search

Eksperter: Utroværdigt når pressechefer står på mål for dårlige sager

Det er ’noget rod’, når kommunikationsfolk også skal være talspersoner. Det siger eksperterne i ’Budskab’ oven på sagen om Tommy Zwicky, der åbent fortalte i pressen, hvorfor han sagde op fra Huawei

Skal kommunikationsfolk være talspersoner for den virksomhed, de er ansat hos?

Nej, mener begge eksperter i dagens episode af ’Budskab’, hvor de drøfter sagen om Tommy Zwicky, der sagde sin stilling op som kommunikationschef hos Huawei.

Tommy Zwickys opsigelse kom, efter at det kom frem, at Huawei havde testet og patenteret et system, som kan genkende personer fra det undertrykte kinesiske mindretal uighurerne.

”Jeg skal ikke være Komiske Ali, der står og siger, at der ikke er noget problem,” har Tommy Zwicky sagt i et interview med Journalisten, hvor han også fortalte, at Huawei sendte en pressemeddelelse ud om sagen, som han ikke kunne stå inde for.

I ’Budskab’ uddyber han, hvorfor han ikke blot valgte at sige op – men også har valgt at stille op til interviews med Journalisten og flere andre medier om sin beslutning.

”Jeg har behov for at komme ud og fortælle, at den kommunikation, der kom fra Huawei i starten af december om sagen med overvågning af uighurerne, ikke var min kommunikation,” siger Tommy Zwicky.

Eksperterne i ’Budskab’ er enige om, at sagen viser, at kommunikationsfolk kan ende i en speget rolle, når de både skal være rådgivere og talspersoner.

Karne Lykkebo, partner hos Geelmuyden Kiese, mener, det er ’noget rod’, når kommunikationsfolk er talspersoner for virksomheder og organisationer.

”Det skal jo være dem, der træffer beslutningerne, der står på mål for dem. Helt grundlæggende. Det er også langt mere troværdigt,” siger hun.

”Så kan du som rådgiver sige: ’Det der, det er godt nok noget juks at gå ud og sige.’ Men du skal ikke selv sige det.”

Skal være relevante kilder

Emil Nielsen, der er pressechef hos Danmarks Naturfredningsforening, er enig.

”Der findes ikke noget værre end pressechefer, der skal stå og håndtere de dårlige sager. Det virker simpelthen utroværdigt,” siger Emil Nielsen.

I stedet skal organisationer stille med  talspersoner, der enten er ansvarlige for konkrete beslutninger, eller som besidder en særlig faglig viden, mener han.

”Det er det, der gør, at de er relevante som kilder,” siger Emil Nielsen.

Han kan ’godt være enig’ med Tommy Zwicky i, at han var nødt til at gå ud i den brede offentlighed med sin begrundelse for, at han sagde op fra Huawei.

”Han er jo ikke kun en klassisk kommunikationsrådgiver, som rådgiver direktionen eller andre talspersoner bag linjerne. Han er jo selv talsperson for denne her virksomhed, og derfor handler det også om hans egen troværdighed som talsperson og kommunikator,” siger Emil Nielsen.

Loyalitet indtil samarbejde er opsagt

Omvendt siger Karne Lykkebo, at hun ikke havde gjort det samme.

”Grundlæggende er man ’hired help’, når man arbejder med kommunikation. Ellers må du blive debattør eller politiker. Det vil sige, at din loyalitet skal, indtil du opsiger et samarbejdsforhold, ligge hos dem, du har indgået et samarbejdsforhold med,” siger hun.

De er begge skeptiske over for effekten af den opdatering af de kommunikationsetiske regler, som et udvalg i DJ arbejder med.

”Det tænker jeg er meget langt fra den virkelighed, vi arbejder i,” siger Karne Lykkebo.

Til gengæld mener de, at debatten om etik er vigtig – især på arbejdspladserne.

”Jeg synes, det er superfint, at man som branche og fag begynder at have en diskussion om etik,” siger Emil Nielsen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen