search

Politiken.dk mistede hver anden læser på ’sort skærm-mandag’

Resten valgte at oprette en brugerprofil for at få adgang til det nye site. Et positivt resultat, mener Bo Lidegaard: »Vi udlægger det sådan, at vi har nogle brugere, som ikke så let lader sig stoppe,« siger han. Fremover kan læsere, der ikke er logget ind, kun læse fem gratis artikler om måneden  

Det var et helt nyt politiken.dk, de danske mediebrugere vågnede op til mandag morgen. På avisens digitale forside blev de mødt af en sort skærm med ordene ”det er helt sort, hvis du ikke har en profil”.

Ville man som bruger have adgang til avisens artikler, skulle man altså oprette en brugerprofil og logge ind.

Den sorte skærm varede dog kun et døgn. Den var ment som en gimmick, der skulle markere, at det er nye tider på politiken.dk, fortæller avisens chefredaktør, Bo Lidegaard. Allerede dagen efter indførte politiken.dk et lille kryds, der gør, at brugerne nu kan klikke den sorte skærm væk og se avisens forside uden at registrere sig og logge ind.  

»Det var et ønske om at markere meget tydeligt for vores brugere, at vi har åbnet en ny side. Og at vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at invitere brugerne indenfor,« fortæller Bo Lidegaard.  

Halvdelen loggede ind

Politiken vil ikke oplyse de eksakte tal, men Bo Lidegaard fortæller, at mandagens sort skærm-stunt fik omkring hver anden af de brugere, der havde klikket sig ind på politiken.dk, til at oprette en brugerprofil.

»Omkring halvdelen af dem, som ramte den sorte mur, gik videre ind i vores univers,« siger han.

Men man kan vel også se det sådan, at I mistede halvdelen af mandagens potentielle læsere? De forlod bare siden igen uden at logge ind.

»Ja, det gjorde de i hvert fald første gang, de kom ind på siden. Men det interessante spørgsmål er jo, hvad de ville gøre anden gang, de kom ind på siden og blev mødt af login-muligheden,« siger Bo Lidegaard, som er glad for resultatet af mandagens stunt:

»Vi udlægger det sådan, at vi har nogle brugere, som ikke så let lader sig stoppe. Vi har det privilegium at have nogle brugere, der er meget interesseret i at forstå og høre og læse. Det viser et engagement, som jeg synes er opmuntrende,« siger han.

Skræddersyet indhold til den enkelte læser

Fremover vil det være sådan, at man som ”anonym” ikke-registreret læser på politiken.dk kun har adgang til fem gratis artikler om måneden. Logger man ind, får man til gengæld adgang til 15 artikler uden at betale.

Hvorfor er de oplysninger, I får fra folk, der logger ind, så meget værd, at I gerne forærer 10 artikler gratis væk for dem?

»Fordi det giver os mulighed for at give en forbedret brugeroplevelse, som vi ikke kan give de anonyme. Det kan være anbefalet stof særligt baseret på den enkelte læsers interesser, det kan være muligheden for at gemme artikler, for at følge specifikke profiler på avisen osv.,« siger Bo Lidegaard.  

Han understreger dog, at det stadig er Politiken, der udvælger de historier, som ligger på forsidens top og det sådkaldte ’fast track’ med korte nyheder i højre side. Kun i sektionen ’Din Strøm’ vil man som bruger blive præsenteret for de artikler, der på baggrund af en algoritme er prioriteret specifikt ud fra ens interesser.

»Skræddersyningen er altså en ekstra funktion og ikke noget, der træder i stedet for vores prioritering af stoffet,« siger Bo Lidegaard.

En kunst at holde fast i flygtige læsere  

Som en del af relanceringen vil politiken.dk fremover mindske det samlede antal af artikler på sitet. Til gengæld skal der skrues op for den egenproducerede journalistik, fortæller Bo Lidegaard:

»Baggrunden er jo, at vores uden sammenligning største konkurrent er gratis og bliver ved at være det; nemlig DR. På det marked kan vi kun overleve, hvis vi skiller os ud og leverer nyheder, som er mere unikke og mere genererede af os selv. Vi bliver nødt til at komme væk fra en situation, hvor mange brugere oplever, at det, de får her, lige så godt kunne være alle mulige andre steder,« siger han.

Men kan det ikke blive svært at lokke nye kunder ind i butikken, når man skal klikke en sort skræm væk for overhovedet at se på forsiden, hvad man går glip af?

»Jeg er sikker på, at hvis den journalistik, vi har på vores site, er god nok, så vil folk også gå derhen. Men kunsten bliver selvfølgelig på én gang at opbygge mere loyalitet fra dem, som virkelig vil os – og samtidig at holde kontakten til de mere flygtige læsere. Og det kan sagtens være, vi justerer på den balance, efterhånden som vi høster erfaringerne,« siger Bo Lidegaard.

Kommentarer
13
Lars Michael Sørensen
11.03.15 15:01
De mistede vel ikke nogen?
De mistede vel ikke nogen? Der var bare kun halvt så mange kunder i butikken, som der ellers ville være.

Hvilket også giver god mening. Det var en temmelig dum kampagne, som ikke alene stødte gratisterne fra sig, den generede også de betalende abonnenter unødigt meget.
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
11.03.15 17:44
Kære Bo Lidegaard

Kære Bo Lidegaard

Hvorfor sættter i ikke bare betalingsspærre på det hele.

Så vil det vise sig, hvor læseværdig Politiken er på nettet.


Venlig hilsen
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten
Christian Ehlers
12.03.15 09:57
Politiken generer sine
Politiken generer sine betalende abonnenter med et dumt kampagnestunt. Jeg har abonnement på papir-Politiken, men jeg kommer ikke til at logge ind på pol.dk. Dels er det utrolig besværligt på tværs af mine forskellige enheder, og og dels har jeg et generelt ønske om anonymitet. Jeg føler at Politiken har fravalgt mig som læser online, ved at lave log-in besvær og sort skærm.
Fremhævet af Journalisten
Ming Lu
12.03.15 15:38
Har du en Facebook/Twitter
Har du en Facebook/Twitter/Linkedin profil Christian?

Vil du hellere give dine personlige oplysninger til en amerikansk virksomhed, der fungerer under amerikansk lovgivning eller Politiken, der ejes af JPPOL, som trods alt stadigvæk er i danske hænder?
Fremhævet af Journalisten
Sune Andreasen
12.03.15 15:51
Jeg tænker at Politiken har
Jeg tænker at Politiken har dummet sig, og selv smidt halvdelen af sin trafik væk. Godt for Pol.dk at kampagnen kun var en enkelt dag - hvis læserne var forsvundet med samme ratio..
Fremhævet af Journalisten
Mikael Nielsen
13.03.15 05:34
Hvis Politiken hellere vil
Hvis Politiken hellere vil have få læsere end mange - så er de på rette vej. Personligt er det for mig ikke noget større tab, ikke længere at slå et smut forbi politiken.dk for at se overskrifter. De fleste handlede jo alligevel bare om københavnerfester, speltbrød, sure karrierekvinder og Lidegaards ulidelige vrøvlerier.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
13.03.15 08:08
Jeg er en af dem som har
Jeg er en af dem som har droppet Politiken.dk, dels fordi der er en bindingsperiode i deres abonnementbetingelser, og fordi de er udformet så de er ugennemskuelige.

Det er i øvrigt maksimalt 5% af artiklerne på Politiken.dk som har min interesse, og derfor ville jeg foretrække en pay-per-view løsning, hvor jeg kun betaler for de artikler som jeg vælger at læse.

Og så vil jeg sige, at jeg under ingen omstændigheder vil betale for at læse nyheder, dem vil jeg nemlig altid kunne få gratis på Internettet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Baltzer
13.03.15 09:21
I årevis har vi brokket os
I årevis har vi brokket os over, at medierne ikke tør gøre noget nyt. De gør bare som New York Times eller som alle de andre.

Stor respekt for, at Politiken tør springe ud i noget, de formentlig vidste ville udløse en masse brok - især fra dem, der ikke kan klare, når der sker noget nyt. Når kaffedåsen ikke længere står, hvor den plejer.

Måske bliver det en succes, måske gør det ikke. Vi bliver aldrig klogere på, hvilken vej den digitale udvikling skal gå, hvis ingen tør prøve teorierne af i praksis af økonomiske eller andre hensyn.
Fremhævet af Journalisten
Mikael Nielsen
13.03.15 15:52
Ulrik: det handler ikke om,
Ulrik: det handler ikke om, at der ikke må ske noget nyt. Hvis du gider betale, oprette dig og logge ind for at læse endnu en artikel om destortion eller speltbrød så fred være med et. Men jeg gider ikke. Jeg finder bare et andet sted, at læse mine nyheder.
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Baltzer
13.03.15 16:16
Mikael, det er en unfair
Mikael, det er en unfair karakteristik af Politiken, at de kun skriver om Distortion og speltbrød. Der bliver også anmeldt flødeboller med jævne mellemrum, ligesom du som læser konstant skal forkæles med debatindlæg fra gammelkloge studerende, der som regel indledes med sætningen "Min generation af unge er XYZ" eller "Flere og flere på min alder".

Al spøg til side, så er jeg ikke selv blevet skræmt væk - er godt tilfreds. Om et par uger er det hverdag igen, og så finder vi noget andet, vi kan hidse os op over.

God weekend!
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
13.03.15 17:14
Tja… jeg forstår egenlig godt
Tja… jeg forstår egenlig godt, at Politiken's journalister gerne vil ha' betaling for de artikler som de skriver, og derfor bliver det jo også meget spændende, at se om der er nogen som vil købe og betale for dem.

Men en ting er i hvert fald sten sikkert, og det er, at der ikke er nogen medier som kan få betaling for nyheder, dem kan man nemlig få helt gratis mange forskellige steder på internettet.

Og derfor kan enden på denne historie da sagtens blive, at Politiken's journalister kommer til den erkendelse, at de bliver nødt til at skrive om de emner som interesserer læserne, og ikke som det er nu, hvor de kun skriver om de emner som de mener, at læserne bør interessere sig for.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Fremhævet af Journalisten
Rune Bang
13.03.15 18:20
DR er stadig ikke gratis. Jeg
DR er stadig ikke gratis. Jeg betaler i dyre domme for nyheder fra DR.
Det er en falsk præmis, som de gamle partiaviser ikke vil slippe. Jeg betaler som bruger glad for både pol.dk og dr.dk. Bruger dog pol.dk mere nu, end før ændringen.
Fremhævet af Journalisten
Hans Erik Hansen
13.03.15 19:40
@ Rune Bang

@ Rune Bang

Det er fuldstændig korrekt, at DR ikke er gratis, DR er faktisk et meget dyrt medie, hvis man ikke bruger deres produkter. Og derfor er det da også meget problematisk, at forbrugerne ikke selv kan vælge om de vil købe DR's produkter.
Fremhævet af Journalisten