search

Fotograferede Eriksens kollaps: Det går fra sport til at handle om liv og død

I sin 25 år lange karriere som sportsfotograf har Lars Rønbøg ikke oplevet noget så dramatisk, som da landsholdsspiller Christian Eriksen lørdag faldt om med hjertestop under kampen mod Finland

Sportsfotograf Lars Rønbøg har fået plads i det ene hjørne af banen i Parken, da det danske landshold lørdag aften spiller mod Finland.

Hjørnepladsen giver ham plads til at tage stillbilleder fra første parket til kampen, der kom til at handle om alt andet end det danske landsholds spil, da angriberen Christian Eriksen pludselig falder om på banen i slutningen af første halvleg.

Linsen er rettet mod Joakim Mæhle, da Lars Rønbøg fornemmer, at der er en spiller, der snubler eller falder ude i den ene side.

Lars Rønbøg skifter sit fokus og retter linsen over mod spilleren, der er faldet. Det er Christian Eriksen, der ligger alene på banen.

”Det er inden, der er nogen, der ved, hvad sker,” fortæller Lars Rønbøg.

Lars Rønbøg sender billedet direkte fra sit kamera til bureauet Getty Images.

Af en eller anden grund går det ikke igennem, og det er Lars Rønbøg taknemmelig for, da situationen udvikler sig, og det står klart, hvad der egentlig er sket. Christian Eriksen er ikke bare snublet eller faldet, men er faldet om med et hjertestop og skal have livreddende behandling midt på banen.

”Et eller andet sted går det ret hurtigt op for en, hvad der sker, men man tror ikke selv på det, fordi det først er, da holdkammeraterne danner ring om ham, og man kan se på reaktionen på dem, at det er ravruskende galt. Derfra går overvejelserne på, hvad man kan bringe af billeder,” fortæller Lars Rønbøg.

Handler om liv og død

Han er i de minutter ikke længere bare sportsfotograf, der gerne vil sende billeder med følelser. Billeder af glade spillere efter en scoring eller skuffelsen efter et brændt straffespark.

”Præmissen ændrer sig fra at handle om sport til at handle om liv og død. Man kan ikke sende billeder af hvad som helst i den situation,” siger Lars Rønbøg og tilføjer:

”Man skal tænke på både Eriksen selv, på familien, på holdet og på dem, der skal se på det. Billeder kan blive misbrugt, og det er en balancegang. Hverken Eriksen, familien eller landsholdet kan være tjent med at få vist hans ansigt i den situation.”

Lars Rønbøg ser reaktionerne hos både spillerne og publikum, mens Christian Eriksen får hjertemassage.

Holdkammeraterne slår ring om angriberen, og der bliver skærmet af med tæpper. Fotografen mærker sine egne øjne blive våde, mens han fortsætter med at arbejde. Han laver billeder, som han plejer. Nogle er tæt på, mens andre er længere væk. Billeder af tilskuere, lægen, der sidder over Christian Eriksen.

Lars Rønbøg har en 25 år lang karriere som sportsfotograf bag sig, og han har været vidne til flere skader og ulykker, men genoplivningen af Christian Eriksen er på et helt andet niveau. Også værre end engang i 1990’erne, hvor en cykelrytter kørte ud over en klippeskrænt, og ingen vidste, om han ville overleve. At der ikke var store online medier, gjorde også arbejdet anderledes dengang.

”Tiderne var anderledes. Vi fandt hurtigt ud af dengang, at han overlevede. Man sendte heller ikke fra kameraet, men havde tid til at komme i presserummet og fordøje det og havde fået oplysninger, om at han ville overleve,” siger Lars Rønbøg.

Flere af de 10 danske fotografer ved lørdagens kamp sender billeder direkte hjem. Lars Rønbøg har de seneste syv år arbejdet på den måde, at han er ude til en kamp, tager billederne og sender dem direkte til bureauet, som gør dem direkte tilgængelige for kunderne, der som oftest er nyhedsmedier, som også dækker kampene direkte. Derfor handler det om at holde tungen lige i munden, når det ikke længere er en fodboldkamp, der bliver taget billeder af, og de skal sendes direkte hjem.

”Vi udveksler nogle blikke og et par kommentarer. Vi var lige meget i tvivl om, hvad man skulle sende, men vi kører nogenlunde efter de samme etiske standarder, og jeg kan se, at de andre har været lige så skånsomme,” siger Lars Rønbøg.

”Jeg har ikke nogen skrupler over at tage billederne. Så længe de bare er på mit kamera, gør de hverken skade eller gavn. Problemet kan opstå, når man vælger at sende billederne.”

Vil vise holdkammeraternes indsats

Det vigtige for fotografen er ikke at få sendt billeder af Christian Eriksens ansigt. Ingen ved på det tidspunkt, om han kommer til at overleve, eller hvad der er årsag til hans kollaps på banen, og Lars Rønbøg beslutter sig for ikke at gå for tæt på med kameraet.

”Det første rigtige billede, jeg sender, er et oversigtsbillede med afdækning med tæpper, så man får en fornemmelse af, at det ikke er godt, men der er ikke konkrete detaljer. Man kan se spillere, der står foran og er kede af det. Det kan heller ikke nytte noget, at man siger, at alt er for følsomt. Der er også mange mennesker, der skal have en melding, og som skal have noget ind, man kan håndtere.”

Der er heller ikke nogen grund til at sende billeder af kærestens ansigt, mens hun står på midterlinjen omgivet af Kasper Schmeichel og Simon Kjær.

”Jeg har mange, mange billeder af kæresten ved midterlinjen, som jeg er i tvivl om, hvorvidt man skal kunne se hendes ansigt og reaktion. Jeg ender med at sende billeder af Schmeichel og Kjær, fordi det viser deres reaktion.”

Meldingen om, at Christian Eriksen ser ud til at klare sig og er i stabil tilstand, får Lars Rønbøg til at se sine billeder igennem igen og sende nogle flere.

”Så sender jeg også nogle billeder af spillerne, der står inde over ham, men hvor man ikke kan se hans ansigt. Det er for at vise holdkammeraternes indsats.”

”Vi deler ikke ukritisk”

Lars Rønbøg endte med mange billeder, han ikke ville have. Billeder, der gik for tæt på. Men ud over de første nærbillede af Christian Eriksen, som ikke gik igennem, sendte han ikke nogen billeder til Getty Images, som han ikke kan stå inde for, og han har i går delt sine etiske overvejelser i en tråd på Twitter.

”Jeg har lavet den tråd, fordi jeg gerne ville af med nogle af de ting, jeg oplevede. Og fortælle om, hvad vores rolle er derinde, og hvilke overvejelser vi som fotografer gør os. Det er også for at aflive en myte om, at vi bare fotograferer og deler ukritisk,” siger Lars Rønbøg.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen