
”Der er jo selvfølgelig mange unge mennesker, som er nye i job, så i sagens natur er der lidt uro, men stemningen er overordnet set god,” siger tillidsmand. Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Radio Loud har været i luften i lidt over et år, og derfor er det tid til at se på, om stationen lever op til sine forpligtelser.
Kantar Gallup har lavet en kendskabs- og kvalitetsmåling fra 28. april til 30. juni, og resultaterne af denne blev offentliggjort i fredags. I alt 1000 personer har deltaget.
Målingen fastslår, at Radio Loud ikke har levet op til kravene – de såkaldte key performance indicators, forkortet KPI.
Fejler på to ud af fire public service-parametre
Den direkte årsag til, at Louds KPI ikke opfyldes er, at besvarelser på to parametre indenfor vurderingen af stationen som public service-udbyder er under 50 procent.
Her er respondenter, der lytter til Radio Loud mindst to gange om måneden blevet bedt om at vurdere stationen på fire parametre relateret til public service. Besvarelserne kan ses her:
Det er altså kun 40 procent af de 180 adspurgte, der mener, at Loud giver dem nye vinkler på livet, mens 47 procent får saglig viden fra stationen. Det var et krav for at leve op til KPI, at disse fire spørgsmål alle scorede over 50 procent.
Kvalitet scorer lavt
Loud er tæt på at opfylde kravet til kendskab. 38 procent af de 1000 adspurgte svarer, at de kender til stationen. Målet var 40 procent, og de 38 procent er inden for den statistiske usikkerhed.
Værre ser det ud, når det kommer til kvalitet. Her er kun besvarelser fra personer, der lytter til Radio Loud mindst to gange om måneden, talt med. Og de viser, at i alt 65 procent har givet stationen en score på mindst 7 ud af 10 på kvalitet.
Målet for kvalitetsmålingen var på 75 procent, og besvarelsen er altså 10 procentpoint lavere – klart uden for den statistiske usikkerhed. Kvalitetsmålingen er udregnet af Kantar Gallup baseret på besvarelser på en række spørgsmål og er altså ikke fremkommet via et direkte spørgsmål.
Ros til vigtighed og nyhedsprogrammer
Meget bedre ser det ud, når de 180 Loud-lyttere bliver spurgt til stationens vigtighed. Her svarer hele 79 procent, at Loud giver dem mulighed for at blive klogere på emner, der interesserer dem.
Stationens mest lyttede programmer i målingen er debatprogrammer, som 43 procent siger, at de lytter til. Fulgt af programmer om nyheder, aktualitet og kultur.
Nyhedsprogrammerne vurderes til at have den højeste kvalitet, hvor 76 procent giver dem mindst 7 ud af 10.
Radio Loud understreger i sin egen vurdering af målingen, at sendetilladelsen ikke påvirkes af, at stationen ikke lever op til sin KPI. Det har kun betydning for, om ejerne kan forrente deres investering, skriver Radio Loud.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.