search

Alle elsker podcasts – men hvorfor vil så få betale?

Det er et misforhold mellem stor efterspørgsel blandt brugerne og nogle meget svære økonomiske vilkår, siger forskere på DMJX. Nu skal de undersøge, hvordan podcasts bliver en rentabel forretning

Interessen for at lytte til podcasts er eksploderet de seneste år. Men betalingsvilligheden blandt brugerne er ikke fulgt med. Derfor er det mange steder en meget dårlig forretning at lave podcasts.

”Der er kommet flere og flere lyttere, men samtidig er det svært for mange udgivere at have en bæredygtig forretningsmodel. Det er et misforhold mellem stor efterspørgsel blandt brugerne og nogle meget svære økonomiske vilkår for branchen,” siger docent på DMJX Aske Kammer, der sammen med adjunkt Thomas Spejlborg Sejersen skal kortlægge det danske podcastmarked.

Første skridt er, at Podimo, Heartbeats, Mediano, DR og alle de andre danske udgivere af podcasts i denne uge modtager et spørgeskema fra DMJX.

I alt er der identificeret 2.632 podcasts, som har udgivet nyt indhold på dansk i 2020 eller 2021.

”De er alle i konkurrence om brugernes opmærksomhed og tid – og mange af dem har ikke fundet en forretningsmodel endnu,” siger Aske Kammer.

Han forklarer, at projektet så vidt muligt skal tegne det fulde billede af det danske podcastmarked. Både de store og de små spillere.

”Alt fra DR til den lille podcast, hvor to mennesker sidder og taler sammen i Rødovre. Målet er at spørge så mange som muligt,” forklarer Aske Kammer.

Svarene skal bruges til at analysere eksisterende økonomiske vilkår for podcastproduktion, og hvilke muligheder producenter og distributører har for at gøre deres podcasts rentable.

I dag bliver podcasts finansieret via for eksempel abonnementer, sponsorater, donationer og fondsmidler. Nogle virksomheder bruger podcasts som strategisk kommunikation, mens museer for eksempel laver podcasts som en del af deres samlede formidling.

”Der er mange forskellige modeller, og det er er lidt af en jungle med mange forskellige indtægtsstrømme, som vi håber at blive klogere på,” siger Aske Kammer.

Projektet, som er støttet af Allerfonden, indeholder også en brugerundersøgelse, der blandt andet skal belyse brugernes betalingsvillighed.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen