
Logo: Radio LOUD
Den nye DAB-kanal Radio Loud, som er målrettet unge, har haft 15.000 lyttere i den forgangne uge. Og de fleste af dem er over 50 år.
Sådan lyder det fra Kantar Gallup, som netop har offentliggjort nye lyttertal for 13. til 19. april. Det er første gang, siden kanalen gik i luften 1. april, at der kan måles lyttertal.
De nye tal viser, at 3.000 af Radio Louds lyttere er mellem 15 og 50 år. Resten, altså 12.000 lyttere, er enten ældre eller yngre. Langt de fleste er over 50 år, oplyser Kantar Gallup.
Radio Louds målgruppe er unge mellem 15 og 32 år.
Usikre tal, men de fleste er over 50 år
Kantar Gallup understreger, at der er en vis usikkerhed i lyttertallene, når de er så lave.
Men kan man med sikkerhed sige, at de fleste af Radio Louds lyttere i denne uge har været over 50 år?
”Ja, det kan man godt sige. Det er faktuelt fuldstændigt korrekt. De har haft 15.000 lyttere overalt i hele universet, og 3.000 af dem er under 50 år,” forklarer afdelingschef Frank Klausen.
Han tilføjer, at nogle af lytterne teoretisk set også kan være 13 eller 14 år, men at det er en meget lille målgruppe på DAB.
”Jeg står gerne på mål for, at de fleste af Radio Louds lyttere i den pågældende uge er over 50 år,” siger han.
Kantar Gallup laver sine lyttertal baseret på lytningen hos et repræsentativt panel på 1.458 personer.
Ingen kommentarer fra Radio Loud
Adm. direktør i Radio Loud Ann Lykke Davidsen har ingen kommentarer til dagens nye lyttertal eller alderssammensætningen på lytterne. Hun henviser til sine udtalelser i sidste uge.
Dengang havde Radio Loud ikke lyttere nok til at blive målt i Kantar Gallups ugentlige lyttertal. ”Brandærgerligt,” sagde Ann Lykke Davidsen til Journalisten.
Hun forklarede også, at Radio Loud ikke kun vil måle sig selv på lyttertallene.
”Derudover er succes mere end kun lyttertal. Det er også, hvor mange downloads vi får, og hvor meget lytterne engagerer sig med vores sociale medier. Vi har indtil videre 5.000 downloads af vores app, 1.600 downloads af vores podcasts og har haft 22.000 besøgende på vores hjemmeside. Vi skal nok komme,” sagde hun.
Politiske reaktioner
I kølvandet på de meget lave lyttertal i sidste uge var der kritiske reaktioner fra flere medieordførere i Folketinget.
Jens Rohde (R) sendte en række kritiske spørgsmål om Loud til kulturminister Joy Mogensen (S).
Venstres Britt Bager opfordrede til, at man giver kanalen lidt længere tid. Men hun kaldte de lave lyttertal ”alarmerende”.
Dansk Folkepartis medieordfører, Pernille Bendixen, sagde til Journalisten, at partiet stadig mener, Radio Loud er ”en fantastisk idé”.
”Det er klart, andre også skal synes, kanalen så er god. Og det er måske mere de ældre, der er til DAB. Men man skulle tro, at de unge kunne tiltrække andre unge. De må have fælles interessefelter. Så jeg synes, idéen er god,” sagde hun.
Målet er over 100.000
Ann Lykke Davidsen understregede i sidste uge, at offentligheden burde give Radio Loud mere tid, før den vurderede kanalen.
”Vi har været her i 14 dage, så jeg vil også sige: Giv os lidt tid. Vi har heller ikke købt os til reklameplads på busser eller andre steder, og vi har ikke brugt mange penge på sociale medier. Det er vores strategi, at vi skal vokse organisk i lyttertal.”
Ann Lykke Davidsen har tidligere udtalt, at målet for Radio Loud umiddelbart er at få lige så mange lyttere som nichekanalen P8 Jazz. Den har cirka 100.000 ugentlige lyttere.
13