?
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
18.02.20 17:47
Hmm… pressefotografiet har jo i mange år været en branche med brødnid, og det er jo også kommet på mode, at der er reddere der lige snupper nogle billeder på ullykkesstedet, som de efterfølgende sælger til de lokale aviser.
Fremhævet af Journalisten
Daniel Mathiasen
18.02.20 18:38
Jeg vil gerne dele min historie, om min fortid i Presse-fotos.dk
og jeg vil også gerne dele min indgående viden om deres aftaler, underbetaling.
Samt jeg kan bekræfte at Mathias Øgendal tager børn ind i hans virksomhed, herunder Mathias Poulsen, 17 år, fra Greve. han har kørt hos Mathias siden han var 15 år. Derudover har de også Lukas Jensen, 15 år, Herlev, der lige netop er kommet ind hos Mathias Øgendal,

hvis man tager folk ind på den alder, kan man vel kun på denne baggrund sagtens stille tvivl om Mathias Øgendals egen moral og etik.

jeg mener det er fuldkommen uden af trit med virkeligheden, at man laver guidede ture ud til ulykker, hvor der potentielt er omkommende. Derved kan man vel også konstaterer at respektløsheden overfor de potentielt pårørende, der kan være tilstede er lig et stort fedt 0.

Underbetaling, eller faktisk ingen betaling, er noget der i lang tid har præget Mathias Øgendals virksomhed, hvor fotografer ikke for penge når de leverer til Tv2 Lorry, Newsbreak, Sjællandske medier, Lokalavisen og sikkert mange flere.
Jeg kan ikke forstå hvordan man som fotograf har lyst til at køre i den forretning, til ingen løn.

jeg stod fornyeligt og dækkede Narkoskibet i Kalundborg da der kom 2 fra Nævnte virksomhed, hvor de ( og nu skal jeg nok sparer jer for en længere samtale ) siger '' vi gør det jo ikke for pengene, vi gør det fordi vi synes det er sjovt ''

det er et fuldkommen forkert ordvalg, hvis man mener ulykker er ''sjove'' at dække, så er man i et helt forkert fag! - det er ikke sjovt, det kan derimod være spændende, interessant, adrenalinjunkie, og man kan være nysgerrig, man kan måske også argumentere for at vendingen '' fordi det giver lidt mening '' kan bruges.

jeg har ikke yderligere at tilføje udover jeg gerne vil fortælle en sjov historie fra i går hvor der var husbesættelse i København,
jeg kommer lidt halvsent, og 2 fra Pressefotos er tilstede, i dag ser jeg på Tv2 Lorry at de 2 pågældende har taget billeder af det frie gymnasium, og har gudhjælpme solgt det til mediet!
det var så ikke lige helt et gymnasium de havde besat. tværtimod, det var ovre på den anden side af vejen i en enkelt etages bygning. med denne historie kan man måske argumentere for at de pågældende har lavet en så fatal fejl at det må få store konsekvenser, dels at have solgt billeder der ikke passer overens med historien, og dels at vildlede læserne af mediet.

Slutteligt vil jeg afslutte med, Børn har absolut INTET at gøre på et skadested!

Mvh
Daniel Mathiasen.
Fremhævet af Journalisten
Per Øxenholt
18.02.20 19:27
Christian Larsen.

Øxenholt foto kæmper ikke en lang sej kamp på Sjælland, vi køre stille og roligt og køre ikke til at vi vælger et par stykker ud og kører på.

Vi samarbejder rigtig fint med to andre medier på Sjælland og det hygger vi os med.

Og vi giver ikke billeder væk til medierne, vi tager prisen for dem og alle fotografer får deres løn hver 14 dag og det er fra alle de medejer vi sælger til.

Vi har Daniel og 3 andre fotografer i København og det er helt fint for os,
Vi står, ikke 4-8 mand fra Øxenholt på skadesteder vi er en. Og sådan skal det være.

Vi er medlem af Dansk Journalistforbund og meldte os i går ind i Pressenævnet.


Hvis jeg har en fotograf der træder ved siden af så vil jeg gerne vide det.

Per Øxenholt
Øxenholt foto
Fremhævet af Journalisten
Christian
18.02.20 21:49
Per øxenholt så kan du få lov at kontakte mig vil rigtig gerne snakke med dig☺️🙏
Fremhævet af Journalisten
Claus Fisker
18.02.20 23:23
Per Øxenholt - Du skriver I er medlemmer af Dansk Journalistforbund - betyder det dem du sende eller arbejder for jer ud er medlemmer af forbundet ?
Fremhævet af Journalisten
Allan Mortensen
19.02.20 02:36
At benævne folkene fra pressefoto dk og lignende firmaer som "fotografer" er vist i den bedre ende af humorskalaen. Det er ærlig talt respektløst overfor skaren af professionelle fagfolk i branchen.
Fremhævet af Journalisten
Dennis Hansen
19.02.20 03:22
Allan, hvad mener du?-Hvorfor kan pressefotos og ligne firmaer ikke bestegnes som fotografer? Det er et enhver hvor i kameraet spiller en vigtig rolle?

-Per øxenholt til dig vil jeg bare sige stor respekt til at du har 2-3 fotografer her på Sjælland, det syntes jeg er fedt. Jeg syntes det er fedt at i også kan dække her over? Men du skriver selv at Daniel er med som fotograf her over? Jeg her kigget på jeg Facebook side og kan se at det er ham man skal kontakte hvis man ønsker at opstarte på Sjælland, må gå udefra det er den benævnte fotograf som også har kommenteret her, den måde han skriver på, syntes du at det er god forretnings model? Syntes du at det han skriver er et godt ry for dig og dit firma? Han håner folk osv.
Hmm, jeg kommer selv for Jylland, og følger meget med på jeres side, men det kunne være jeg skulle søge til andre sider, hvis det er sådan nogle du har til og bestemme/ rekutere nye fotografer.

-Daniel
Misundelse er en grim ting....
Fremhævet af Journalisten
Per Øxenholt
19.02.20 08:14
Dennis Hansen

Jeg er ikke tilhænger af at man taler dårligt om ens kolleger, der er plads til alle.
112 billeder er jo noget alle vil se og det marked er blevet ret stort, bare se på tv der er så mange udsendelser om 112.

Fordelen for medierne er at de altid er sikre på billeder og her kan de så vælge de bedste for vi amatører laver ikke altid skarpe billeder og det gælder os alle.

Jeg fornemmer også det mest er i Kbh der er problemer jeg har nu i snart 20 år selv kørt i Østjylland og her har aldrig været problemer med hverken politi eller fotografer,
Her kan vi godt tippe en kollega og det går begge veje.

Per
Fremhævet af Journalisten
Dennis Hansen
19.02.20 11:20
Du siger selv du er tilhænger af at man ikke taler dårligt om ens kollegaer, men hvorfor kan du så acceptere at Daniel gør det?

Lige præcis som du fortælle med hensyn til hvordan de i behandler i hinanden i østJylland. Er grunden til at jeg følger jer.
Jeg siger ikke i er den eneste der sådan som Daniel men han er den eneste der skriver herinde så vidt jeg kan læse mig til.

Bare tænk over det inden de giver bagslag.
Fremhævet af Journalisten
Daniel Mathiasen
19.02.20 15:20
Jeg kan konstatere at jeg er blevet nævnt af en fra Presse-fotos.dk

helt fra starten af i denne debat, helt uden jeg er nævnt i selve kritikken, allerede her er der væsentlig grund til lige at dvæle lidt ved hvad årsagen mon kan være, jeg har det seneste døgn fulgt lidt med i udviklingen,
jeg gik ind i debatten netop fordi jeg på mystiskvis optrådte her, fordi jeg blev nævnt af en fra Presse-fotos.dk

jeg kan se nogle fra Presse-fotos.dk har taget det jeg skrev meget personligt, og jeg kan også konstatere at jeg skulle være misundelig,
jeg kan dog ikke lige få øje på hvad jeg skulle være misundelig på?
skulle det være at have folk der gør sig skyldig i Beredskabslovens §41 som Kenneth Meyer så fint fortalte i kritikken? - næh, har jeg ikke nogen grund til at være misundelig på.
skal jeg være misundelig på at man giver sine produkter ud, når man ikke sælge dem? - næh, det har jeg heller ikke grund til at være misundelig på.
ja nu er alle mulighederne så udtømte, hvad er det jeg skal være misundelig på?

jeg kan ligeledes konstatere jeg kritiserede, omend lidt skarpt, pressefotos' faglighed, eller mangel på samme. og jeg kan se Pressefotos' frivillige fotografer kritisere min personlighed, dermed kan jeg jo konstatere at Pressefotos ikke kan holde sig til det faglige, men går efter manden, og ikke efter bolden, det viser jo klart niveauet hos Mathias Øgendals skare af folk. dertil kan jeg konstatere at jeg åbenbart ikke kan kritiseres for min faglige kunnen ligesom jeg heller ikke kan kritiseres for min optræden på skadesteder.

jeg har altid sagt, min telefon er altid åben hvis nogen skulle mene vi havde noget at snakke om, jeg kan konstatere her 24 timer efter debatten gik i gang, at ingen fra Pressefotos har noget at snakke med mig om, da ingen har ringet, Selv Mathias Øgendal er velkommen, hvis han mener der er noget vi skal snakke om, men det er åbenbart ikke tilfældet, istedet vil i bruge til på at gå efter mig som person, på det grundlag kan jeg blot sætte mig tilbage, hente popcornene, og sige, Presse-fotos.dk , de er ikke kun underholdende når de tager billeder af de forkerte bygninger, de højner også underholdningsværdien bag et tastatur.

det skal i dog alligevel have tak for.
igen, Telefonen er åben hvis nogen skulle mene vi har noget at snakke om.

Mvh
Daniel Mathiasen
Fremhævet af Journalisten
Jan Rohwedder
19.02.20 18:43
En har spurgt mig om han måtte komme med hvis jeg skulle ud og fotografere en ulykke. Jeg kunne kun svare om han synes det var sjovt. Og selvfølgelig skal man da ikke slæbe andre med ud på sådan en opgave. Og gør man det, så skulle de i min veden ikke have lov til at være presse fotograf..Har da aldrig hørt noget ligende
Fremhævet af Journalisten
Martin Sylvest
19.02.20 22:16
Christian larsen, kunne du ikke uddybe lidt istedet for bare at postulere.
Din påstånd om at Kenneth Meyer skulle være “en af de mest respektløse fotografer” er grebet ud af den blå luft.
Jeg har selv arbejdet ved siden af Kenneth i rigtig mange år, og enda for et konkurrerende medie, og jeg har altid mødt en behagelig fyr. Jeg har på intet! Tidspunkt oplevet Kenneth som respektløs eller bemærket at han på nogen måde syntes han er hævet over noget som helst - snare tværtimod, han udfører sit arbejde som en ægte professionel som i den grad har respekt for det og dem han skildrer - noget jeg må sige ikke er tilfældet for de mange 112 hobbyfotografer der er dukket op de senere år - som F.eks pressefotos.dk, jegervildmedblåblink.dk, jegtarfamilenmedtilbiluheld.dk, sønnenskaldamedtildetmord.nu, jegdaterpågerningstedet.eu osv... osv...
Der er behov for der bliver strammet op, i første omgang kunne man jo se på hvorfor folk der tager familie, venner og hunden med på opgave overhovedet skal have et pressekort, fordi det er da ikke særligt professionelt.
Fremhævet af Journalisten
Filip Stadler
20.02.20 08:00
Sikke noget - hvis man sælger sine foto gennem som gennem billedbureauet Byrd så medvirker man også til et løn/betalings dumpende koncept og tænk hvis journalister skulle sælge deres artikler efter samme koncept.

Pludseligt vil en avis hellere købe gennem byrd til dumping pris fordi det jo billigere og fotografer uanset hvor de kommer fra får ikke den rette betaling i dette pris koncept.

Så kan de være sure over de andre er gode til at få solgt deres billeder i den konkurrence og have meninger om hvordan man bør opføre sig.
Fremhævet af Journalisten
Christian
20.02.20 18:41
Hej Per øxenholt kunne rigtig godt tænke mig at snakke med dig? Hvis du har tid,
Fremhævet af Journalisten
Per Øxenholt
22.02.20 15:16
Christian
Jamen jeg ved jo ikke, hvem du er men siden du ved alt om mig så har du jo nOk også mit tlf. nr eller min facebook så må du jo kontakte mig
Fremhævet af Journalisten
Per F.Paulsen
22.02.20 19:46
Byrd, Øxenholt, Pressefotos.dk. Er en og samme suppe, bestående af tidligere 112 hjemmeside død og ulykke “fotografer”, der nu leger pressebureuer. “Fotografens” billeder sælges til en fjerdedel af prisen uden kørsel.
Vil du kalde dig professionel hos Byrd så vinger man bare af i en rubrik vupti så er du rigtig fotograf ! Ja det brugte jeg så fire og et halvt år på !?
Og pressekort, no problemo bare udfyld en blanket på nettet og så er du både journalist og rigtig fotograf.
Vores redaktioner bør se på det her. Vi laver konstant historier om underbetalte udenlandske håndværkere og lastbilchauffører men når det kommer til vores egen branche så er det åbenbart noget andet.
Fremhævet af Journalisten
Per F. Paulsen
22.02.20 19:58
Byrd, Øxenholt, Pressefotos .dk er en og samme suppe.
Bestående af tidligere og nuværende 112 død og ulykke “fotografer” som nu leger pressebureauer.
“Fotografens” billeder sælges til en fjerdedel af prisen uden kørsel.
Vil du kalde dig professionel hos Byrd, så vinger man bare af i en rubrik vupti så er du rigtig fotograf ! Ja det brugte jeg så fire og et halvt år på !?
Og pressekort no problemo, bare udfyld en blanket på nettet og så er du både journalist og fotograf.
Vores redaktioner bør se på det her vi laver konstant historier om underbetalte udenlandske håndværkere og lastbilchauffører, men når det kommer til vores egen branche er det åbenbart noget andet.
Fremhævet af Journalisten
Per Øxenholt
23.02.20 08:54
Per Paulsen

Jeg kan sagtens se det fra din og andres side, men vil så også sige at der sker 20 112 sager i døgnet, og det tror jeg ikke mediernes egen fotografer har tid til at køre efter. Jeg ser nærmest aldrig en “rigtig” fotograf til 112 sager?

Vi køre jo på alle alarmer også de dårlige i kører kun på de store, og dem får i da også selv tit selv..

Men syntes da vi skal sætte os sammen og tale om det, jeg vil da også gerne have 3000 kr for et billede plus kørsel ;-)

Øxenholt
Fremhævet af Journalisten
Per F.Paulsen
23.02.20 16:05
så lad være med at dumpe priserne i et i forvejen presset marked. Det er jo helt unfair konkurrence med fotografer der lever af det.
Og dem jeg arbejder for er ikke bagud på den slags stof.
Beredskabet er da også træt af der kommer nogen og laver billeder til hver eneste ligegyldige alarm, som forøvrigt aldrig har nogens interesse.

Jeg står jo heller ikke hjemme i mit køkken og bager rundstykker og sælger dem for ti øre, bare fordi det er sjovt at bage.
Fremhævet af Journalisten
Jens Knight
23.02.20 17:13
@Per F.Paulsen : Tænk på hvor presset resten af det journalistiske marked ville være presset, hvis ikke alle medier var på overførselsindkomster i form af mediestøtten.
Hvis den forsvandt, så skulle du faktisk til at bage rundstykker i dit køkken.
Fremhævet af Journalisten
Per Øxenholt
23.02.20 19:12
Per Paulsen

Hvem dumper priserne? Hvem kører du for? Det ville være fint at fortælle det.

Den pris vi får må jo være den rigtige da der ikke er mange ører til forskel på hvad jeg tager og presse foto , Byrd, Local Eyes....... for øvrigt er der ikke mange fast ansatte fotografer der gider køre på 112 sager fordi der gælder det om at komme ud af døren lidt hurtigt både nat og dag..
Fremhævet af Journalisten
Per F. Paulsen
23.02.20 19:59
Det handler måske ikke så meget hvad i får men mere hvad “fotograferne” får, for et billede eller tv billeder.
Det er jo dem der har udgifterne til udstyr bil brændstof, og de skal vel også betale skat.
Byrd skriver selv proff fotograf pris, et still billede 225 kr video 450 kr og så skal skatten betales.
Fremhævet af Journalisten
Øxenholt
23.02.20 20:55
Ja nu gider jeg ikke ligge hele min forretnings plan ud her.. jeg betaler også til Diesel og hotelophold når jeg har nogen afsted og de har langt hjem.

Jeg kan afsløre at mine fotografer får en del mere end det Byrd tilbyder.

Og jeg lukker den her, det var slet ikke det at artiklen handlede om, den handlede om etik på et skade sted. Der har artiklen været god for det har givet en god debat og en opstramning hele vejen rundt er jeg sikker på.

Vi ses på vejen go aften til alle gæve fotografer amatører og proff
Fremhævet af Journalisten