search

Gallup bekræfter: De fleste af Louds lyttere er over 50 år

De fleste, der lytter til ungdomskanalen Radio Loud på DAB, er over 50 år. Det viser kanalens første lyttertal

Den nye DAB-kanal Radio Loud, som er målrettet unge, har haft 15.000 lyttere i den forgangne uge. Og de fleste af dem er over 50 år.

Sådan lyder det fra Kantar Gallup, som netop har offentliggjort nye lyttertal for 13. til 19. april. Det er første gang, siden kanalen gik i luften 1. april, at der kan måles lyttertal.

De nye tal viser, at 3.000 af Radio Louds lyttere er mellem 15 og 50 år. Resten, altså 12.000 lyttere, er enten ældre eller yngre. Langt de fleste er over 50 år, oplyser Kantar Gallup.

Radio Louds målgruppe er unge mellem 15 og 32 år.

Usikre tal, men de fleste er over 50 år

Kantar Gallup understreger, at der er en vis usikkerhed i lyttertallene, når de er så lave.

Men kan man med sikkerhed sige, at de fleste af Radio Louds lyttere i denne uge har været over 50 år?

”Ja, det kan man godt sige. Det er faktuelt fuldstændigt korrekt. De har haft 15.000 lyttere overalt i hele universet, og 3.000 af dem er under 50 år,” forklarer afdelingschef Frank Klausen.

Han tilføjer, at nogle af lytterne teoretisk set også kan være 13 eller 14 år, men at det er en meget lille målgruppe på DAB.

”Jeg står gerne på mål for, at de fleste af Radio Louds lyttere i den pågældende uge er over 50 år,” siger han.

Kantar Gallup laver sine lyttertal baseret på lytningen hos et repræsentativt panel på 1.458 personer.

Ingen kommentarer fra Radio Loud

Adm. direktør i Radio Loud Ann Lykke Davidsen har ingen kommentarer til dagens nye lyttertal eller alderssammensætningen på lytterne. Hun henviser til sine udtalelser i sidste uge.

Dengang havde Radio Loud ikke lyttere nok til at blive målt i Kantar Gallups ugentlige lyttertal. ”Brandærgerligt,” sagde Ann Lykke Davidsen til Journalisten.

Hun forklarede også, at Radio Loud ikke kun vil måle sig selv på lyttertallene.

”Derudover er succes mere end kun lyttertal. Det er også, hvor mange downloads vi får, og hvor meget lytterne engagerer sig med vores sociale medier. Vi har indtil videre 5.000 downloads af vores app, 1.600 downloads af vores podcasts og har haft 22.000 besøgende på vores hjemmeside. Vi skal nok komme,” sagde hun.

Politiske reaktioner

I kølvandet på de meget lave lyttertal i sidste uge var der kritiske reaktioner fra flere medieordførere i Folketinget.

Jens Rohde (R) sendte en række kritiske spørgsmål om Loud til kulturminister Joy Mogensen (S).

Venstres Britt Bager opfordrede til, at man giver kanalen lidt længere tid. Men hun kaldte de lave lyttertal ”alarmerende”.

Dansk Folkepartis medieordfører, Pernille Bendixen, sagde til Journalisten, at partiet stadig mener, Radio Loud er ”en fantastisk idé”.

”Det er klart, andre også skal synes, kanalen så er god. Og det er måske mere de ældre, der er til DAB. Men man skulle tro, at de unge kunne tiltrække andre unge. De må have fælles interessefelter. Så jeg synes, idéen er god,” sagde hun.

Målet er over 100.000

Ann Lykke Davidsen understregede i sidste uge, at offentligheden burde give Radio Loud mere tid, før den vurderede kanalen.

”Vi har været her i 14 dage, så jeg vil også sige: Giv os lidt tid. Vi har heller ikke købt os til reklameplads på busser eller andre steder, og vi har ikke brugt mange penge på sociale medier. Det er vores strategi, at vi skal vokse organisk i lyttertal.”

Ann Lykke Davidsen har tidligere udtalt, at målet for Radio Loud umiddelbart er at få lige så mange lyttere som nichekanalen P8 Jazz. Den har cirka 100.000 ugentlige lyttere.

Kommentarer
13
Mikkel Inumineq
20.04.20 15:14
Er der nogen under 50 år der lytter til DAB? Jeg kender dem ikke. Personligt har jeg lytter til LOUD på et tidspunkt, men det er gennem deres app eller en anden radio-app. Og hvordan måles det?
Fremhævet af Journalisten
Alexander Sjöberg
20.04.20 16:51
For mig er det helt store mysterium, at LOUD ikke har bedre mulighed for downloads/podcast. Apropos det, Mikkel Inumineq skriver ovenfor.
Jeg er i målgruppen, og jeg gad faktisk godt gi' LOUD et lyt, om ikke andet for at danne mig en mening om kanalen. Især programmerne om netkultur og tech. Men jeg gider simpelthen ikke sidde klar til at se/høre noget på et bestemt tidspunkt. Kan umuligt være den eneste.
Fremhævet af Journalisten
Rune
20.04.20 17:09
Akkurat som i Norge. DAB er for de eldre. Ingen under 50 bruker DAB .

https://www.nrlf.no/2019/02/radio-utdatert-da-det-ble-oppdatert/
Fremhævet af Journalisten
Allan S. K. Frederiksen
20.04.20 17:26
De har meget præcise tal på lyttertallet gennem apps, da disse jo laver en forbindelse til streaming-serveren.
De kan dog kun kende alder, hvis man selv oplyser det i appen, eller de har købt adgang til Googles og Apples data om brugeren.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
20.04.20 18:13
Man må gå ud fra, at de folk der er placeret i Radio- og TV-nævnet, har en indgående specialviden om netop dette område, og derfor burde det være sådan, at medlemmerne af Radio- og TV-nævnet kan holdes økonomisk ansvarlige for, at de totalt har fejlbedømt markedet, og at de har givet DAB-kanalen til et projekt, som på forhånd var dømt til at blive et kæmpe stort og dyrt flop.
Fremhævet af Journalisten
Christer Hederström
20.04.20 21:37
Finns inte en chans att en nischradio kan får tillräckligt publik om man endast sänder på denna udda plattform. Finns det ungdomar i något land i världen som lyssnar på DAB-radio? I Sverige mäter man inte ens DAB-lyssning. De flesta i Sverige känner ens till att DAB finns trots att tekniken etablerades innan Danmark redan 1995. Det är skamligt hur politikerna förs bakom ljuset av DAB-lobbyn, som får dessa att tro att DAB har någon framtid. Läs mer om detta här: http://www.publicaccess.se/2019/05/varfor-dab-inte-blir-en-plattform-for.html
Fremhævet af Journalisten
Leif Carlsen
21.04.20 18:44
Ingen gider sguda sidde klar ved radioen på et bestemt tidspunkt, ej heller tv for den sags skyld. Vi finder de udsendelser på nettet, vi vil høre og se, når VI har tid og lyst - og det tror jeg gælder både unge og ældre.
Hvad angår "LOUD" - et i enhver henseende kikset navn - har kanalen næppe hvad der skal til for at tiltrække den definerede målgruppe. Jeg kender ingen unge, hverken mine egne børn eller andres, der gider tænde for radioen og vente på at der kommer noget DE gider høre.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
22.04.20 14:44
Når Radio Loud har haft et overvældende stort antal lyttere over 50 år, så skyldes det helt sikket, at der er mange i det ældre segment som har en DAB-radio, og de har naturligvis lige skulle høre, hvad den nye kanal var for en størrelse, og om den kunne bruges til noget.
Fremhævet af Journalisten
Peter Filtenborg
22.04.20 16:06
Endnu engang citeres Adm. direktør i Radio Loud Ann Lykke Davidsen for, at de også skal vurderes ud fra "1.600 downloads af vores podcasts". Men ifgl Radio Louds egen hjemmeside samme dag for direktørens udtalelse var stationen endnu ikke klar til, at man kunne downloade dens podcasts. Hvordan hænger det sammen? Og i øvrigt, er det endnu ikke muligt at downloade ret mange podcasts fra siden, der fortæller, at "Seneste podcasts - Snart kan du høre alle Radio LOUDs programmer som podcast. Indtil da kan du nyde udvalgte programmer som podcast via". …..Is something 'rotten in the status of Radio Loud'?
Fremhævet af Journalisten
Tommy Petersen
24.04.20 17:08
Radio Lousy har ikke potentialet til at blive det de lovede.
Ingen satire - uerfaren direktør med et tvangsopløst selskab bag sig, som største erhvervsbedrift - og et radiomedie og DAB sendenet, som de unge slet ikke bruger. Det peger kun i én retning : En fuldstændig talentløst Kulturstyrelse og ditto Radio/Tv nævn ( der åbenbart er én og samme )
Udbudet må gå om.
Fremhævet af Journalisten
Ninette Kleis
25.04.20 07:48
Hvad mon statistikken siger for hjemmeboende børn under 25 år, med én eller flere forældre over de 50 ?
Begge mine forældre er over 50,
De har 2 hjemmeboende børn på henholdsvis 16 og 19 .
Og de gir den max gas, på de gamles dab-radio
De helt oppe og kører over noget Kulturksbale.

Det er forkasteligt at Radio 24/7 er ophørt! Under al kritik.
Radio Loud fortjener en chance, for der er brug for en kanal, med lige præcis det koncept.
Husker i tiderne med Gramse spektrum?
Tæskeholdet ?
Mandrill aftalen ? Banjos likørstue ....
Det var unge mennesker der fik en platform til at udtrykke sig og gøre lige det, de "kunstnerisk" følte for.
Og det virkede, det var underholdning når det bedst.
Fordi det var 100% ægte.
Hvorfor skal vi længere og længere væk fra alt det naturlige ?
Alt det kunstige, må da være enormt krævende og anstrængende at opretholde.
Hvorfor tror nogen altid, hvad andre vil ha ?
Jeg vil bare gerne have den ægte vare.
Der er vel ikke noget at sige til, at så mange mennesker idag, kæmper med selværd og identitet.
Når så mange af Danmarks stemmer og ansigter udadtil, heller ikke formå, at være sig selv.
Men derimod påtager sig en iscenesat form for normal.

Som barn var jeg tryg, for jeg troede rent faktisk, at de voksne havde styr på det.
Nu jeg voksen, og er ved at skide i bukserne. Jeg troede de voksne havde luret den.
Ikke engang at holde bolden på egen banehavldel, ka vi finde ud af.
Den danske kultur er truet.
Det er næsten et kapløb om:
Hva' ka jeg få, det gider jeg ikke og Det fik jeg ikke osv.
Det ville være langt federe, hvis det var et kapløb om: Hvad kan jeg bidrage med her !!
Være glade på hinandens vegne.
Det er uden tvivl jalousi og mindreværd, der får folk til a ridse i lakken, istedet for at ønske tillykke med en ny bil.
Vi fik frarøvet, vigtig Dansk kultur, da 24/7 lukkede.
Men Loud er mindst ligeså vigtig, os selvom du og jeg ikke er underholdt.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
25.04.20 12:04
Problemet for Radio Loud er, at de aldrig nogensinde kan nå ud til deres målgruppe, for de unge hører ikke radio, og slet ikke taleradio.


Og man skal tilsyneladende være en verdensfjern akademiker, med en plads i Radio- og TV-nævnet, for at tro på, at den konstruktion vil kunne fungere, eller så var man i Radio- og TV-nævnet så forhippet på, at få aflivet Radio24syv, at man var villig til at gi’ DAB-koncessionen til hvem som helst.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
01.05.20 11:36
Kantar Gallups Radiometer er kommet frem til, at Radio Loud har ca. 21.000 lyttere, hvis vi dividerer dem op i de 70 millioner kroner, som Radio Loud årligt får til at producere radio for, så koster hver lytter 3.333,- kroner om året.
Fremhævet af Journalisten