search

Sådan bliver Loud som arbejdsplads

Hvor mange journalister vil Danmarks nye DAB-kanal ansætte? Hvad skal de kunne? Og hvordan bliver lønnen på Loud? Journalisten har fundet svarene i Louds ansøgning til Radio- og tv-nævnet

Fra april næste år går DAB-kanalen Loud i luften. Hvad bliver det for en arbejdsplads? På Journalisten har vi gransket Louds ansøgning til Radio- og tv-nævnet for oplysningerne.

Her kan man læse, at Loud bliver en arbejdsplads med omkring 46 faste medarbejdere inklusive direktion og ledelse.

Direktør for Loud er Ann Lykke Davidsen. Hun står til at få en månedsløn på 75.000 kroner, når Loud går i luften, og hun stiger med tiden til 79.600 kroner.

De fire øvrige medlemmer af ledelsen, programchef, nyhedschef, udviklingschef og administrationschef, står til at begynde på en månedsløn på gennemsnitligt 68.000 kroner, der vokser til 70.550, når licensen udløber.

”Almindelige” redaktionelle stillinger skal aflønnes med 550.000 kroner om året, inkl. udgifter til ferie, barsel osv., og værter kan få 316 kroner i timen for deres arbejde.

Værter med profil

Loud lægger ikke skjul på, at dets værter skal tegne radiokanalens profil.

”LOUDs værter er – eller bliver – gerne trendsættere, rollemodeller og stjerne. Det er ikke nok at være kendt for at blive vært på Loud. Men man må gerne blive kendt for at være vært på Loud. Loud forsager ikke stjerne, men satser på ”stjerne med hjerner,” lyder det således i ansøgningen fra Loud.

Her står det også, at kanalens morgenvært ikke må være fyldt 35 år og skal have profilen ”personlig, anderledes/ kendt …”

I formiddagsfladen skal værterne være medie- og eller kulturpersonligheder ”med holdninger og meninger, som rammer ned i det yngre sind”, skriver Loud og nævner bud som Anna Malzer (fra partneren Mungo Park), Peter Falktoft, Mascha Vang og Ayse Dudu Tepe fra Radio24syv.

Andre steder i ansøgningen bliver navne som Isabella Hindkjær, Anders Stegger, Anna lngrisch og Kristoffer Eriksen nævnt. Kristoffer Eriksen er også ansat på Radio24syv.

En anden profil, Loud nævner som mulig vært, er verdens mest kendte youtuber, PewDiePie – eller, som Loud skriver, Puty Pie.

Mange henvender sig

Loud skriver også, at medieomtalen af radiokanalen allerede nu har fået flere interesserede til at henvende sig:

”Da selskabet er nystiftet med henblik på at vinde det igangværende udbud, er det selvsagt ikke muligt at indgå endelige ansættelsesaftaler endnu. Ikke desto mindre har vi i forbindelse med den megen positive medieomtale og offentlighedens interesse, allerede modtaget en lang række henvendelser fra interesserede, potentielle medarbejdere. Vi ser det derfor ganske realistisk – i forhold til den planlagte sendestart 1/4-2020 – at rekruttere de nødvendige medarbejdere i etableringsfasen og sikre en stærk ”startopstilling”,” lyder det således i ansøgningen.

Værter skal sende hjemmefra

Loud vil sende live 23 ud af døgnets 24 timer og skal således også lave live-radio om natten.

I timerne fra midnat og indtil klokken 6 om morgenen skal en vært sende hjemme fra sig selv og selv afvikle. Loud vil ansætte mellem fem og syv natteværter.

Linda Olsen bliver nyhedschef

Loud skal have en døgnbemandet nyhedsredaktion med cirka 24 faste journalistiske medarbejdere.

Flest skal arbejde fra København, men seks af dem skal arbejde ude i landet – til at begynde med i byer, hvor lokalradiostationerne bag Loud har radiostudier. Det vil sige i Svendborg, Kolding/Esbjerg, Aarhus, Ringkøbing/Holstebro og Thy.

Direktør Ann Lykke Davidsen har allerede fortalt, at Linda Olsen står til at få stillingen nyhedschef. Linda Olsen har en fortid på TV 2 og har netop afsluttet et fellowship ved Constructive Institute.

Derudover skal nyhedsredaktionen have tre producere, som også har redaktøransvar for nyhedsudsendelserne hver time og udsendelserne imellem.

Loud vil ansætte 14 journalister, som skal dække tech, indenrigs- og udenrigsstof, og i alt seks værter til nyhedsredaktionen.

Freelancere på udenrigsstof

Louds udenrigsredaktør skal samtidig jonglere med rollen som producer, ligesom nyhedsredaktørerne skal kunne det.

Derudover skal udenrigsredaktionen bemandes af tre faste reportere, som skal kunne tage til udlandet ved større begivenheder.

Loud vil sikre dækningen fra udlandet med seks faste ”stringere” og fem freelance-korrespondenter.

10 procent skal laves uden for huset

I øvrigt vil det være muligt for freelancere at prøve at afsætte idéer hos Loud. 10 procent af produktionen skal nemlig købes hos produktionsselskaber eller freelancere.

Kommentarer
25
Stig Jonstrup
23.10.19 13:42
Forstår ikke, hvorfor man ikke lukker DR P3 og bruger pengene derfra til Radio Loud.
De synes at have samme målgruppe - måske med en fordel for Radio Loud, der i så fald kunne give den form for radio et kvalitetsløft.
Fremhævet af Journalisten
Christian Hebell Paulsen
23.10.19 14:15
LOUD lyder spændende. Ganske vidst er jeg med mine 44 år ALT for gammel til at være en del af deres målgruppe. Men det med at lave radio på en hel ny måde kan være revolutionerende og opkvikkende for den måde vi laver radio på herhjemme.
Fedt at man har ambitioner om et LOUD-univers på andre medier end radio. Det bliver fedt at følge med i - om LOUD bliver ét af de foretrukne medier for de unge. Det bliver også en hård kamp mod et podcast-univers, der i stigende grad henvender sig til det samme publikum! Men held og lykke! Vi lyttes ved til foråret!
Fremhævet af Journalisten
Rasmus Bue
23.10.19 14:22
Det bliver en smal sag at få PewdiePie, der sidste år tjente beskedne 15,5 mio. USD, (jf. Forbes) til at være vært på en natlig DAB-radio, der håber at kunne få et antal lyttere på linje med P8.
God fornøjelse.
Fremhævet af Journalisten
Mette Fugl
23.10.19 14:27
De sproglige fejl og manglende nutids-r hist og pist - skyldes det Journalistens skribent - eller er det den nye radio, der ikke kan formulere sig?
Fremhævet af Journalisten
Ole Obitsø
23.10.19 16:03
Kære Mette,

Tak for din kommentar.

Kan du ikke lige pege ud for os, hvor fejlene er?

Med venlig hilsen
Ole
Fremhævet af Journalisten
Vedat aka vedo
23.10.19 18:28
Hvor søger man ind?
Fremhævet af Journalisten
ernst
23.10.19 18:49
Ser frem til at nogle journalister kan udtale sproget korrekt. Det er åbenbart kutyme blandt andre ord at sige "Tivli" og ikke "Tivoli. "Kraft" og ikke "Kræft". Det burde ikke være så svært.
Fremhævet af Journalisten
Tom
23.10.19 21:18
LOUDs værter er – eller bliver – gerne trendsættere, rollemodeller og stjerne. Det er ikke nok at være kendt for at blive vært på Loud. Men man må gerne blive kendt for at være vært på Loud. Loud forsager ikke stjerne, men satser på ”stjerne med hjerner,” lyder det således i ansøgningen fra Loud.

Tre gange bruges ordet stjerne uden flertals r i enden - det sidste endda i et rim, der ikke rimer fordi flertals r'et mangler når man blander entals stjerne med flertals hjerner. Men måske man hentyder til en stjerne med flere hjerner ;)
Fremhævet af Journalisten
Kim Palm
23.10.19 21:58
Det lyder som stjerner uden hjerner - den kanal vil jeg gerne have mig frabedt
Fremhævet af Journalisten
Arild Carelius
23.10.19 21:59
Hvor mange unge render rundt med en DAB radio
Fremhævet af Journalisten
Mads Damkjær
23.10.19 23:59
Er det overhovedet lovligt at sætte maxalder på værterne??
Fremhævet af Journalisten
Kjeld Lystrup.
24.10.19 05:03
Når I starter radioen kan I så ikke finde ud af, hvornår det hedder ligger / lægger. Med de (pæne) lønninger må det kunne lade sig gøre at finde nogle folk, der kan det. Min gamle dansklærer ville have fået et nervesammenbrud, hvis han havde set, hvordan journalister staver i dag.
Fremhævet af Journalisten
Thomas Rath
24.10.19 07:32
Arild Carelius.. Det gør de alle - det hedder en telefon, og man hører radio via App!
Fremhævet af Journalisten
Kristian Hansen
24.10.19 07:46
@Ole: nu læser jeg kl. 7 om morgenen med, lige vågner, med det ene øje stadig lukket, men fx “stjerne uden hjerner”, dog ikke manglende nutids-r, men bare manglende “r”. Har læst dele af ansøgningen, og den er fuld af sproglige fejl. Virkelig en kedelig tendens, når vi selv i vores fag ikke magter sproget.
Fremhævet af Journalisten
Thomas Emil Sørensen
24.10.19 08:04
Hvorfor er det så hamrende vigtigt for flow-platformene at nå den yngre målgruppe? Forstå nu, at flow var brugbart dengang, der ikke var on-demand tjenester.

Alt ved det her projekt skriger cringe. Og det starter ved 'Puty Pie'
Fremhævet af Journalisten
Anette Nørgaard Jappe
24.10.19 08:41
Radio 24syv har afdækket, hvordan Rigspolitiet i flere tilfælde har vurderet EasyTranslates tilbud om at levere tolkning og oversættelse til myndighederne på Justitsministeriets og Udlændinge- og Integrationsministeriets område meget positivt, selvom der reelt ikke var substans bag EasyTranslates anprisninger. Er Radio 24syv selv blevet offer for en tilsvarende situation?
Fremhævet af Journalisten
Majken Rasmussen
24.10.19 09:01
En radio til unge ...med Post & Telegrafmuseet som medejer. Det er skarpt.
Fremhævet af Journalisten
Martin
24.10.19 10:34
Jeg elsker Vi danskeres evne til altid at rakke ned på alt Vi kan slippe afsted med.
Hvad blev der af det gode gamle ordsprog 'hvis du ikke har noget pænt at sige så flet næbet'?
Måske ville Danmark i virkeligheden være det lykkelige land Vi er kendt for, hvis flere valgte at udtale sig mere positivt fremfor ALTID at udtrykke sin negativitet. Smil til din buschauffør, hvis han ser sur ud, giv din lokale 7/11 ansatte et kompliment, sluk radioen, hvis du ikke gider høre på den, men drop nu den konstante negative løbebane. Du har det sikkert i virkeligheden meget godt.
Fremhævet af Journalisten
Martin Møller
24.10.19 10:42
Jeg elsker Vi danskeres evne til altid at rakke ned på alt Vi kan slippe afsted med.
Hvad blev der af det gode gamle ordsprog 'hvis du ikke har noget pænt at sige så flet næbet'?
Måske ville Danmark i virkeligheden være det lykkelige land Vi er kendt for, hvis flere valgte at udtale sig mere positivt fremfor ALTID at udtrykke sin negativitet. Smil til din buschauffør, hvis han ser sur ud, giv din lokale 7/11 ansatte et kompliment, sluk radioen, hvis du ikke gider høre på den, men drop nu den konstante negative løbebane. Du har det sikkert i virkeligheden meget godt.
Fremhævet af Journalisten
Peter Hjelmbak
24.10.19 11:23
Det lyder som et spændende projekt og meget realistisk at tiltrække kendte mennesker med de fantastiske lønninger - eksempelvis PewDiePie :D
I det hele taget håber jeg, at det kan lade sig gøre at få lyttere. Det lyder lidt som youtube generationen, som man prøver at lave radio for....altså unge som ikke hører radio og netop benytter sig af medier, når det passer ind og ikke omvendt?
Måske lyder det lidt som “gamle unge”, som tror at de kan omvende “unge” unge....
Fremhævet af Journalisten
Helle Poulsen
24.10.19 15:51
Endnu et eksempel på hvordan udbudsreglerne spænder ben for at få den bedste kvalitet. Trist 😕
Fremhævet af Journalisten
Mette Fugl
24.10.19 16:51
Ole Obitsø. Det er ikke nemt at pege på fejl, når der nu åbenbart (og tak for det) er korrekturlæst og rettet
Fremhævet af Journalisten
Henrik Højer
24.10.19 17:15
Det er en sørgeligt kendt sag, at virkelig mange yngre journalister formulerer sig elendigt i såvel skrift som tale. Men nu lysner det måske! Kunne man forestille sig, at LOUD vil ansætte de dårligste og beholde dem, således andre medier bliver renset fir de svagt formulerede, tak. Falktoft bliver allerede foreslået som en oplagt mulighed.
Fremhævet af Journalisten
Mette Louise Bønding
24.10.19 23:45
Jeg synes måske, det er ganske sundt at få pirket lidt til den - til tider - og efter min smag - lidt for selvhøjtidelige selvforståelse indenfor journalist-faget. Disse efterreaktioner understreger kun netop den selvhøjtidelighed. Kritisk radio? eller en radio der mente, det var dens privilegie at svine alt og alle til? ‘Sandheden’ ligger nok midt imellem. Fedt med et modspil!!
Fremhævet af Journalisten
Aksel Willumsen
25.10.19 08:58
Ligner en del af P3 familien.
Fremhævet af Journalisten