
”Vi ved, at vores indhold har en kvalitet, og vi ved, at det har en interesse hos målgruppen,” siger kanaldirektør Ann Lykke Davidsen. Foto: Oscar Scott Carl/Ritzau Scanpix
”Jeg er megastolt, og i dag er bare en rigtigt god dag.”
Sådan lyder det fra Louds kanalredaktør Ann Lykke Davidsen på en mandag, hvor nyheden er gået ud, at Berlingske Media er gået med i ejerkredsen bag Kulturradio Danmark, der driver Radio Loud.
”Det er en champagnedag i dag. Selvfølgelig er det det. Det er et kæmpe skulderklap, vi har fået,” fortæller Ann Lykke Davidsen.
Hun har sagt ja til at give et statusinterview til Journalisten, efter at Loud har været i luften i et halvt år. Interviewet har ramt samme dag i hendes kalender som nyheden om den udvidede ejerkreds.
Loud gik i luften under corona-nedlukningen, og gennem alle seks måneder har DAB-kanalen fået kritisk medieomtale af lave lyttertal.
En omtale, der nåede hele vejen ind på et samråd i Folketingets kulturudvalg, hvor selv kulturminister Joy Mogensen (S) udtrykte en klar skepsis over Louds formåen.
”Det er svært at forsvare og forklare det indhold, de leverer i forhold til, hvad de har budt ind med,” sagde kulturministeren således, mindre end to måneder efter at Loud sendte første gang.
Loud fortsætter med at være Loud
Ann Lykke Davidsen lægger ikke skjul på, at det har været seks hektiske og krævende måneder i spidsen for Radio Loud. Netop derfor er hun så glad for dagens nyhed om, at Berlingske Media køber sig ind i ejerkredsen.
”Det kan være svært at tro på det, når nu man er blevet slået ret meget på det sidste halve års tid,” siger kanaldirektøren.
Hun ser udvidelsen af ejerkredsen som et klart vendepunkt for radioen.
”Det er et kæmpe skulderklap og en kæmpe cadeau til det indhold, vi går og laver,” siger hun.
Derimod betyder det nye ejerskab ikke noget for indholdet på Loud.
”Loud fortsætter med at være Loud, og det indhold, vi laver, fortsætter vi med,” siger Ann Lykke Davidsen.
Podcast-first strategi
Men ungdomsradioen er alligevel ved at tage hul på en ny strategi. En strategi, som handler om bedre distribuering af Louds indhold, primært via podcast. En podcast-first-strategi. Som skal understøttes af mere og bedre markedsføring.
”Vi ved, at vores indhold har en kvalitet, og vi ved, at det har en interesse hos målgruppen. Men vi ved også, at lige nu mødes målgrupperne ikke med vores indhold. Og det bliver vores nye store fokus,” siger Ann Lykke Davidsen.
Loud producerer allerede podcasts, men de kommer til at lægge ekstra vægt på den del, fortæller hun. Både i form af at købe nye podcasts til kanalen, men også i form af at tilrettelægge Louds egne produktioner, så de i højere grad kan distribueres i podcast-format.
”Hele radio-retorikken fylder rigtig meget. Vi skal til at sige ’Loud’ i stedet for ’Radio Loud’, det bliver en udfordring for mange, Men vi er mere end bare en radio. Det bliver en radikal ændring for den måde, vi arbejder på,” siger Ann Lykke Davidsen.
Det er langtfra alle Louds egenproducerede radio-timer, der fremover skal være skåret til at kunne udkomme på podcast, siger hun. Men flere end nu.
Loud har fokus på fire typer indhold til deres podcast-platform: Indhold, som kan skabe ’impact’, indhold, som har stor personlighed, indhold, der viser noget nyt, og indhold med humor og kant.
”Så kan vi kun håbe på og bede til, at det også har det afkast, at DAB-kanalen får et boost af, at indholdet bliver kendt og får et skub. Det er det skridt, vi er parate til at tage nu, hvor vi står på et fundament af, at vi har skabt en DAB-kanal, vi har skabt indhold, og vi kender hinanden,” siger Ann Lykke Davidsen.
11.000 ugentlige downloads
For lyttertallene er stadig lave, skal man tro Kantar Gallup. Meget lave endda. Sidste uge målte Gallup lyttertallene i Louds målgruppe til 6.000 – det højeste i de sidste tre uger.
Loud har i forbindelse med nyheds-dækningen af de lave lyttertal henvist til, at Gallups tal ikke kan stå alene, men skal ses i sammenhæng med podcasts-download. Samtidig har det dog været småt med tal for podcasts, ifølge kanaldirektøren fordi Loud har haft brug for, at tallene skulle ’modnes’, før de blev offentliggjort.
”Lige nu har vi ugentlige downloads på 11.000. Det skal siges, at vi startede på nul, fordi vi var helt nye. Nu kan vi se, at vi vækster med cirka 10 procent hver evig eneste uge, og det er den bevægelse, vi tager til os,” siger Ann Lykke Davidsen.
I har været tilbageholdende med at give tal for podcastlytning. Har I ikke på den måde selv været med til at holde liv i omtalen af de lave lyttertal?
”Her vil jeg sige: At holde liv i de tal, det står helt for mediernes egen regning. Det står ikke for vores regning. Jeg synes, det er helt passende efter et halvt år at fortælle, hvor vi ser en vækst, og hvordan tallene ser ud,” siger Ann Lykke Davidsen.
Hun fremhæver podcasten ’Den yderste grænse’ som en af de største sejre for Loud. Den har i skrivende stund 60.000 downloads. En anden sejr er podcasten ’Delt på nettet’ om salg og udveksling af nøgenbilleder på Reddit, som har givet anledning til spørgsmål til justitsministeren.
”Det er noget af det, vi skal og kommer til at arbejde mere med: At skabe historier, som får impact,” siger Ann Lykke Davidsen.
Kritisk medieomtale
Hun siger, at Loud de seneste seks måneder har været udsat for massiv kritik fra medierne og på sociale medier.
Er der nogen bestemte afsendere, du tænker på?
”Næ, det har været rimeligt spredt ud over hele den danske mediebranche. De historier, de har vinklet på, og de historier, de har taget. Det kommer jeg ikke til at adressere nogen bestemte steder hen. Det har været alt fra jer selv til Politiken, til Berlingske til visse steder på sociale medier. Så det er over en bred kam, vil jeg sige.”
Ann Lykke Davidsen er ikke bekymret for, at den nye strategi med fokus på podcast går ud over den sendetilladelse, Loud har fra Radio- og tv-nævnet, hvor det er et af adskillige ’minimumskrav’, at Loud skal levere ’en digital public service-radiokanal med fokus på kultur’.
”Vi skal leve op til en sendetilladelse omkring en DAB-kanal. Det kommer vi ikke til at gå på kompromis med. Men vi har al mulig berettigelse til også at udfordre andre digitale medieplatforme med vores indhold. Og det er det, vi styrker,” siger Ann Lykke Davidsen.
Hun afviser omvendt også, at Loud helt fra starten skulle være gået i luften med en strategi om podcast-first.
”Det er en DAB-kanal, vi har vundet, og det var det, vi havde et håb om, og så bliver man klogere undervejs. Nu er der gået et halvt år, vi kigger tilbage, og jeg har stadig en ambition og en tro på, at det skal kunne gå den anden vej. Hvis unge møder vores indhold og bliver bekendt med, at der også findes en kanal, hvor du kan tilgå Louds indhold,” siger Ann Lykke Davidsen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.