search

Medarbejdere på TV 2 stiller krav til ledelsen om at gå videre med dokumentar

Medarbejderforeningen på TV 2 har i kølvandet på et stormøde i fredags sendt et brev med krav til ledelsen på stationen. Der er indkaldt til nyt møde klokken 10 i dag

Medarbejderforeningen ’DJ på TV 2’ vil have, at historierne i den nu skrottede TV 2-dokumentar om seksuelle krænkelser og chikane på TV 2 kommer frem.

Det fremgår af en mail, som medarbejderforeningen har sendt til TV 2’s ledelse efter et digitalt stormøde med medarbejderne fredag eftermiddag.

I mailen, som Journalisten har set, står der, at medarbejderne kræver, ”at i det omfang det overhovedet er juridisk muligt, skal tilrettelæggerne bag dokumentaren have mulighed for at arbejde videre med deres research og materiale enten på eller uden for TV 2, så historien kan blive offentliggjort”.

”Denne offentliggørelse skal TV 2’s ledelse arbejde på kommer til at ske,” står der i mailen.

Samtidig ønsker medarbejderne på TV 2 ”i nærmeste fremtid at møde repræsentanter fra TV 2’s Nyhedsledelse og Direktion til et stormøde”, står der:

”Det vil give medarbejderne mulighed for at få et nærmere indblik i overvejelserne om at stoppe projektet. Samtidig vil det give medarbejderne mulighed for at stille spørgsmål til ledelsens beslutning.”

Medarbejdere ser det som et angreb

Sidstnævnte ser TV 2’s ledelse ud til at imødekomme. I hvert fald har nyhedsledelsen ifølge Journalistens oplysninger indkaldt medarbejderne til et møde, der finder sted klokken 10 her til formiddag.

Mailen fra medarbejderforeningen er ikke den eneste mail fra medarbejdere, som ledelsen på TV 2 har skullet tage sig af i løbet af weekenden.

Fredag eftermiddag blev der sat gang i en anden runde af indsamling af underskrifter på det brev til ledelsen, som blev sendt i sidste uge. I løbet af weekenden er antallet af underskrifter på det brev ifølge Journalistens oplysninger steget til 222.

I brevet fra medarbejderne bliver der rettet en kras kritik af ledelsen på TV 2.

”Vi er dybt bekymrede over beslutningen om at lukke dokumentarprojektet. Vi oplever det som et angreb på det allerhelligste, vi har: Vores redaktionelle frihed og vores troværdighed,” står der i brevet, som Journalisten er i besiddelse af.

Det brev blev sendt, efter at de to chefer på TV 2 dokumentar, Troels Jørgensen og Michael Nørgaard, i en anden mail også havde langet ud efter nyhedsledelsens beslutning.

Ekstra Bladet vil gerne tage over

Uroen på TV 2 er opstået, efter at nyhedschef Jacob Kwon i sidste uge meddelte, at dokumentaren er blevet skrottet. Den beslutning blev taget, fordi dokumentaren i for høj grad omhandlede sager på TV 2, hvilket ifølge nyhedschefen skabte etiske problemer.

”Det var ikke håbet, at det var en dokumentar, der udelukkende skulle handle om TV 2. Der er vi nu endt: At det næsten udelukkende er TV 2-forhold, vi kigger på. Vi mener ikke, at det er troværdigt, at vi undersøger os selv,” lød det fra Jacob Kwon.

Nyhedschefen oplyste i samme omgang, at kilderne har fået frit lejde til at gå til andre medier med deres historier. TV 2 er samtidig i gang med at undersøge, om andre medier kan overtage materialet og historierne fra den aflyste dokumentar, sagde Jacob Kwon i ’Presselogen’ søndag.

Det har fået Ekstra Bladet til at byde ind som aftager af materialet.

”Jeg har til morgen sendt ham en officiel henvendelse, hvor jeg gentager, at vi meget gerne vil købe det og overtage materialet, og at jeg gerne vil have, at vi taler nærmere om det,” sagde Ekstra Bladets ansvarshavende chefredaktør, Poul Madsen, i går til MediaWatch.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen