search

Politiken bringer historie om, at Politiken blev fuppet

»Det er ikke dagens mest stolte historie, men den er vigtig,« siger redaktionschef Anette Claudi, efter at politiken.dk i dag har bragt en historie om, at avisen blev fuppet i sidste uge - og bragte en nyhed, der var løgn

»Det er ikke dagens mest stolte historie, men den er vigtig.«

Sådan siger redaktionschefen for Forbrug på Politiken, Anette Claudi, til Journalisten i dag. Politiken.dk lagde her til formiddag artiklen ”Ingen vandpiber om bord hos Emirates” på nettet. Her beklager redaktionen, at de hoppede på en fuphistorie uden at tjekke kilden.

"Vi beklager, at vi ikke tjekkede førstekilden," lyder det.

Artiklen kommer, efter at Journalisten i fredags kunne fortælle, at både Politiken og Børsens netaviser havde viderebragt en historie, der var det pure opspind. Historien om, at flyselskabet Emirates ville indføre vandpiber om bord, stammede fra et arabisk satiresite.

Børsen valgte fredag at rette og dementere historien, mens Politiken blot slettede artiklen.

Forsinket på grund af pinsen

I dag fortæller Anette Claudi, at det er på grund af pinseferien, at der først bliver bragt en berigtigelse i dag. Samtidig forklarer hun, hvorfor den oprindelige artikel er væk og altså erstattet af en ny.

»Det er heldigvis meget sjældent, at vi bringer fuphistorier. Normalt kan det ske, at en del af en artikel er forkert, og så sletter vi selvfølgelig ikke hele artiklen, men retter – og skriver, hvad vi har rettet. Men når vi vælger at slette artiklen her, så er det, fordi der intet er i den historie,« siger Anette Claudi.

I Politikens egne etiske regler står der:
”Hvad angår politiken.dk, vil rettelser ske løbende. Hvis der er tale om større faktuelle og/eller meningsforstyrrende fejl, skal det nævnes i bunden af artiklen på hjemmesiden, at artiklen er blevet rettet, og der skal bringes en forklaring på, hvad der er blevet rettet.”

Men Anette Claudi forklarer, at når selve historien bygger på en løgn, må politiken.dk gøre en undtagelse og slette artiklen.

»Det er hele præmissen for historien, der ikke eksisterer. Derfor sletter vi den og har så lavet en ny. Det er meget sjældent, at den slags sker. Der skal gå mange år, før det sker igen,« siger hun.

Skete også med løgn om natklubber

Læsernes Redaktør på Politiken, Bjarne Schilling, uddyber over for Journalisten.

»Hvis der er tale om rene bagateller, retter vi i teksten og skriver i bunden af artiklen, hvad der er rettet. Men hvis det er grueligt galt, så laver vi en ny selvstændig historie om, at vi er blevet fuppet,« siger han.

Schilling henviser til et andet eksempel på en røverhistorie, som Politiken kom til at viderebringe som en reel nyhed.

»Vi hoppede for nylig på limpinden med en historie om en ny natklub kun for smukke mennesker. Der lavede vi en selvstændig historie på, at vi var blevet narret.«

Du kan læse Politikens nye artikel om fuphistorien her.

Kommentarer
1
Jens Hansen
21.05.13 22:34
Nu mangler vi så bare, at
Nu mangler vi så bare, at Politiken erkender at den i årtier har løjet om socialisme og indvandringens konsekvenser.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen