search

Loud-direktør om unge natradioværter: Det er ikke journalistisk arbejde

Direktøren for Loud løfter nu sløret for, hvor meget Loud har betalt ungdomsmediet Sein som ekstern producent – og svarer igen på den massive kritik af, at unge skal lave natradio til den offentligt finansierede radiokanal for et ’symbolsk beløb’

725.000 kroner.

Så meget får ungdomsmediet ’Sein’ ifølge Ann Lykke Davidsen for at producere 17 ugentlige radiotimer til primært nattefladen på Radio Loud, hvor hun er radiodirektør.

”Det har jeg ikke noget problem med,” siger Ann Lykke Davidsen.

Aftalen løber fra 1.april i år til 1. april næste år og skal som udgangspunkt evalueres i januar 2021.

Aftalen med ’Sein’ har fået sønderlemmende kritik af blandt andet tidligere natradiovært på Radio24syv Ayse Dudu Tepe, fordi de unge radioværter på Sein vil blive ”symbolsk lønnet” for deres produktion til radiofladen – en natradiovært vil få 1.500 kroner om måneden.

”Jeg synes ikke, man som ung skal lade sig spise af med et symbolsk beløb. I bliver fucket i røven af de voksne,” lød kritikken fra Ayse Dudu Tepe, inden beløbet på 1.500 kroner var kendt.

Øjvind Hesselager, chefredaktør på Bornholms Tidende, forsvarede aflønningen med henvisning til, hvad han selv fik ud af at arbejde gratis som ung journalist på Månedsbladet Press.

Er 1.500 kroner en fair løn?

Ifølge Ann Lykke Davidsen har Loud indgået en fuldt ud rimelig aftale med Sein, når de betaler ungdomsmediet knap trekvart million for at levere natradio hver dag fra 00-02 og derudover tre timers radio på Louds såkaldte talentbånd hver uge over et år.

”Vi har indgået en aftale med et selskab, der fungerer som en forening. De har en forretningsmodel, der fungerer hos dem, og sådan har de fungeret i flere år, og det er det, vi tapper ind i,” siger Ann Lykke Davidsen.

Hun henviser til, at Sein i over to år har lavet medieindhold produceret af unge for unge – som udgangspunkt baseret på frivilligt arbejde.

”Så kan man have en snak om, hvad der er journalistisk arbejde. Hvis jeg ansætter en journalist til et program, hvor jeg har en forventning om, at det her bliver journalistisk behandlet, hvor der er krav om uddannelse og erfaring, så bliver de ansat på overenskomstmæssige vilkår.”

Sein vil aflønne værterne med 1.500 kroner per natradiovært per måned. Er det en fair løn?

”Du skal ikke betragte det som løn, men et honorar. Det er en mulighed for at udvikle sit talent og for at være på, og derudover får man sparring fra Sein og fra os, det er en del af vores aftale. Og de får adgang til studier og studiefaciliteter, det der hedder programudvikling og talentudvikling. Et laboratorium, kan du kalde det.”

Da Loud vandt radioudbuddet, lovede Ann Lykke Davidsen i et interview med Journalisten, at arbejdsforholdene ville være ordentlige på Loud. Det holder hun fast i, at det vil være for de unge.

”Udgangspunktet for os er, at vi har redaktionel sparring med Sein, og så ved jeg godt, så kommer spørgsmålet: Kan der så sidde en 15-årig alene og sende om natten? Og nej, det kommer der ikke til. Vi kommer ikke til at begå ulovligheder.”

”De ser det ikke som journalistisk arbejde”

Radio Loud får 260 millioner kroner i mediestøtte over fire år. Ifølge Ann Lykke Davidsen har Sein sagt ja til aftalen med Loud uden at forhandle om de 725.000 kroner – simpelthen fordi beløbet svarer til, hvad Loud i sit budget havde sat af til at lave natradio.

Har I som public service-finansieret medie ikke et ansvar for at sikre løn på rimeligt lønmodtagerniveau?

”Det, synes jeg, kommer fuldstændigt an på opgaven, og hvad aftalen bliver. Jeg aner ikke, hvad talenterne får i DR, men jeg er ret sikker på, at det ikke er sammenligneligt med den løn, andre journalister får. Hvordan vi prissætter, det er vores butik.”

I er lige tiltrådt fællesoverenskomsten. Hvorfor skal de unge på Sein ikke have samme rettigheder som jeres ansatte får via fællesoverenskomsten?

”Fordi de ikke bliver ansat på journalistisk overenskomst. De ser det ikke som journalistisk arbejde i den forstand, at det ikke er redaktionelt arbejde, jeg kan gå ind og stille krav til,” siger hun og tilføjer:

”Du sammenligner pærer og bananer. Hvis jeg har en runner ansat, så er det også til en anden løn, og bare fordi vi laver radio, og det er public service, så er det ikke ensbetydende med, at alle får samme løn og på samme vilkår,” siger Ann Lykke Davidsen.

Kommentarer
15
Aske Kjær
16.01.20 10:05
”Du skal ikke betragte det som løn, men et honorar." er et så vidunderligt perfidt, mærkeligt og semantisk forsvar, at man ved hun har været helt nede i bunden af argumentationsbaljen og hente det - og det viser lidt om, hvad der sker.
Fremhævet af Journalisten
Andreas Reinholt Hansen
16.01.20 12:03
Hvor ansætte Sein til denne opgave, når man med 725.000 kunne ansætte tre eller fire faste ansatte til at producere de 17 ugentlige timer?
Fremhævet af Journalisten
Erik Johansen
16.01.20 13:59
Hvilken respektløs måde at behandle sine unge natværter på.

Hele denne misære med radio Loud og radio 24syv får mit blod til at koge. DAB-radio til segmentet 15 til 28 år på bekostning af det mest nyskabende i den danske medieverden i flere årtier - og så med denne kvinde som direktør... WTF.
Fremhævet af Journalisten
Kasper Søegaard
16.01.20 15:41
LOUD har afsat 725.000 kroner til produktion af 17 ugentlige radiotimer med natradio. Det svarer til 60.416 kr pr måned og er alt rigeligt til formålet.

LOUD har så valgt ikke selv udføre opgaven. Man kunne ellers have ansat halvanden medarbejder for de penge, og det ville jo nok være lidt rigeligt til 17 timers natradio om ugen. Men se, så havde man jo manpower til andre opgaver.

I stedet har LOUD valgt at få en ekstern leverandør til at udføre opgaven.

Den leverandør vælger så, at finde en eller flere personer til at sidde i de sene nattetimer og være radiovært til en meget tarvelig løn.

Resten af de 725.000 kroner som den eksterne leverandør får for at udføre opgaven ved vi af gode grunde ikke hvor forsvinder hen.

Leverandøren Sein hører vi ikke så mange kommentaren fra, men LOUDs direktør, Ann Lykke Davidsen, siger i dag til Fagbladet Journalisten, at hun ikke har noget imod leverandørens lave betaling af de natværter, der skal arbejde på hendes radiostation.

Hun har altså glemt det kædeansvar, som ellers kendetegner det offentlige og i det hele taget moderne virksomheder. Med kædeansvar mener man, at virksomhederne ikke blot sørger for ordentlige forhold for egne medarbejdere, men også har styr på, at ens underleverandører handler ordentligt i forslog til ansættelsesvilkår, løn mv.

Underleverandørerne må altså, hvis man skal følge Ann Lykke Davidsens udmeldinger gøre, hvad de vil.

Derudover gør LOUDS direktør det klart, at hun ikke betragter arbejdet som radiovært om natten som journalistisk arbejde.

Den har vi hørt før. For eksempel da DR knoklede på for at få ændret trafikradioværternes status fra journalistisk arbejde til HK-arbejde.

Det betyder jo lidt for lønniveauet,
og når der skal transporteres heste over Atlanterhavet eller skrues op for generaldirektørens løn, så skal pengene jo findes et sted. Trafikværterne var et af stederne, hvor man kunne justere lidt.

Jeg synes, det ville være på sin plads, at LOUD krævede af sine underleverandørere, at de betalte en natradioværtløn i stedet for et symbolsk beløb. Alternativt selv blot ansatte nogle værter.
Fremhævet af Journalisten
Palle Bruselius
16.01.20 16:04
Et usympatisk og slattent forsøg på at dække over, at man egentlig bare gerne vil have utrolig billig arbejdskraft.
Fremhævet af Journalisten
Tom Heinemann
16.01.20 16:42
17 timer om ugen i 52 uger = 884 timer årligt.
Det dividerer vi med 725.000 = Det varer til 820 kr. i timen.
De unge får 1.500 kr om måneden = Det svarer til 71 kr. i timen

Så jeg spørger: Hvem får så de øvrige 749 kr. i timen?
Hvem fucker de unge i røven?
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lund Jensen
16.01.20 16:43
Meget usympatisk og en perfid behandling - jeg skal ikke høre så meget som 1 minut Loud…...
Fremhævet af Journalisten
Anna Kirketerp
16.01.20 18:27
Fantastisk tiltag! Jeg er selv ung, og har arbejdet rigtig meget gratis for at udvikle mit talent. Det betyder virkelig meget at få det blåstempel, som det eksempelvis ville være at have lavet radio til en landsdækkende radio.
Lyder til at folk har lidt ondt i skindet - men der er virkelig meget i branchen (også i filmbranchen, som jeg har været en stor del af) der foregår på disse præmisser.
Lønnen burde ikke være højere, fordi der skal være plads til at lære, fejle og blive hjulpet. Hvis man giver en journalist løn er ansvaret for stort.
Det kan godt være, at Dudu mener at de unge bliver taget i røven - men mon ikke hun selv er blevet taget i røven et par gange på vej op. Det kan godt være hårdt at blive taget i røven, men man lærer meget - og vigtigst af alt: det giver plads til at fejle og udvikle sig!
Fremhævet af Journalisten
Ayşe Dudu Tepe
16.01.20 19:43
Hej, Anna.
Jeg fik løn og ansvar og fejlede immervæk stadig mange gange. Så, jeg kan ikke være dig behjælpelig med at underbygge den der vanvittige tese du har stillet op for dig selv eller som andre har bildt dig ind. Og hey, det
ville klæde dig ikke at forfalde til
det forsuttede argument “folk har ondt i skindet” - folk siger fra over for løndumping
Fremhævet af Journalisten
Jens-Olav
16.01.20 22:40
Jeg var vild med radio24/7, men høre på argumenter om løndumping, fordi man lader unge komme til. Sikke en gang fagforeningsfis. Typisk at man ikke kan se hvor meget skade man gør for de unge med den holdning🙄
Fremhævet af Journalisten
Anders Jensen
16.01.20 22:52
Kræver det kun 17 timers arbejde at producere 17 timers radio? Eller er det fordi vi taler om natradio, så der er ingen grund til forberedelse?
Fremhævet af Journalisten
Ditte
16.01.20 23:48
Verden er af lave.
Fremhævet af Journalisten
Jan
17.01.20 14:54
Udnyttelse i aller højeste grad. Direktøren bærer ansvar for denne groteske udnyttelse.
Fremhævet af Journalisten
Martin Jensen
18.01.20 13:48
Jeg er sikker på at Mogens Therkelsen vil kalde det "løn forskelle" og ikke udnyttelse
Fremhævet af Journalisten
Mette Fugl
18.01.20 18:11
Anna Kirketerp. Hvad lever du egentlig af, mens du får plads til 'at fejle og udvikle' dig? Du skriver, at man kan lære meget af at blive taget i røven. Hvad har du selv lært? Næppe solidaritet. Men det er vel også så underligt gammeldags.
Fremhævet af Journalisten