Politiken.dk mistede hver anden læser på ’sort skærm-mandag’

Resten valgte at oprette en brugerprofil for at få adgang til det nye site. Et positivt resultat, mener Bo Lidegaard: »Vi udlægger det sådan, at vi har nogle brugere, som ikke så let lader sig stoppe,« siger han. Fremover kan læsere, der ikke er logget ind, kun læse fem gratis artikler om måneden  

Det var et helt nyt politiken.dk, de danske mediebrugere vågnede op til mandag morgen. På avisens digitale forside blev de mødt af en sort skærm med ordene ”det er helt sort, hvis du ikke har en profil”.

Ville man som bruger have adgang til avisens artikler, skulle man altså oprette en brugerprofil og logge ind.

Den sorte skærm varede dog kun et døgn. Den var ment som en gimmick, der skulle markere, at det er nye tider på politiken.dk, fortæller avisens chefredaktør, Bo Lidegaard. Allerede dagen efter indførte politiken.dk et lille kryds, der gør, at brugerne nu kan klikke den sorte skærm væk og se avisens forside uden at registrere sig og logge ind.  

»Det var et ønske om at markere meget tydeligt for vores brugere, at vi har åbnet en ny side. Og at vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at invitere brugerne indenfor,« fortæller Bo Lidegaard.  

Halvdelen loggede ind

Politiken vil ikke oplyse de eksakte tal, men Bo Lidegaard fortæller, at mandagens sort skærm-stunt fik omkring hver anden af de brugere, der havde klikket sig ind på politiken.dk, til at oprette en brugerprofil.

»Omkring halvdelen af dem, som ramte den sorte mur, gik videre ind i vores univers,« siger han.

Men man kan vel også se det sådan, at I mistede halvdelen af mandagens potentielle læsere? De forlod bare siden igen uden at logge ind.

»Ja, det gjorde de i hvert fald første gang, de kom ind på siden. Men det interessante spørgsmål er jo, hvad de ville gøre anden gang, de kom ind på siden og blev mødt af login-muligheden,« siger Bo Lidegaard, som er glad for resultatet af mandagens stunt:

»Vi udlægger det sådan, at vi har nogle brugere, som ikke så let lader sig stoppe. Vi har det privilegium at have nogle brugere, der er meget interesseret i at forstå og høre og læse. Det viser et engagement, som jeg synes er opmuntrende,« siger han.

Skræddersyet indhold til den enkelte læser

Fremover vil det være sådan, at man som ”anonym” ikke-registreret læser på politiken.dk kun har adgang til fem gratis artikler om måneden. Logger man ind, får man til gengæld adgang til 15 artikler uden at betale.

Hvorfor er de oplysninger, I får fra folk, der logger ind, så meget værd, at I gerne forærer 10 artikler gratis væk for dem?

»Fordi det giver os mulighed for at give en forbedret brugeroplevelse, som vi ikke kan give de anonyme. Det kan være anbefalet stof særligt baseret på den enkelte læsers interesser, det kan være muligheden for at gemme artikler, for at følge specifikke profiler på avisen osv.,« siger Bo Lidegaard.  

Han understreger dog, at det stadig er Politiken, der udvælger de historier, som ligger på forsidens top og det sådkaldte ’fast track’ med korte nyheder i højre side. Kun i sektionen ’Din Strøm’ vil man som bruger blive præsenteret for de artikler, der på baggrund af en algoritme er prioriteret specifikt ud fra ens interesser.

»Skræddersyningen er altså en ekstra funktion og ikke noget, der træder i stedet for vores prioritering af stoffet,« siger Bo Lidegaard.

En kunst at holde fast i flygtige læsere  

Som en del af relanceringen vil politiken.dk fremover mindske det samlede antal af artikler på sitet. Til gengæld skal der skrues op for den egenproducerede journalistik, fortæller Bo Lidegaard:

»Baggrunden er jo, at vores uden sammenligning største konkurrent er gratis og bliver ved at være det; nemlig DR. På det marked kan vi kun overleve, hvis vi skiller os ud og leverer nyheder, som er mere unikke og mere genererede af os selv. Vi bliver nødt til at komme væk fra en situation, hvor mange brugere oplever, at det, de får her, lige så godt kunne være alle mulige andre steder,« siger han.

Men kan det ikke blive svært at lokke nye kunder ind i butikken, når man skal klikke en sort skræm væk for overhovedet at se på forsiden, hvad man går glip af?

»Jeg er sikker på, at hvis den journalistik, vi har på vores site, er god nok, så vil folk også gå derhen. Men kunsten bliver selvfølgelig på én gang at opbygge mere loyalitet fra dem, som virkelig vil os – og samtidig at holde kontakten til de mere flygtige læsere. Og det kan sagtens være, vi justerer på den balance, efterhånden som vi høster erfaringerne,« siger Bo Lidegaard.