
Tjernobyl er kommet på manges læber igen, efter at HBO-serien 'Chernobyl' har hittet. Billedet her er fra byen Pripyat i Ukranie, som har stået øde hen siden ulykken på atomkraftværket i 1986. Genya Savilov/AFP/Ritzau Scanpix
”Turister i g-streng tager selfies foran Tjernobyl”.
Sådan lød en del af den rubrik, Politiken bragte om en ny bølge af katastrofeturister og influencere fra Instagram, der tog udfordrende billeder ved atomkræftværket Tjernobyl.
Men historien har vist sig at være forkert.
Det ene billede, taget af en model og delt på Instagram-profilen nz.nik, var godt nok geotagget, så det lignede, det var fra Tjernobyl.
Det vil sige, at modellen havde angivet på Instagram-opslaget, at det var fra den ukrainske spøgelsesby Pripyat, som ligger i Tjernobyl-ulykkens dødszone.
Men modellen var slet ikke i Tjernobyl. Hun havde blot angivet det. Det havde hun, fordi byen er blevet enormt populær, efter at HBO har lanceret en stor tv-serie, ‘Chernobyl’, om atomulykken på atomkraftværket i 1986.
Men ifølge det britiske medie inews.co.uk var billedet i virkeligheden taget i Novosibirsk. Det har modellen ifølge mediet forklaret til det russiske medie life.ru, og hun har ligeledes i et opfølgende opslag på sin Instagram skrevet, at det ikke var taget i Tjernobyl.
Og det andet billede af en ung, kvindelig model, taget af profilen golden_aukse, var heller ikke fra Tjernobyl. Det er i stedet fotograferet i en nedlagt forlystelsespark i Litauen. Alligevel brugte Politiken det som et eksempel på Instagram-turister, der tager billeder i Tjernobyl for at få opmærksomhed.
”Det er bare pisse irriterende og frustrerende at lave den slags fejl,” siger Mette Davidsen-Nielsen, kulturredaktør på Politiken.
Overtog fejl fra internationale medier
Ifølge Mette Davidsen-Nielsen bragte Politiken historien, fordi den i forvejen var bragt i flere internationale medier. Ifølge medierne skulle katastrofeturister og instagrammere flokkes til byen Pripyat i Ukranie, hvor kraftværket ligger, på grund af HBO-serien ’Chernobyl’.
”Det er en historie, vi ser i flere medier, og så overtager vi den fejl,” siger Mette Davidsen-Nielsen.
Er I hoppet for hurtigt med på den her historie, eller har I ikke researchet den godt nok?
”Vi får spændt den for hårdt op, og så viser det sig, at der er noget, der ikke holder på geotaggingen, og så laver vi den om. Vi skulle have været mere kritiske over for historien,” siger hun og uddyber:
”Det er svært med internationale historier at sige, præcis hvad vi skal gøre researchmæssigt. På mindre noter som denne læner vi os hver dag op ad internationale medier, hvor vi ikke selv laver researchen,” siger kulturredaktøren.
Deklarerer kun rettelse i bunden af artikel
Efter Journalistens henvendelse har Politiken ændret rubrikken, underrubrikken og teksten på historien. Rettelserne er deklareret i en note i bunden af artiklen.
”Der er stadigvæk substans i historien i den forstand, at det er rigtigt, at den her form for turisme finder sted, og at der bliver taget billeder dernede, som får hårde reaktioner. Men vi har selvfølgelig rettet historien til,” siger Mette Davidsen-Nielsen.
Hvorfor har I ikke skrevet i rubrikken eller underrubrikken, at I har rettet artiklen?
”Det er den faste form på Politiken. Historien er rigtig nu. Det er den tidligere version, der er forkert,” siger hun.
Men der er vel nogen, som kan have læst den første artikel, som er forkert, der ikke ser rettelsen. Bør I ikke overveje at gøre det nogle gange?
”Så skal du helt op i de historier, hvor det er så substantielt, at vi ville lave en selvstændig historie om fejlen,” siger hun.
Forsøgte ikke at kontakte de kritiserede
Instagrammerne har fået skarp kritik for deres billeder. Det har også de instagrammere, som slet ikke har taget billeder i Tjernobyl. Flere mener, at deres billeder er usmagelige.
I Politikens artikel bliver der også rejst kritik af tendensen. I artiklen refererer Politiken kritik fra ‘Chernobyl’s manuskriptforfatter, Craig Mazin.
It's wonderful that #ChernobylHBO has inspired a wave of tourism to the Zone of Exclusion. But yes, I've seen the photos going around.
If you visit, please remember that a terrible tragedy occurred there. Comport yourselves with respect for all who suffered and sacrificed.
— Craig Mazin (@clmazin) June 11, 2019
Ligeledes citerede Politiken i den oprindelige artikel kritik af modellen, der var fotograferet i g-streng.
”Det er det mest sørgelige og respektløse, jeg har set på internettet,” citerede Politiken “en bruger” for.
Politiken har på trods af den kritik ikke henvendt sig til instagrammerne i forsøget på at få en kommentar eller researche historien.
Der bliver rejst en skarp kritik, burde I ikke have kontaktet dem?
”Havde vi lavet det til en større historie, havde vi gjort det. Hos os er dette en note. Det er relativt,” siger Mette Davidsen-Nielsen.
Men længden ændrer vel ikke på, at de får kritik?
”Det er hele tendensen, der får kritik, og så giver vi eksempler på det fænomen, der bliver kritiseret. Det er ikke noget, hvor vi har udvalgt en form med opfølgende interview. Men eksemplerne var forkerte, og derfor skal vi rette det,” siger hun.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.