search

36 borgmestre bad borgerne om at støtte lokale medier – nu er der markant flere abonnenter

Jysk Fynske Medier har under coronakrisen fået betydeligt flere betalende abonnenter, selv om alle corona-artikler på nettet er gratis. Stigningen er dog for lille til at opveje tabet på annoncer, siger analyseredaktør

I disse uger oplever danske netmedier en voldsom vækst i trafiktallene på grund af corona-epidemien. Det gælder for eksempel Jysk Fynske Medier, der i marts havde 41 procent flere brugere sammenlignet med marts sidste år.

Men antallet af nye digitale abonnenter er også vokset.

”Hvis du ser på, hvor mange nye kunder der kommer ind i butikken, er nettotilgangen dobbelt så høj som i de samme uger sidste år,” siger Claes Senger Holtzmann, data- og analyseredaktør i Jysk Fynsk Medier.

Den største fremgang kom, da borgmestrene i Jysk Fynske Mediers udgivelsesområde 21. marts opfordrede lokalsamfundet til at bakke op om deres lokale medie.

”I kølvandet på det oplevede vi et markant løft, så vi havde de bedste uger i tilgang af digitale abonnenter indtil nu i år,” siger Claes Senger Holtzmann.

Kampagnen kom, kort efter at Jysk Fynske Medier selv havde opfordret læserne til at give deres opbakning.

Nettotilgangen af nye kunder skal dog ses i det lys, at det er blevet nemmere at købe adgang fx med MobilePay.

”Det gør det svært at skille ad,” siger han.

Trafiktallene boomer

Ifølge Mediawatch slår metmediernes trafiktal alle rekorder på grund af corona.

I marts rundede B.T., Ekstra Bladet og TV 2 en halv milliard sidevisninger. Men Ekstra Bladet, Berlingske og B.T. oplyser, at springet i trafik ikke har hjulpet på annoncesalget.

Politiken har ifølge Mediawatch oplevet en ”markant stigning” i antallet af nye abonnenter, og chefredaktør Tom Jensen fra Berlingske oplyser, at der er kommet ”flere tusinde” nye abonnenter i løbet af marts.

Det er dog ikke nok til at opveje et forventet tab på annonceindtægter i Berlingske Media på 58 millioner kroner.

Jysk Fynske Medier forventer at tabe 100 millioner kroner i annonceindtægter på grund af corona-epidemien. Det tab kan stigningen i abonnenter ikke opveje.

”Tilgangen af plus-abonnenter i de her uger – eller mangel på samme – kommer ikke til at afgøre, om vi overlever eller dør, men på den lange bane tror jeg, at vi kan bruge det, vi har lært i processen, til rigtig meget,” siger Claes Senger Holtzmann.

Det giver ikke mening

Mange har de seneste uger kritiseret mediehusene for at give deres corona-artikler gratis væk nu, hvor kunderne og betalingsvilligheden endelig er der. Det gælder for eksempel den tidligere chefredaktør Howard Saltz, der har et fellowship på Florida International University i Miami.

”At fjerne betalingsmurene på coronaartikler er nobelt, men det giver ikke mening,” skriver han på Poynters hjemmeside.

Han skriver, at medierne har en forpligtelse til at dække omverdenen.

”Men vi kan ikke opfylde den forpligtelse, hvis vi ikke eksisterer,” skriver Howard Saltz.

Claes Senger Holtzmann siger, at i branchen bliver der argumenteret både for og imod fjernelse af betalingsmurene.

”Jeg er sikker på, at vi kunne have haft endnu højere tal, hvis vi havde haft en almindelig paywall-tilgang til coronaindholdet,” siger han.

Men når Jysk Fynske Medier har valgt at give gratis adgang, handler det om, at koncernens mission ikke kun er at tjene penge, men også at fremme demokrati og sammenhængskraft i lokalområderne.

Og det budskab har mange af de nye abonnenter åbenbart bakket op om.

”Der er ingen tvivl om, at mange af de nye abonnenter har gjort det lige så meget for at støtte os som for at få adgang til vores indhold. For det er jo meget lidt af det helt aktuelle indhold, som i øjeblikket er forbeholdt abonnenterne,” siger han.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen