search

Efter nye oplysninger om TV 2-historie: ”Det her skal kraftedeme frem”

Det er uundgåeligt, at politi og eventuelt efterretningstjenester skal ind i sagen om kilden til TV 2’s historie, mener SF’s grønlandsordfører

”Det her skal kraftedeme frem på bordet.”

Sådan lyder det fra SF’s grønlandsordfører, Karsten Hønge, efter at Berlingske i dag har bragt nye oplysninger om den historie med usande oplysninger, som TV 2 bragte om Múte B. Egede få dage inden valget i Grønland i starten af april.

Berlingske er kommet i besiddelse af et 11 sider langt dokument fra en anonym afsender. Dokumentet, der indeholder en række usande anklager om Múte B. Egede, blev oprettet i marts og ifølge Berlingske sendt til TV 2 i god tid inden valget.

Afsenderen skriver i dokumentet, at det var sandsynligt, at formanden for Inuit Ataqatigiit (IA), Múte B. Egede, ville vinde valget i Grønland, hvorefter anklagerne udpensles.

Múte B. Egede selv siger til Berlingske, at dokumentet er bevis på, at stærke kræfter har forsøgt at påvirke valget med et karaktermord på ham. Og det er Karsten Hønge fra IA’s danske søsterparti fuldstændigt enig i.

”Det her er totalt rystende. At vi i et vestligt demokrati forventer transparens og ser demokrati som en fair kamp, og så ser vi sådan noget her,” siger han og uddyber:

”Vi kan se, at stærke politiske og økonomiske interesser går ind og påvirker det grønlandske valg. Det har uden tvivl haft betydning. Derfor er det så vigtigt, at vi kommer til bunds i det her.”

Kan være behov for politi og efterretningstjenester

TV 2 bragte den 2. april historien om, at Múte B. Egede, der stillede op som kandidat til posten som landsstyreformand, tidligere ikke havde erklæret sig inhabil i to sager, hvor han havde interesser.

Múte B. Egede blev dog aldrig hørt før artiklens udgivelse. Samtidig havde kilder advaret TV 2 om, at historien kunne bygge på et tip fra nogen med interesser i valget, og de skrivende TV 2-journalister bag historien forsøgte at gøre indsigelser mod at bringe historien. Alligevel blev historien udgivet under redaktionschef Ulla Østergaards ledelse.

Historien viste sig da også ikke at holde vand, men først 4. april lavede TV 2 en rettelse af artiklen. Den 7. april – dagen efter valget, som Múte B. Egede vandt – blev der udsendt en ny artikel, hvor den oprindelige blev beklaget.

Forløbet og de nye oplysninger i Berlingske har fået Múte B. Egede til at varsle en advokatundersøgelse af sagen for at finde ud af, om sagen kan gås efter af Pressenævnet, politiet eller lignende. Den undersøgelse bakker SF helt op om.

”Jeg kan ikke se, hvordan man skal komme til bunds i den sag uden politiet og eventuelt efterretningstjenesterne,” siger Karsten Hønge.

Opfordrer igen TV 2 til at lægge kilden frem

Enhedslistens grønlandsordfører, Christian Juhl, er heller ikke i tvivl om, at der er tale om et systematisk forsøg på at påvirke valget, hvor uranudvindingen i Kvanefjeld var et centralt tema og stridspunkt mellem partier, eftersom IA gik til valg på at lukke projektet.

”Det er en stor skandale, som bør kulegraves. Jeg vil da opfordre TV 2 til at lægge tingene på bordet. Eventuelt i et forum, hvor nogen kan afgøre, om det er ulovligt,” siger Christian Juhl.

Karsten Hønge har også tidligere opfordret TV 2 til at lægge deres kilde til den usande historie frem. Han er klar over, at journalister skal beskytte deres kilder, men han mener, at sagen handler om nationers forhold til hinanden, hvorfor der er vigtigere ting på spil.

”Vi skal simpelthen se, hvem der står bag det her, så vi ser, hvad der er på spil. Både Danmark og Grønland er små nationer, og når vi står over for store politiske eller økonomiske interesser, er det nødvendigt at vide, hvilke interesser det er.”

”TV 2 må komme ud af busken. De har bevæget sig ind i et minefelt. De har opført sig som naive idioter, eller også har de været en brik i en ondsindet kampagne. Men jeg er sådan set fløjtende ligeglad med, om TV 2 lægger det frem. Det må være op til politi eller andet at få belyst, hvem det kommer fra. Det er det, der er substansen i sagen,” siger han.

Hos Enhedslisten er man også villig til at se på, om TV 2 på nogen som helst måde kan lokkes til at lægge kilden frem.

”Derfor må vi finde ud af, hvis de ikke kan levere ad den vej, om de vil kunne gøre det i et juridisk lukket rum. Ellers må man indkalde og afhøre dem. Jeg er ikke ekspert på mediernes rammer, men det vil jeg mene,” siger Christian Juhl.

”I første omgang skal vi følge sagen tæt, og hvis det viser sig, at vi herhjemme kan hjælpe med at afklare noget, må vi se på det. Det er jo et dansk medie, der har båret den ud. Jurister må pege på, hvem der skal grave den ud – om det er et medienævn, politi eller eventuelt efterretningstjenester,” siger han.

Problemet er ikke tippet, men udgivelsen

SF vil nu snakke sammen med kollegerne i Grønland for at finde ud af, hvilke behov der er i forbindelse med advokatundersøgelsen.

”Og de ressourcer, vi måtte have i Danmark i form af politi eller efterretningstjenester, må stilles til rådighed,” siger Karsten Hønge.

Kritikken af historien fik i sidste uge Ulla Østergaard til at forlade sin stilling som redaktionschef på TV 2 News, og TV 2 har gentagne gange beklaget historien.

TV 2’s nyhedsdirektør, Ulla Pors, vil dog ikke oplyse, hvilken rolle det 11 sider lange dokument har haft for artiklen om Múte B. Egede med henvisning til kildebeskyttelsen. Hun skriver også i et svar til Berlingske, at problemet ikke er, at TV 2 har modtaget tippet.

”Fejlen består i, at vi fuldstændigt ukritisk og i modstrid med vores retningslinjer ikke kvalitetssikrede vores produkt. Artiklen skulle aldrig have været bragt,” skriver hun til Berlingske.

Journalisten har tidligere spurgt Forsvarets Efterretningstjeneste, om den på nogen måde efterforsker eventuelle forsøg på at påvirke det grønlandske valg. Efterretningstjenesten har takket for forespørgslen, som den ikke har nogen kommentarer til.

Tidslinje i sagen:

  • 15. marts: Dokumentet på 11 sider, der sendes til TV 2, oprettes digitalt
  • 2. april: TV 2 bringer en artikel med udokumenterede påstande om Múte B. Egede
  • 4. april: TV 2 laver ad to omgange rettelser i artiklen, så anklagerne ikke længere fremgår
  • 6. april: Múte B. Egede vinder det grønlandske valg
  • 7. april: TV 2 beklager nu artiklen og bringer en ny artikel med beklagelsen
  • 7. juni: Ekstra Bladet beskriver, at redaktionschef Ulla Østergaard pressede på for at få historien ud, og at redaktionschefen forsvarede artiklen over for Múte B. Egede
  • 8. juni: Múte B. Egede siger for første gang, at historien er plantet for at påvirke valget
  • 16. juni: Partierne Siumut og Atassut siger, at de ønsker en undersøgelse af forløbet
  • 17. juni skriver TV 2’s tillidsfolk i en mail til medarbejderne, at tre personer følte sig presset af en chef til at udgive historien
  • 17. juni: Ulla Østergaard fratræder sin stilling
Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen