search

”Mand boller bikube”-historie fuppede medier

En række udenlandske medier har fortalt, at en svensker døde efter sex med en bikube. Men historien er løgn og fra et satire-site. Danske Dagens.dk bragte også historien. »Det går nogle gange meget stærkt, men det er ingen undskyldning. Det må ikke ske,« siger ansv. chefredaktør Holger Madsen

I går morges kunne amerikanske lyttere i Missouri angiveligt høre en svensk nyhed af den mere kuriøse slags. En svensk mand var angiveligt fundet død med 146 bistik på sin krop, heraf 54 på kønsdelene. Manden havde dyrket sex med en bikube og blev fundet af sin nabo, der først troede, det var et hval-kadaver, fordi kroppen var så opsvulmet.

Men historien er ren løgn. Den er opfundet af Nyheternasverige.se, som svarer til danske satiresites som Rokokoposten eller Heltnormalt.dk.
Ikke desto mindre er den blevet citeret af talrige medier i England og USA. Det danske webmedie Dagens.dk hoppede også på løgnehistorien og skrev den, som om den var sand.

Hvordan slap den igennem?

»Vi gennemtrawler mange udenlandske medier hele tiden for at se, hvad der er værd at bringe videre til de danske brugere. Det var faktisk mig, der fandt den. Og det er jo en fejl, der ikke må ske,« siger ansv. chefredaktør Holger Madsen.
Han fortæller, at fejlen består i, at Dagens.dk citerede nyheden fra et amerikansk medie.

Hvorfor gik I ikke til den svenske hovedkilde?

»Det kan jeg ikke svare dig på, det er en fejl. Det går nogle gange meget stærkt, men det er ingen undskyldning. Det må ikke ske.«

Over 3.000 likes til løgnehistorie

Historien blev lagt på i aftes, og her til morgen har Dagens.dk opdateret den. I første omgang med en kort formulering til sidst om, at historien har vist sig at være opspind. Og siden er artiklen skrevet om, så det fremgår hele vejen igennem, at der er tale om en kuriøs – men usand – historie.

Alligevel nåede historien, inden den blev rettet, at tiltrække over 3.000 Facebook-likes hos Dagens.dk, ligesom der er efterladt 34 kommentarer.

Holger Madsen fortæller, at det er lettere for en historie i den kuriøse afdeling at smutte igennem, som bihistorien har gjort – end hvis det fx er en historie om politik med store samfundspolitiske konsekvenser.

»Vi må bare erkende, at det går lettere med de kuriøse historier. Jeg tror ikke, det er anderledes hos andre medier. Men det er ingen undskyldning, for alt det, vi laver, skal være i orden. Det er et spørgsmål om troværdighed hver gang.«

Svenskere snød også med dværg-historie

Hvad vil I gøre anderledes fremover?

»Man lærer jo af sådan en fejl. Vi har snakket meget om det her til morgen, og vi skal selvfølgelig have strammet op og være mere opmærksomme. Her må vi bare lægge os fladt ned og sige undskyld,« siger Holger Madsen.

Svenske satirikere har været på spil før i danske medier. I januar sidste år var det bl.a. Ekstra Bladet og TV 2, der hoppede på historien om en seksuelt frustreret dværg, der gik amok i Stockholms gader, imens han onanerede op ad biler. Den kom fra et andet svensk satire-site, Nyheterna24.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen