Chikane mod Loud-direktør rammer ægtefælle og ufødt barn

Karen Dichs ufødte barn blev inddraget i chikane mod Loud-direktør. Efter at have delt sin oplevelse på Twitter, blev hendes konto lukket

OPDATERING: Et par timer efter udgivelse af denne artikel fik Karen Dich adgang til sin Twitter-konto igen, dog med sit topbillede bortcensureret.

Normalt prøver Karen Dich, der er gift med Radio Louds digitale direktør Rasmus Mark Pedersen, at lade være med at bruge energi på den kritik, radiokanalen og hendes mand bliver udsat for.

I weekenden kammede det dog over, da der fra en anonym Instagram-profil, der nu er væk, blev delt memes med private billeder af Rasmus Mark Pedersen med pædofili-jokes og referencer til parrets barn, der skal komme til verden om seks uger.

”Det er rimelig heftigt, når man har et barn i maven. Jeg synes, at jeg har rimelig hård hud, men det er simpelthen next level med referencer til mit ufødte barn,” siger Karen Dich.

Det ene er et billede af Rasmus Mark Pedersen, der er blevet photoshoppet bag tremmer. Hen over billedet står der ’Digital direktør. More like korruption med statsmidler for 1,2 mio.’. Under billedet står der: ’Ja, det er hans ansvar. Kriminalforsorgen, vil I sende pjecen ”Når far skal i fængsel” til Karen Dich. Hun får nok brug for den.’.

Det billede blev lagt ud, efter at Frihedsbrevet i en artikel har beskrevet, at Radio Loud hyrede et medlem af egen bestyrelse til at udvikle kanalens hjemmeside og app, der fortsat ikke lever op til kravene i sendetilladelsen. Det skete, før Rasmus Mark Pedersen tiltrådte som digital direktør.

Et andet meme fra profilen er et billede af Rasmus Mark Pedersen med en vaffel, som Karen Dich har taget i et sommerhus. ”Hvad han lokker dig hjem med for at få dig med hjem”, står der i billedets venstre side, mens der er lavet en collage med DR Ramasjangs logo, rohypnol, glidecreme og en buttplug under teksten ”Hvad han tilbyder, når du er kommet hjem til ham”.

Udelukket fra Twitter

For en gangs skyld kunne Karen Dich, der selv er freelancejournalist, forfatter og dramatiker, ikke bare ignorere indholdet.

”Det hele blev temmelig voldsomt, så jeg skrev en Twitter-tråd om, at det er noget, vi oplever med jævne mellemrum,” siger Karen Dich.

Den tråd skrev hun lørdag, og søndag morgen opdagede Karen Dich, at hendes Twitter-profil er blevet midlertidigt lukket.

”Nogen har anmeldt mit bannerbillede, som har været der siden 2020. Det er reklame for den forestilling, jeg havde premiere på i oktober og viser tre topløse kvinder, der ligger i en trekant og dækker for hinandens bryster,” siger Karen Dich, der mistænker, at det er Loud-kritikere, der står bag anmeldelsen.

Begrundelsen for udelukkelsen lyder fra Twitter, at billedet overtræder det sociale medies retningslinjer.

Frygter for egen karriere

Karen Dichs første reaktion på billederne på Instagram var at anmelde profilen for chikane. Efterfølgende skrev hun til profilen, at det var private billeder, og at hun ville fakturere vedkommende 3.500 kroner pr. opslag.

”I virkeligheden har jeg truffet en beslutning om ikke at bruge energi på det. Rasmus tager en del kampe, men det er svært ikke at gøre noget ved det, når det kommer så tæt på med tags og kommentarer om vores ufødte barn. At det pludselig handler om vores barn, synes jeg er sindssygt grænseoverskridende,” siger hun.

Samtidig frygter Karen Dich, at det stærke fokus på Loud og hendes mands gøren og laden kan komme til at gå ud over hendes egen karriere.

I slutningen af maj skrev Karen Dich på Twitter, at hun skulle optræde på Roskilde Festivals Summer Days, hvilket Rasmus Mark Pedersen retweetede med kommentaren, at han er ved at revne af stolthed. Roskilde Festival er en Radio Loud såkaldte kulturpartnere.

Et svar til det retweet lød da også, at ”Nej, det er ikke uden fordele at have sådan en kulturpartner”.

”Jeg kan da godt frygte, at nogle organisationer mener, at det kan give for meget bøvl at hyre mig, hvis man skal forklare, at jeg har fået det job, fordi jeg selv har arbejdet for det. Det har intet med Loud eller min mand at gøre. Men jeg kan tænke, hvornår det bliver for bøvlet for nogen at hyre mig og i stedet hyrer nogle andre,” siger Karen Dich.

Det er også af hensyn til hendes egen forretning, hun hidser sig op over at blive blokeret fra Twitter og at føle sig tvunget til at gøre sin Instragram-profil privat. Begge bruger hun ellers til at promovere sig selv og sit arbejde.

”De skal ikke forhindre mig i at gøre opmærksom på det, jeg laver. Så bliver det et nyt niveau,” siger hun.

”Gør det meget utrygt”

Rasmus Mark Pedersen selv opdagede de forskellige memes af sig selv sidste lørdag, mens han var til bryllup.

”Jeg fik en klump i maven over at blive fremstillet som pædofil. Det er langt ud over det sædvanlige, og det har intet med radioen at gøre,” siger han og tilføjer:

”At det kan strækkes så langt, gør det meget utrygt, fordi jeg ikke ved, hvad det er næste gang. Det kan jeg simpelthen ikke regne ud.”

Han anmeldte profilerne, men gjorde så ikke mere ved det.

Han har ellers prøvet med forskellige strategier for at imødekomme den kritik, der kan hagle ned over ham som direktør på den udskældte radiokanal.

”Jeg har jo prøvet enhver taktik i bogen. Det er endnu ikke lykkedes at få det til at stilne af. Vi har prøvet at ignorere totalt, vi har prøvet at gå i konstruktiv dialog, vi har prøvet at anmelde.”

”Uanset hvilken strategi, vi prøver, tager det bare enormt meget tid, og det skræmmer folk internt i vores organisation fra at gøre noget som helst,” siger Rasmus Mark Pedersen.

Dansk Journalistforbunds formand, Tine Johansen, har tidligere kritiseret den hetz, som Radio Louds medarbejdere bliver udsat for, og den opsang gentog hun i går på Twitter.

 

0 Kommentarer

Læs også

Tine Johansen

Debat: Redaktionel frihed kan ikke gradbøjes efter smag og behag

08. JUNI 2020
<span class=Debat:Tør danske medier tale åbent om egne fejl?">

Leder: Loud er blevet dansk presses prygelknabe

22. APRIL 2021
”Jeg havde aldrig fundet et medie, hvor jeg følte, at indholdet var lavet direkte til mig. Afspejlede min virkelighed. Det var det, jeg gerne ville med Loud. Den drivkraft var vildt stor,” siger Camilla Michelle Mikkelsen.

Mit år på Danmarks mest udskældte ungdomsradio

22. APRIL 2021