search

Politiken og Børsen snydt af løgn om vandpiber på fly

Politiken og Børsen hoppede på en fuphistorie om vandpiber, der pludselig blev tilladt af et flyselskab. Ingen af dem tjekkede kilden. Men efter Journalistens henvendelse har Politiken slettet artiklen. Børsen har i stedet skrevet "dementi" i overskrift og indledning: »Vi er ikke et nyhedssite, der bare sletter vores bommerter.«
Nu kan du snart ryge vandpibe i flyet. I hvert fald hvis du flyver på business class eller 1. klasse med flyselskabet Emirates.

Den nyhed har spredt sig som en steppebrand til en lang række nyhedsmedier over hele verden. Danske Børsen og Politiken har også bragt artikler om sagen på deres netaviser.

Men historien er det pure opspind. Den stammer fra satiresitet Pan-Arabian Enquirer, der lagde den opdigtede historie på nettet i lørdags. De krydrede den med fotos fra rejseselskabet, som de havde redigeret ved at sætte vandpiber ind hist og her.

Løgnehistorien har ramt en lang række internationale nyhedssites. Og i forgårs kom den til Danmark. Børsen havde fundet historien hos nichesitet Bornrich.com, som igen havde fundet den på satiresitet uden at opdage, at det var for sjov. Børsen var ikke gået til førstekilden.

Historien rejste videre i den danske citatmølle, da politiken.dk i Turen Går Til-sektionen lavede en citathistorie på Børsens historie – igen uden at gå til førstekilden.

Ingen gik til førstekilden

Begge de to danske aviser beklager fejlen.

Hvordan er det sket, at historien er endt på Børsens hjemmeside?

»Fejlen er sket, fordi vi citerer sitet Bornrich.com, som vi har brugt mange gange og normalt kan have tillid til. Men denne gang er de blevet snydt. Det havde de ikke opdaget, og det havde vi heller ikke,« siger Børsens nyhedschef, Jørgen Andresen.

Men gik I selv til førstekilden?

»Nej, det gjorde vi ikke. Det er en klassisk online-fejl, at vi tager historien fra en kilde, vi tror er troværdig. Men man skal altid huske, at hvis historien er i to led, så tager det ikke mange sekunder at tjekke. Det er en klar fejl, og vi ligger, som vi har redt.«

Hvad vil I gøre anderledes for at undgå, at det sker igen?

»Som man altid gør: Vi bliver klogere. Vi skal holde på den sunde fornuft og skepsis over for historier, der virker helt vilde. Og så skal vi selvfølgelig altid gå til hovedkilden, hvis vi kan. Havde vi gjort det, så havde vi opdaget, at det var et satiresite,« siger Jørgen Andresen.

Det er en fejl-klassiker

Også hos Politiken har man røde ører. Her er det redaktionschef Anette Claudi, der har ansvaret for Turen Går Til-delen af politiken.dk.

Hvordan er det her sket?

»Vi har læst Børsen og stolet for meget på det, vi anser for at være et troværdigt medie. Vi skulle selvfølgelig have tjekket kilden. Vi går faktisk ind og tjekker Børsens kilde, men vi går ikke videre til tredje led. Det er selvfølgelig både dumt og alt muligt andet – især når historien nærmest er for god til at være sand. Det er en fejl-klassiker, men det er selvfølgelig ingen undskyldning.«

Er det i orden, at I ikke tjekker førstekilden?

»Nej, det er det ikke. Det er nok hverken første eller sidste gang, det sker i dansk journalistik, men det er ingen undskyldning. Der er kun én ting at sige: Det er ikke i orden, og vi burde tjekke,« siger Anette Claudi.

Journalisten har også været i kontakt med Bornrich.com, som altså var Børsens kilde til historien. Her beklager man også. De forsøgte at indhente en kommentar fra flyselskabet, men lykkedes ikke med at komme igennem. Derfor skrev de bare historien.

»Vi vil nu opdatere historien og tilføje en disclaimer om, at vi forsøgte at kontakte Emirates inden offentliggørelse, og at historien er usand,« udtaler en medarbejder til Journalisten. Hun vil dog ikke citeres ved navn.

Børsen retter, Politiken sletter

Én ting er, at de to danske aviser har begået en fejl. Noget andet er, hvordan de retter den over for læserne.

Her er der tilsyneladende stor forskel på Børsen og Politiken.

I skrivende stund er rubrikken på Børsen historie: ”Dementi: Bab på vandpiben på business class”. Rubrikken er rettet, efter Journalisten henvendte sig til avisen. Artiklen har også fået en ny indledning:

(Dementi: Hele denne historie har siden offentliggørelsen vist sig at være et falsum. Der er således ikke tale om, at Emirates giver mulighed for at ryge vandpibe om bord på A380 flåden. Børsens kilde bornrich.com havde historien fra satiresitet panarabiaenquirer.com. Børsen har beklageligvis ikke tjekket originalkildens ægthed.)

Jørgen Andresen forklarer Børsens regler for rettelser.

»Vi skriver simpelthen i rubrikken og i indledningen, at det er et dementi. Vi er jo nødt til at trække historien tilbage. Vi skriver også, hvorfor vi dementerer den, og hvad vi har gjort galt. Vi er ikke et nyhedssite, der bare sletter vores bommerter. Vi er nødt til at skrive, at vi er blevet snydt,« siger Børsens nyhedschef.

Derfor har Politiken fjernet historien

Politiken har i stedet fjernet artiklen fra sitet.

Hvorfor har I valgt at fjerne historien?

»Fordi den ikke er sand. Hvis vi lader den ligge, giver det ikke nogen som helst mening at skrive, at den ikke er sand. Den mulighed, man har på nettet og ikke på print er, at man kan fjerne det. Det har vi valgt at gøre,« siger Anette Claudi.

Men hvad med alle de læsere, der allerede har læst historien. Hvordan skal de vide, at den ikke er sand?

»Ja, det kan du selvfølgelig have en pointe i. Det må jeg overveje, hvad vi gør ved,« siger hun.

Det er langtfra første gang, en satire-historie fra et udenlandsk medie slipper igennem nåleøjet til danske læsere. Journalisten skrev så sent som i går om en anden historie. Her var det et svensk satiresite, der havde opdigtet en historie om en mand, der var død efter at have dyrket sex med en bikube. Historien slap igennem til Dagens.dk samt flere medier i England og USA.

Journalisten har i øvrigt forgæves forsøgt at få en kommentar fra flyselskabet Emirates. Men hverken det danske kontor, det britiske kontor eller kontorerne i De Arabiske Emirater har kunnet sætte os i forbindelse med en medarbejder, der ønsker at udtale sig. I hjemlandet De Forenede Arabiske Emirater er fredag imidlertid en fridag. Vi venter på, at selskabet vender tilbage.

Kommentarer
1
Jens Hansen
18.05.13 14:05
Journalister der bliver snydt
Journalister der bliver snydt, fordi de bare ukritisk skriver af fra andre medier som også ukritisk har skrevet af. Det må uden tvivl være første gang i verdenshistorien, at den slags er sket. For journalister er jo nogle af de mest kildekritiske og undersøgende mennesker, der overhovedet findes.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen