search

Tidligere Journalisten-redaktør forsvarer ”symbolsk løn” til unge – arbejdede selv gratis i fem år

Efter heftig debat om lav løn til unge natværter på Loud forsvarer tidligere redaktør på Journalisten, Øjvind Hesselager, at unge arbejder billigt. Men: ”Bliver de blot udnyttet til rutinearbejde, melder jeg mig i det kritiske kor”

”Kan de selv opnå nogle fordele ved det, som de senere kan kapitalisere på, så skal folk have lov til at foretage nogle frie valg.”

Sådan siger Øjvind Hesselager, chefredaktør på Bornholms Tidende og tidligere ansvarshavende redaktør på Journalisten, efter heftig debat om den nye radiokanal Louds samarbejde med Sein, hvor natradioværter vil få 1.500 kroner i måneden.

Øjvind Hesselager har på Twitter argumenteret for, at der kan være mange gode ting ved at arbejde gratis – med henvisning til, at han selv arbejdede gratis for Månedsmagasinet Press fra 1989 til 1994.

Og såfremt de unge radioværter på Sein selv ønsker at lave natradio for Loud frivilligt for at lære en masse, synes Øjvind Hesselager, det er i orden.

”Min pointe er, at vi ikke skal fritage de unge muligheden for at gøre, som de vil, så længe det er frivilligt.”

Hvorfor synes du, det kan være godt at arbejde uden at få løn for det?

”Det er ikke det faktum, at man ikke får løn, der i sig selv er godt. For mig var det det faktum, at jeg uden at have nogle forudsætninger for det kom ind et sted, hvor der var nogle meget dygtige mennesker, der lærte mig alt, hvad de kunne,” siger han.

Må ikke blive rutinearbejde

Loud og Sein har fået heftig kritik for at ville betale natradioværterne 1.500 kroner i måneden. Til Journalisten har tidligere natradiovært​ på Radio24syv Ayse Dudu Tepe sagt, at de unge bliver ”fucket i røven af de voksne”.

Til Politiken har formand for Dansk Journalistforbund, Tine Johansen, også kritiseret forholdene:

”Det at producere journalistik skal selvfølgelig ske på ordentlige vilkår. Det er også et arbejde, hvor det, man laver, er noget værd, og derfor skal man selvfølgelig også honoreres for det.”

Over for Journalisten har projektleder Daniel Saroori fra Sein afvist kritikken. Det samme har Ann Lykke Davidsen, direktør på Loud.

Øjvind Hesselager melder sig som kritiker – såfremt det viser sig, at der ikke er læring at få for dem, der arbejder på dårligere betalte vilkår.

”Når det er til så lav løn, skal arbejdet bære lønnen i sig selv. Det gør det kun, hvis du får meget høj mening og meget stor læring ud af det. Bliver de blot udnyttet til rutinearbejde, melder jeg mig i det kritiske kor.”

Loud får jo 260 millioner kroner over fire år i offentlige midler. Er det ikke principielt vigtigt, at de betaler en ordentlig løn?

”Det ville da være skønt. Men at nogle får løn for fast arbejde skal ikke betyde, at andre ikke får mulighed for at lave noget andre vilkår. De frivillige unge er også meget friere stillet, kan gå hurtigere, kan lave andre ting, og chefen har mindre at have sagt,” siger han.

”Min pointe er, at vi ikke skal fritage de unge muligheden for at gøre, som de vil, så længe det er frivilligt.”

Arbejdede gratis i fem år

Øjvind Hesselager fortæller, at da han arbejdede for Press, levede han i første omgang af SU og lån – og senere af dagpenge på den daværende dimittendsats.

“Jeg sørgede for, at alt mit arbejde blev konverteret til opgaver på universitet, så jeg kunne få SU samtidig. Og så levede jeg på en meget lille sten. Der var ikke noget kaffe til 48 kroner,” siger han.

”Jeg lærte faget som mesterlære. Det er det bedste, jeg har gjort i min karriere, og det er nu tredive år efter stadig de mennesker, jeg vender tilbage til, når jeg er i tvivl. De var helt afgørende – meget mere end den uddannelse, jeg tog.”

Ulrik Dahlin, der også arbejdede på Press, har før fortalt, at han levede af offentlige ydelser samtidig med, at han arbejdede der. Har I ikke været begunstiget af, at der var større muligheder for det dengang end i dag?

”Jo. Dengang så a-kasserne mildt på én, bare man ikke gik i vejen. Men jeg synes, det handler om, hvorvidt man vurderer, at man kan leve af det, man får. Kan de unge det i dag, selvom de ikke kan arbejde på dagpenge, kan man gøre det,” siger han.

Hans råd til de unge

Øjvind Hesselager mener, debattørerne skal passe på med at argumentere på en måde, der fratager de unge deres mulighed for at blive dygtigere.

”Det, jeg egentlig hører i debatten, er, at nogle er bange for, at de unge rykker ind, varetager deres egne interesser og bliver så dygtige, at det bliver en slags løntrykkeri. Det er et fagforeningsargument, som kan forhindre de unge i at få den her mulighed. Det skal vi passe på.”

Udover Louds samarbejde med Sein har Radio4 også lavet et Talentlab, hvor de fylder timer ud gratis. Sker der ikke netop det, at de på meget billig vis får lavet noget arbejde, andre ellers skulle have lavet for en reel løn?

”Jeg kender ikke aftalerne i detaljer. Det bliver et problem, hvis det er et slavisk ansættelsesforhold, hvor de indgår i en fast produktion og skal lave ting, hvor der ikke er nogen læring. Bliver man håndteret som en almindelig lønmodtager uden løn, er det forkert,” siger han.

”Men det, at vi skal sikre lige lønvilkår for nogle, betyder ikke, at andre skal fratages muligheden for at tage et andet valg.”

Til sidst vil jeg egentlig bare gerne høre: Hvad er dit bedste råd til unge folk i mediebranchen, der gerne vil kunne leve af deres arbejde på et tidspunkt?

”De skal sikre sig nogle kvalifikationer, der er penge værd.”

Kommentarer
15
Kasper Søegaard
15.01.20 16:28
Jeg lavede osse radio sammen med andre frivillige på div lokale radio og tv stationer, da jeg var helt ung. Men det er også noget andet end at arbejde under elendige forhold på et statsfinansieret medie.
Fremhævet af Journalisten
Sune Fischer
15.01.20 17:13
En chefredaktør, der støtter op om gratis gratis arbejdskraft. Hvilken overraskelse.
Fremhævet af Journalisten
Kim Ravn-Mortensen
15.01.20 20:15
Han levede af understøttelse og arbejdede så gratis ved siden af.
Øjvinds råd til unge mennesker er så, at de skal bryde loven og arbejde, mens de modtager overførselsindkomst.
Hvor flot - men det kommer også fra manden, der ikke kunne finde ud af at skrive om aldersdiskrimination i journalistfaget.
Fremhævet af Journalisten
Ernst Poulsen
15.01.20 21:00
Kære Øjvind,

Jeg synes du blander et par ting sammen.

Du har ret i, at det er vigtigt, at ungdommen basker med vingerne for fuld kraft, prøver sig selv af, og får erfaringer som de kan bruge - fx. til at finde ud af, om mediebranchen er det sted, de skal arbejde i fremtiden. Det kan godt indbefatte, at de afleverer en artikel eller et foto, som bliver betalt i feedback, netværk og en erfaring, der gør dem klogere.

Men, der er forskel på, hvor længe man gør det - og hvem man gør det for.

Jeg var ikke tæt på Press, men som jeg husker det, så var det et græsrods-initiativ, som økonomisk vel var en humlebi. Det var teoretisk umuligt, men - den fløj sgu' videre - og videre i en del år. Der var ikke nogen, der blev rige på andres bekostning, og afgørende i denne diskussion: Det var et forsøg på at skabe noget nyt - ud fra intet. Og det var vel først og fremmest et initiativ, som ikke ødelagde noget for andre.

Forskellen er ret markant i forhold til de nye radiostationer, der har en offentlig check i ryggen, og som skal kæmpe om markedsandele i konkurrence med andre radiostationer. Offentligt finansierede medier burde ikke holdes i luften af (halv)gratis arbejdskraft. Det tager ganske simpelt jobs væk fra freelancere eller erfarne folk, som kunne løse de samme opgaver.

Du kunne betale dine regninger, din mad og din husleje, fordi der var 300.000 arbejdsløse og A-kasse-systemet ikke var regoristisk, og man kunne cirkle rundt i systemet i mange år. Sådan er det ikke længere. Den model, der betalte for din "mesterlære" eksisterer ikke længere.

Nutidens freelancere kan ikke løse opgaver for pebernødder, halvlunken kaffe og viden om at der var 1234, der klikkede ind på deres artikel eller lyttede til deres udsendelse. De bliver smidt ud af A-kassen på den halve tid, kontrolleret i hoved-og-røv, og de har børn der skal fodres, husleje der skal betales, computere der skal udskiftes, ferie der skal spares op til, kurser der koster penge og sygedage som giver store, sorte huller i regnskabet.

Fik jeg nævnt, at børnene skal fodres og huslejen betales, når man er voksen?

Nu skal det ikke være en sort-hvid diskussion, som bliver unuanceret. Så for en ordens skyld, erkender jeg gerne, at jeg også har produceret artikler og lavet websites gratis for at lære noget i mine unge år. Det gør jeg faktisk stadig, selv efter tyve år i branchen.

Men - i min studietid var det en interesseorganisation, jeg lavede websites for, og i dag er det en lille idrætsklub med 80 medlemmer, som jeg laver ting for - for at lære noget undervejs. Det er ikke opgaver, som kunne være betalte opgaver, for så dybe lommer har de små organisationer ikke. Det vigtige er her, at jeg lærte noget - uden at tage brødet ud af munden på nogen. I sin tid øvede jeg mig lige som du gjorde, og i processen fandt jeg ud af, at jeg gerne ville være journalist. Siden søgte jeg ind på uddannelsen, og det har jeg endnu ikke fortrudt.

Jeg har sidenhen lavet nogle få enkeltstående opgaver, hvor jeg tog en betaling, som var for lav, fordi jeg synes, at jeg var uerfaren på en bestemt faglighed. Men, belært af mere erfarne kollegaer, så har jeg erkendt, at når jeg først en gang har sat prisen lavt, så er det tæt på umuligt at hæve prisen til normal takst hos den samme kunde. Jeg skyder ikke blot mig selv i foden, jeg river også tå-neglene af mine kollegaer.

Derfor synes jeg, du skyder ved siden af, når du bruger dine erfaringer fra 1990'erne (eller der-om-kring) til at konkludere, at det er fint, hvis ungdommen i dag arbejder stort set gratis for licens-finansierede medier. De pågældende radiostationer har været i en budkrig for at vinde opgaven, og den billige eller gratis arbejdskraft er så åbenbart en af de metoder, de har brugt til at udmanøvrere hinanden.

Derfor mener jeg ganske simpelt, at du laver en fejl-slutning, når du sammenligner din tid på Press med de nye jobopslag, hvor folk skal arbejde for en "løn", som egentlig ikke er en løn, men en almisse, der hverken strækker til at betale husleje eller fodre børn.

Det er muligt at være ung og baske med vingerne og lære en masse uden, at man skyder sig selv i foden eller underminerer kollegaerne. Også i 2020.
Fremhævet af Journalisten
Nanna Balslev
15.01.20 22:07
Hvor er jeg træt af midaldrende boomer-journalister (og tidligere redaktør på et fucking fagblad!), der har været fastansat størstedelen af deres liv og så anbefaler gratis arbejde som ‘en vej ind i branchen’.

For lad os være ærlige, mediebranchen eller samfundet har jo ikke ændret sig sønderligt siden 1994. Den generation har sit på det tørre med millioner på pensionskontoen, men kender INTET til virkeligheden i dag og har fx. aldrig prøvet at have et voksenjob, der ikke kan betale deres regninger.
Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
16.01.20 15:42
Jeg er så enig, Nanna Balslev. Her får vi et direkte og meget uskønt indblik i, hvorfor DJ er så fraværende i forhold til branchens enorme løsarbejderproblematik. Der sidder en hel generation af fat cats, som simpelthen ikke kan få øje på problemet, fordi deres velpolstrede pensionsordninger er i vejen for udsynet. Og så stoppede deres samfundsindsigt tilsyneladende også med at udvikle sig den dag, de fik deres første fastansættelse - i forrige årtusinde - og next stop Presselogen, hvor Øjvind og hans kolleger også på næste søndag vil sidde inde bag panserglasset i direktørlogen og nikke indforstået til hinanden sige, at det hele også er Googles skyld.
Fremhævet af Journalisten
Nina Trige Andersen
16.01.20 15:54
Præcis som Ernst og Nanna skriver. Hvor er det tragikomisk, at Øjvind taler om værdien af læring, når han åbenbart har været totalt læringsresistent i sin tid som chefredaktør for vores fagblad, i hvert fald hvad angår freelancere og andre ikke-fastansattes virkelighed. Der er ingen sammenligning mellem at arbejde gratis på et kollektivt og ikke-kommercielt projekt, som man selv har 'ejerskab' til, og så at et medie med millioner af statslige midler beder folk om at tage nattevagter til 1500 kr. Det burde være i timen, om noget. Jeg kan ærlig talt ikke forstå, at Journalisten bruger tid på at interviewe en, som åbenlyst har så lavt et refleksionsniveau på dette spørgsmål. Og ja, som Nanna skriver: folk der har deres på det tørre økonomisk - og først og fremmest har det af strukturelle årsager - bør virkelig overveje at stikke piben ind angående vilkår på arbejdsmarkedet, som de åbenbart selv er for fjerne fra, materielt, til at kunne forstå problemet i. Og selv hvis dagpengesystemet stadig så ud som i 1980'erne-1990'erne - hvad der kom meget kreativt og værdifuldt ud af, hvilket Press var et glimrende eksempel på - så skulle et statsfinansieret medie stadig ikke slippe afsted med at bruge gratis og underbetalt arbejdskraft. Det ville jo i så fald være lig med ekstra og skjult offentlig støtte. Hvis økonomien ikke løber rundt på Loud uden underbetaling af dele af arbejdskraften (cheferne er jo næppe underbetalt), så har de ikke skruet deres regnestykker ordentligt sammen. Det prøver de så at skjule og tørre af på nogen andre gennem udlicitering. Virkelig nyskabende.
Fremhævet af Journalisten
Tom Heinemann
16.01.20 17:10
@Øjvind
Jeg ved, at du elsker at provokere. Det har du gjort i mange år. Og det er helt fint. Altid sjovt, når du lige stikker til én og anden.
Men her rammer du fandme ikke engang væggen, hvor skiven er ophængt.
Og at det så kommer fra en tidligere redaktør på vores fagblad, gør det næsten pinligt at læse.
Jeg var selv omkring PRESS og skrev lidt sammen med Ulrik Dahlin. Jeg smovsede i min praktikløn ved siden af, mens stort set alle andre på bladet var på sjasen eller dagpenge. Også helt fint.
For mig og for de fleste andre på bladet.
Men du skal sgu´ ikke fucke de unge mennesker i røven fordi du har dit på det tørre.
"Arbejdet skal bære lønnen i sig selv", siger du. Hører du egentlig, hvad du selv siger?
Flere gange om året bliver jeg kontaktet af unge mennesker, som vil i praktik hos mig - uanset hvad og uanset løn eller ej.
Jeg siger nej hver gang, for jeg vil ikke have folk ansat til slavelønninger - eller slet ingen.
Men jeg kan jo sende dem videre til dig på Bornholm. Hvad siger du til det?
Fremhævet af Journalisten
Malene
16.01.20 17:10
Jeg synes Journalisten burde skrive en ny artikel, baseret på interview med alle dem, der har skrevet kommentarer til denne artikel. Hver og en af dem kommer med indsigtsfulde og reflekterede kommentarer på det åbenlyse problem Loud har.
Fremhævet af Journalisten
Torben Kragh
16.01.20 21:47
Det værste er vel egentlig, at Loud har vundet et offentligt udbud, hvor det er muligt at lave social dumping. Regeringen og en masse støttepartier jubler over, at de har løst (tror de) problemerne med carbotagekørsel og social dumping i transportbranchen, og ikke mindst Socialdemokratiet har de seneste år argumenteret for, at udbud inden for blandt andet bygge og anlæg skal ske i forhold til danske løn- og ansættelsesvilkår for at hindre underbetalt udenlandsk arbejdskraft. Men det gør åbenbart ikke så meget at bruge skattekroner til at finansiere social dumping af dansk arbejdskraft i vores branche?
Fremhævet af Journalisten
Lars Abild
16.01.20 22:57
Spændende når historier falder ud af skabet - og stort set af sig selv.
Nå, Øjvind har arbejdet gratis i fem år for Press. Nu dukker det stille og roligt op, at de gratis bestod i, at det var dagpengene, der betalte den gratis arbejder Øjvind. Jeg har ikke set, at Øjvind har benægtet beskyldningerne!
Hallo Øjvind ? I fred og ro er det angiveligt almindeligt socialt bedrageri. Jeg håber, at du kan afvise alle de beskydninger, der nu dukker op. Glæder mig så meget til at høre fra dig. mvh. Lars
Fremhævet af Journalisten
Lars Abild
17.01.20 16:03
Hej Øjvind, Kom hid ... mvh. lars
Fremhævet af Journalisten
Jorn Stjerneklar
18.01.20 13:30
Øhm...Hvorfor er der ikke nogen der nævner POV, de lever af gratis arbejdskraft og har fået mediestøtte. Det er forkasteligt, også det LOUD nu har gang i. Jeg er åbenbart det der bliver kaldt boomer, så jeg vil have mig frabedt at I generaliserer i forhold til generationen. Er på 33. år som freelance uden pensionsopsparing, sygedagpenge, you name it. Jeg mener også at Øjvind går helt galt i byen ved at sammenligne tiden med Press til i dag. Dengang var muligheden der for at få dagpenge samtidig med at folk kunne arbejde på gulerodspressen. Sådan er det ikke i dag. Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig, at forbundet tog fat i de mange gratister der er på f.eks. DR, de jobs der angiveligt er en del af studerendes uddannelse, hvor de går på SU og arbejder i fuldtidsstillinger.
Fremhævet af Journalisten
Bjarke Larsen
18.01.20 14:35
Jeg synes et noget større problem er den systematiske underbetaling af freelancere, der finder sted på dagblade, ugeblade og mange andre statsstøttede medier.
En underbetaling, som DJ-medlemmer "forhandler" sig frem til. Gåseøjnene fordi du som freelancere står i et utroligt ulige magtforhold i forhold til arbejdsgiveren - ikke mindst fordi DJ i de 30 år, jeg har været medlem, reelt ikke har gjort noget for at hjælpe freelancerne.
Fremhævet af Journalisten
Dorte Toft
20.01.20 13:16
Blev mindet om en taxachauffør, der meget stolt fortalte, at det ellers var lykkes ham at undgå at tage arbejde i 10 år, altså at leve på dagpenge/støtte m.v., så han bare kunne dyrke sine hobbies. Det var en del år siden, men ...
Jeg håbede for ham, at han ellers reserverede den fortælling til dem, der ikke havde arbejdet og betalt skat fra de var ganske unge.
I en anden boldgade. Jorn Stjerneklar skriver, at POV "lever af gratis arbejdskraft". Nu er POV jo en slags forening, ejet af omkring 60 personer, der alle bidrager gratis og med en masse indlæg fra gode folk udenfor. Mig bekendt er der nærmest konstant lavvande i kassen, når det strengt nødvendige til udvikling af platform, serverbrug og de 2-3 ajourhavende er betalt nogenlunde. POV, der er frit tilgængelig, har i øvrigt netop åbnet for annoncer for at overleve, men også i håbet om på et tidspunkt at kunne honorere skribenter.
Fremhævet af Journalisten