search

Medarbejderne i Jysk Fynske Medier går frivilligt ned i løn

Coronakrisen kommer til at koste Jysk Fynske Medier 100 millioner kroner. Derfor tilbyder medarbejderne at gå 10 procent ned i løn

Alle cirka 1.800 medarbejdere i Jysk Fynske Medier bliver tirsdag spurgt, om de vil gå 10 procent ned i løn i april, maj og juni. Det sker, efter at tillidsrepræsentanterne for de redaktionelle medarbejdere søndag fremsatte tilbuddet om lønnedgang for at afbøde effekterne af coronavirus.

Jysk Fynske Medier vurderer, at det hårdt angrebne annoncemarked vil påvirke årets resultat negativt med 100 millioner kroner. Det fremgår af en pressemeddelelse underskrevet direktør Jesper Rosener og tillidsrepræsentant Per Schultz-Knudsen.

Tillidsrepræsentanterne for salg, administration og flere andre afdelinger tilsluttede sig mandag anbefalingen.

”Jeg er overvældende glad for tillidsrepræsentanternes positive tilgang og stolt over at lede en virksomhed, hvor vi på tværs af medarbejdere og ledelse står sammen om at komme igennem den krise, coronavirus har påført os – tilmed i en tid, hvor medarbejderne arbejder ekstra hårdt,” siger administrerende direktør Jesper Rosener, som tilføjer, at direktionen og koncernens chefredaktører allerede har givet tilsagn om at tage del i lønnedgangen.

Per Schultz-Knudsen, en af de fire tillidsrepræsentanter for koncernens cirka 400 overenskomstansatte journalister, udtaler:

”Coronakrisen har enorme følger for alt og alle i samfundet, også for os og vores virksomhed. I en sådan situation er det vores opfattelse som tillidsrepræsentanter, at medarbejdere, ledelse og bestyrelse bør rykke sammen og sætte alle kræfter ind på at få koncernen nogenlunde helskindet igennem trængselstiderne. Derfor tog den redaktionelle tillidsmandsgruppe initiativ til at indgå en aftale med ledelsen om, at de redaktionelle medarbejdere i koncernen går 10 procent ned i løn i månederne april, maj og juni.”

I en meddelelse udsendt fredag – det vil sige før regeringens første hjælpepakke – lød vurderingen i Jysk Fynske Medier at spredningen af coronavirus ville koste Jysk Fynske Medier godt 100 mio. kr.

”Det er et skøn, som vi løbende vil revidere,” sagde Jesper Rosener til Mediawatch.

Kommentarer
4
Jesper Bech Pedersen
16.03.20 17:31
I'm gonna make them an offer, they can't refuse...
Fremhævet af Journalisten
Sys Andersen
16.03.20 21:42
Der er behov for, at alle parter strækker sig i den her helt, helt ekstraordinære situation, hvis vi skal komme ud på den anden side med skindet bare nogenlunde på næsen. Vi må bidrage allesammen i det omfang, vi kan, og stole på, at vores bidrag bliver modtaget med samme ånd, som det bliver givet. Og det tyder meget jo på, at det gør. Læg våbnene. Vi skal passe på os selv og vores arbejdspladser lige nu. Så genoptager vi alle de faglige kampe bagefter.
Fremhævet af Journalisten
Sys Andersen
16.03.20 21:45
Der er behov for, at alle parter strækker sig i den her helt, helt ekstraordinære situation, hvis vi skal komme ud på den anden side med skindet bare nogenlunde på næsen. Vi må bidrage allesammen i det omfang, vi kan, og stole på, at vores bidrag bliver modtaget med samme ånd, som det bliver givet. Og det tyder meget jo på, at det gør. Læg våbnene. Vi skal passe på os selv og vores arbejdspladser lige nu. Så tager vi de gamle kampe op bagefter.
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
17.03.20 10:34
Et illustrativt eksempel på at en fagforening kan have andre interesser end de medlemmer den repræsenterer.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen