search

LOUD-direktør om podcast-tal: Vi rammer målgruppen, men har stadig for få lyttere

Efter i månedsvis at være blevet kritiseret for lave lyttertal, bliver tallene for LOUDs podcast-downloads nu offentliggjort. ”Vi skal meget højere op,” siger en i øvrigt tilfreds programdirektør (rettet 13.05)

Lige siden Radio LOUD gik i luften i april sidste år, har der været stor bevågenhed om ungdomsradioens lyttertal. Adskillige gange har Gallup målt ingen eller meget få lyttere.

”Vi skal nok komme,” har det lydt fra Radio Loud, blandt andet med henvisning til, at antallet af pocast-downloads ikke var kendt.

Men det bliver de fra i dag, når antal downloads af LOUDs podcasts bliver tilgængelige på Dansk Podcast Index.

Ifølge programdirektør Ann Lykke Davidsen lytter flere og flere til LOUDs podcast. Det ugentlige antal ligger nu mellem 30 og 40.000 downloads, oplyser hun.

”Det er sindssygt flot, at vi får de her tal. Vi har nogle produkter, som begynder at finde vej og bryder et lille hul i lydmuren,” siger Ann Lykke Davidsen.

Små tal – men styr på målgruppen

Hun fremhæver programmer som ’TikTok-manden’, ’Bare sex’ og ’Den yderste grænse’, der alle får omkring 10.000 downloads om ugen. Men hun understreger også, at LOUD langtfra er tilfredse endnu. 

”Vi skal meget højere op. Jeg vil helst ikke tale i tal, men vi har et mål om, at vi inden for det næste år skal have fire-fem podcasts i top-50 på indekset. Og en-to i top-10,” siger hun. 

Ann Lykke Davidsen hæfter sig ved, at mediets podcasts faktisk rammer målgruppen, selv om tallene ”stadig er små”.

”Jeg var eksempelvis lidt nervøs for ’TikTok-manden’, som er en af de mere dokumentariske projekter. Her kunne vi godt have ramt helt skævt. Men 85 procent af dem, der har lyttet til den, er i vores målgruppe,” siger hun.

På programmet ’Bare sex’ er kun seks procent af lytterne over 34, og den gennemsnitlige lytter er en 20-årig kvinde, fortæller direktøren.

”Vi rammer målgruppen med det, vi laver, og så skal de høje tal nok komme.” 

En flygtig målgruppe

Kritikken af Radio LOUD har været hård, særligt fordi de har haft få lyttere på DAB. På et samråd i maj sidste år lød det fra kulturminister Joy Mogensen: 

”Det er svært at forsvare og forklare det indhold, de leverer i forhold til, hvad de har budt ind med.”

Dén udmelding og den generelle kritik har Ann Lykke Davidsen ikke mange kommentarer til. Men hun håber, at podcast-tallene kommer til at smitte positivt af – både på antallet af lyttere på DAB og på brugen af LOUDs sociale medier. 

”Den yngre del af målgruppen er på podcast og sociale medier, og hvis de begynder at kende til brandet LOUD der, er ambitionen, at det skal smitte over på DAB’en,” siger Ann Lykke Davidsen.

Men burde de ikke kende til brandet nu? 

”Jo. Det tror jeg også, de gør. Men de er enormt flygtige og ikke tro mod et medie, men et brand. Derfor er det også vigtigt for os, når de følger os på Instagram og er rigtig glade for formatet ’Spørg mig om alt’, hvor eksempelvis en skizofren person eller en pige med niqab lader brugerne stille dem spørgsmål.” 

I har før ledt opmærksomheden hen på jeres podcasts, når jeres lyttertal på DAB’en har været lave. Nu siger du, tallene for podcast-downloads godt nok er små, men at vi skal huske at kigge på sociale medier? 

”Jeg siger, vi er til stede alle steder. Summen af det hele er vigtigt for LOUD. Og vi er megastolte af vores podcasttal, for så små er de heller ikke. Men vi skal jo hele tiden have en ambition og noget at stræbe efter, og det er at komme i top-50 med så mange produkter som muligt.”

I den seneste måling på Dansk Podcast Index ligger ’Mads og Monopolet’ fra DR nummer et med over 530.000 downloads. Som nummer to kommer DR’s Genstart med 387.000.

Rettelse: I en tidligere udgave stod der, at ’Millionærklubben’ fra Euroinvestor og B.T.’s ’Det vi taler om’ lå henholdsvis nummer et og to i seneste måling fra Dansk Podcast Index. Dén måling var dog endnu ikke opdateret med DR’s programmer.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen