search

”Jeg havde aldrig fundet et medie, hvor jeg følte, at indholdet var lavet direkte til mig. Afspejlede min virkelighed. Det var det, jeg gerne ville med Loud. Den drivkraft var vildt stor,” siger Camilla Michelle Mikkelsen. Foto: Simon Læssøe

i

Mit år på Danmarks mest udskældte ungdomsradio

Den 28-årige tilrettelægger Camilla Michelle Mikkelsen var en af de første, der blev ansat på Loud. Her fortæller hun om det første år, hvor hun også oplevede at blive hængt ud på nettet. ”Jeg synes, det er en høj pris at betale for at have taget et job”

Camilla Michelle Mikkelsen skal besøge sin familie i Esbjerg og er nødt til at arbejde i toget fra København. Hendes arbejdscomputer har en label med ’Radio Loud’ og hendes navn på den opklappede bagside.

Pludselig ser hun, at passagererne på sæderne over for hende sidder og stirrer på hendes computer. Eller den label, der viser, hvor hun arbejder. Og så tager tankerne fart. Ved de mon, hvad nogle meme-profiler skriver om hende? Kunne de finde på at skrive noget til hende?

”Så jeg tager denne her label og river den af. For jeg kan simpelthen ikke overskue at skulle have en eller anden træls besked om det sted, jeg arbejder,” fortæller Camilla Michelle Mikkelsen.

Det var i september sidste år, knap et halvt år efter at Loud var gået i luften.

Stor drivkraft

Da Radio Loud vandt udbuddet om en ny dansk DAB-kanal foran Radio24syv og DK4 i oktober 2019, vidste den dengang 26-årige Camilla Michelle Mikkelsen dårligt, hvad en DAB-kanal var.

Hun var nyuddannet freelancer ved DR og hæftede sig mest ved ordet ’ungdomsradio’. En hel radio – kun til unge. Et medie, hun kunne spejle sig i, som kunne tage problemstillinger fra hendes hverdag op.

Vækst blandt unge medlemmer i swingerklubber. Fomo. Unge kvinder, der skal spørges ved lægen, om de har en fertilitetsplan.

”Jeg havde aldrig fundet et medie, hvor jeg følte, at indholdet var lavet direkte til mig. Afspejlede min virkelighed. Det var det, jeg gerne ville med Loud. Den drivkraft var vildt stor,” siger Camilla Michelle Mikkelsen.

”Jeg var bare så excited over at få lov til at være med til at skabe noget fra bunden.”

Camilla Michelle Mikkelsen

Hvorvidt det var realistisk at ramme unge lyttere på en ny DAB-kanal, tænkte hun ikke så meget på.

”Jeg var bare så excited over at få lov til at være med til at skabe noget fra bunden.”

I december fik hun en kaffeaftale med radioens daværende nyhedschef, som gerne ville have hende som tilrettelægger på Louds morgenflade. Det sagde hun ja til, selv om lønnen var ’noget lavere’, end hvad hun fik hos DR. Men pengene var ikke det vigtigste.

”Jeg fik at vide, at der ikke var så mange penge, at det var et opstartsprojekt. Men at de virkelig troede på mig, og at jeg skulle se missionen.”

Cheferne ville hende virkelig, følte hun.

”Det er måske naivt, men det bliver man jo enormt smigret over. På DR var jeg en lille fisk, en nobody,” siger hun.

Camilla Michelle Mikkelsen

28 år, opvokset i Esbjerg.

Bachelor i medievidenskab fra Aarhus Universitet 2016.

Cand.public. fra DMJX juni 2019.

Freelancer hos DR på bl.a. ’P1 Debat’ og ’Debatten’.

Ansat fra Radio Loud fra 1. marts 2020 som tilrettelægger.

Folkestemning eller fakta

Radio Loud gik i luften natten til 1. april 2020 under coronanedlukningen. Det var med nødsendeplan, og den store fejring foregik over teams.

Mikrofonen til kollegaen, der skulle tælle ned til sending, virkede ikke.

”Det var sgu lidt et antiklimaks,” husker Camilla Michelle Mikkelsen, som sad alene i sin seng under launchen og kunne se glade kolleger med champagneglas på skærmen. Selv skulle hun op og sende klokken 6 næste morgen.

Et år på Danmarks mest udskældte ungdomsradio 1

Camilla Michelle Mikkelsen er træt af fortællingen om Louds lyttertal. Hun frygter, målgruppen ender med at tænke, at Loud er ’dem uden lyttere’ og ikke giver indholdet en chance. Foto: Simon Læssøe.

 

Louds første uger i luften bar præg af vedholdende kritik af udbudsprocessen og af Louds lyttertal. På et tidspunkt var de for lave til, at Gallup kunne måle nogen lyttere.

Ifølge Camilla Michelle Mikkelsen prægede det ikke stemningen på Louds redaktion. Allerede da hun mødte nyhedschefen i december, var hun blevet spurgt, hvorfor hun ville være på et medie, som var i modvind, før de var begyndt at sende.

”Jeg havde registreret, at modstanden var der, og at den var stor. Men jeg tænkte også, at det går væk. Hvor lang tid kan folk være sure over, at Radio24syv er lukket? Det er jo bare, indtil folk hører det fede indhold, vi laver.”

I maj var kulturminister Joy Mogensen i samråd om processen for DAB-udbuddet. Loud blev kaldt en ’medieskandale’ af flere medieordførere. Og kulturminister Joy Mogensen udtalte blandt andet, at:

”Det er svært at forsvare og forklare det indhold, de leverer, i forhold til hvad de har budt ind med.”

Det samråd blev et hedt samtaleemne på Louds redaktion. Camilla Michelle Mikkelsen husker også en mail fra ledelsen om, at hvis nogen havde brug for at tale om samrådet, måtte de endelig komme til ledelsen.

Selv var hun rasende, provokeret og overrasket.

”Jeg fik en fornemmelse af, at Joy Mogensens udtalelse var affødt af en folkestemning, en fortælling om, at Loud er en fiasko. Jeg tror ikke, hun har lyttet til vores indhold. Og så synes jeg, det er useriøst, at hun kritiserer det på et samråd.”

”Så bliver jeg helt vildt usikker”

I september udkom Louds podcast-serie ’Delt på nettet’ om ulovligt salg og delinger af nøgenbilleder på Reddit. En serie, Camilla Michelle Mikkelsen havde lavet sammen med sin kollega Kevin Shakir.

Pludselig stod Camilla Michelle Mikkelsen midt i sit journalistiske gennembrud på Loud. ’Delt på nettet’ blev citeret i andre medier, og der blev stillet spørgsmål til justitsministeren.

”Jeg mødte folk på gaden og efter sportsarrangementer, som vidste, hvad ’Delt på nettet’ er. Det blev jeg stolt over. Jeg fik en fornemmelse af, at folk måske endelig ville anerkende vores indhold,” siger hun.

”Når jeg bliver hængt ud på en meme-profil, og der sidder en helt crowd af mennesker og følger med og har det grineren over, at jeg bliver latterliggjort, så er det ikke noget, jeg har prøvet før.”

Camilla Michelle Mikkelsen

’Delt på nettet’ blev også første gang, hun blev ramt af digital chikane. Noget, hun siden Louds opstart havde set sine kolleger blive udsat for.

Blandt de forskellige SoMe-opslag var en serie med syv stories på Instagram, hvor der blev spillet lydbidder med Camilla Michelle Mikkelsens speak fra ’Delt på nettet’.

Hen over billederne havde profilen skrevet tekster som ’Vi har hørt det, så I ikke behøver’.

Camilla Michelle Mikkelsen var tagget i opslagene. Stemmen bæver, når hun fortæller om det.

”Når jeg bliver hængt ud på en meme-profil, og der sidder en helt crowd af mennesker og følger med og har det grineren over, at jeg bliver latterliggjort, så er det ikke noget, jeg har prøvet før,” siger hun.

”Det rammer mig, fordi jeg jo drømmer om at leve af min stemme. Og hvad nu, hvis folk ikke kan lide den? Så bliver jeg helt vildt usikker,” siger Camilla Michelle Mikkelsen.

”Jeg synes, det er en høj pris at betale for at have taget et job.”

”Der er nogen, der har lyttet med, som har været sure på Loud i forvejen, og så har de fundet noget, der ikke fungerede. Og så gik det ud over mig.”

Camilla Michelle Mikkelsen

Hun er overbevist om, at speaken var gledet upåagtet hen, hvis hun havde haft et andet medie end Loud i ryggen.

”Der er nogen, der har lyttet med, som har været sure på Loud i forvejen, og så har de fundet noget, der ikke fungerede. Og så gik det ud over mig. Hvis det var blevet udgivet af et andet medie, så havde man ikke hængt sig så meget i det, for så var mediet anerkendt på forhånd,” siger hun.

Hun oplever kolleger blive ramt af grovere kommentarer.

”Jeg synes virkelig, man skal tænke over, hvem det går ud over, når man følger meme-profiler og liker de opslag, de lægger ud,” siger Camilla Michelle Mikkelsen.

Podcast first

Da Loud havde været i luften et halvt år, lancerede ledelsen en ’podcast first-’strategi. Camilla Michelle Mikkelsen husker, hvordan det gav ny gejst at skulle sætte sig ind i nyt teknisk udstyr. Hvordan hun og kollegerne nørdede lyd.

”Alle var ret meget oppe og køre over det og klar på, at nu laver vi fortællinger, hvor vi skal ud og optage, hjem og montere og tilrettelægge, og så sender vi det i radioen. Vi var virkelig motiverede for at skabe fede produkter,” siger hun.

Sådan blev podcastformater som ’Aktier for noobies’, ’Ses i swingerklubben’ og ’Techgiganterne fucker med din hjerne’ født. De blev sendt på DAB og gav afsæt for de live-interviews, DAB-fladen i øvrigt skulle fyldes ud med.

”Vi kunne se på vores downloads, at de var det, vores målgruppe ville have,” siger hun. I december skulle strategien justeres på morgenfladen, som hun er med til at lave. Nu laver de igen morgenfladen som live-radio. Bagefter klippes der podcast på baggrund af live-fladen.

Tror stadig på radio til unge

Efter et år i luften er lyttertallene stadig lave. I ugen op til påske kunne Gallup igen ikke måle nogen lyttere i målgruppen, de 15-32-årige. Senest 1. maj skal Loud aflevere sin første public service-redegørelse til Radio- og tv-nævnet. Sten Schaumburg-Müller, professor i medieret ved SDU, har sagt til Journalisten, at:

”Jeg tror roligt, jeg kan sige, at Radio- og tv-nævnet må kigge alvorligt på sagen, herunder om de skal inddrage sendetilladelsen. Tallene er jo ikke imponerende, må man sige.”

Camilla Michelle Mikkelsen er træt af fortællingen om Louds lyttertal. Hun frygter, målgruppen ender med at tænke, at Loud er ’dem uden lyttere’ og ikke giver indholdet en chance.

Hun er meget bevidst om hver dag at arbejde for godt indhold til DAB-fladen, selv om hun ikke har høj tillid til Gallups lyttertal.

”DAB-tallene giver jeg helt ærligt ikke en fuck for. For min målgruppe er på podcast,” siger Camilla Michelle Mikkelsen.

Men hun afviser, at Loud står foran en umulig opgave med at trække lyttere ind på DAB-kanalen.

”Jeg tror stadig på målgruppen, og jeg tror virkelig på, at unge gerne vil have indhold målrettet dem. Det vil jeg helt vildt gerne være med til at lave.”

Camilla Michelle Mikkelsen

”Jeg tror, der er et marked for radio til unge,” siger hun.

Også på DAB-radio?

”Ja, hvis vi må klippe podcast på det bagefter.”

Du er på en arbejdsplads, hvor I udsættes for digital chikane, du er gået ned i løn, og der er stadig kritik af lyttertal et år efter, I gik i luften. Hvorfor orker du?

”Jeg tror stadig på målgruppen, og jeg tror virkelig på, at unge gerne vil have indhold målrettet dem. Det vil jeg helt vildt gerne være med til at lave. Jeg har nogle dejlige kolleger, og vi er blevet endnu tættere af, at der har været så meget storm og larm omkring os. Det er virkelig målgruppen og mine kolleger, som betyder mest.”

Kulturministeren svarer

Journalisten har bedt kulturminister Joy Mogensen om en kommentar til kritikken af, hvorvidt hun havde lyttet til Loud, inden hun kritiserede radioens indhold på et samråd.

I en mail fra ministeriets presserådgiver svarer ministeren ikke direkte på spørgsmålet, men skriver, at ”medarbejderne på Radio Loud ikke skal gå og være bekymret for”, hvad hun mener om Louds programmer, blandt andet fordi kulturministeren ikke tilhører målgruppen, og fordi det er Radio- og tv-nævnet, som tager stilling til spørgsmål om sendetilladelsen.

”Mine udtalelser på samrådet var baseret på de meget lave lyttertal, og jeg kan sagtens følge, at man som ansat på stationen er ked af den voldsomme kritik, som Loud i det hele taget har fået. Det er i det hele taget ikke let at være ny radiokanal, men der er det værd at huske, at det også tog tid for Radio24syv at blive populær hos lytterne. Jeg håber, at medarbejderne på Loud med tiden vil modbevise det billede, der er tegnet af radiokanalen,” skriver Joy Mogensen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen